spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Moderator: Moderatorer
spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Hei
Har planer om å ta ut ventiltrykkerne mine. Har det noe for seg å prøve å rense de gamle, eller er det bare til å kjøpe nye?
Har fått en pris fra km-cams, 2000 for 16 stk. Er det noen som har erfaring med disse?
Noen andre som selger til en grei pris?
Er det noen som har en kort fremgangsmåte på hvordan demontere trykkerne? Å få de ut av motoren skal gå greit, men er usikker på resten. Har prøvd å søke rundt om, og kommet frem til at de skal dunkes mot et bord. Noen som kan komme med litt flere detaljer?
mvh
Fersk Saab-eier
Har planer om å ta ut ventiltrykkerne mine. Har det noe for seg å prøve å rense de gamle, eller er det bare til å kjøpe nye?
Har fått en pris fra km-cams, 2000 for 16 stk. Er det noen som har erfaring med disse?
Noen andre som selger til en grei pris?
Er det noen som har en kort fremgangsmåte på hvordan demontere trykkerne? Å få de ut av motoren skal gå greit, men er usikker på resten. Har prøvd å søke rundt om, og kommet frem til at de skal dunkes mot et bord. Noen som kan komme med litt flere detaljer?
mvh
Fersk Saab-eier
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Jeg plokka fra hverandre og rensa alle løfterene/trykkerene på en topp jeg overhalte i fjor, jeg kjøpte toppen brukt så jeg vet ikke om det var noe problem/ulyd fra før, og jeg har ikke montert den enda så jeg vet ikke hvordan de er nå, men her er vertfall et bilde og en beskrivelse på hvordan jeg gjore det.

Delene 2-8 er montert sammen til en liten sylinder som sitter inni del 1. For å få ut den lille sylinderen kan du slå hele trykkeren mot en trekloss, da kommer den som regel ut, hvis ikke så kan du sette en blåsespiss mot det lille hullet på siden av trykkeren, bare pass på å hold den mot noe så den lille delen ikke kan skyte av gåre når den løsner
Når du har fått ut den lille sylinderen må du ta den fra hverandre, da tar du en liten skrutrekker og vipper forsiktig av ringen (4) for å få del 5 og fjær 3 ut av del 2, det kan hende du må dra den forsiktig ut med en tang.
Delene 6-8 sitter i enden av del 5, for å ut ut disse tar du igjen en liten trekker og vipper ut del 7, pass på fjær 8, den er ekstremt liten og lett og blir lett hengende fast i skrutrekkeren som du trodde ikke var magnetisk
Så er det bare å vaske alt med det du har av løsemiddel og q-tips, ha godt med olje på alle delene og sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge.
Lykke til
Delene 2-8 er montert sammen til en liten sylinder som sitter inni del 1. For å få ut den lille sylinderen kan du slå hele trykkeren mot en trekloss, da kommer den som regel ut, hvis ikke så kan du sette en blåsespiss mot det lille hullet på siden av trykkeren, bare pass på å hold den mot noe så den lille delen ikke kan skyte av gåre når den løsner

Når du har fått ut den lille sylinderen må du ta den fra hverandre, da tar du en liten skrutrekker og vipper forsiktig av ringen (4) for å få del 5 og fjær 3 ut av del 2, det kan hende du må dra den forsiktig ut med en tang.
Delene 6-8 sitter i enden av del 5, for å ut ut disse tar du igjen en liten trekker og vipper ut del 7, pass på fjær 8, den er ekstremt liten og lett og blir lett hengende fast i skrutrekkeren som du trodde ikke var magnetisk

Så er det bare å vaske alt med det du har av løsemiddel og q-tips, ha godt med olje på alle delene og sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge.
Lykke til

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
takk for bra svar 
Noen som har peilng på hvor lang tid en slik prosess tar? Kommer selvsagt an på hvilken stand de er i, men et grovt estimat?

Noen som har peilng på hvor lang tid en slik prosess tar? Kommer selvsagt an på hvilken stand de er i, men et grovt estimat?
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Jeg tror jeg brukte et par kvelder på alle 16
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Okei 
Er det noe annet som kan være lurt å bytte når jeg først er i gang?

Er det noe annet som kan være lurt å bytte når jeg først er i gang?
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Begynte endelig på denne jobben i dag, men kom ikke så veldig langt;
Når merkene på veiakselen stemte overens, så stemte ikke merkene på kamakslene. Skal ikke alle disse merkene stemme overens samtidig, eller har jeg misforstått?
Når merkene på veiakselen stemte overens, så stemte ikke merkene på kamakslene. Skal ikke alle disse merkene stemme overens samtidig, eller har jeg misforstått?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Prøv å rotere veiven en runde rundt så den treffer merket igjen, og se om ikke merkene da også stemmer på kamakslingene. Det er vel slik at kamakslingene går to runder for hver gang veiven går rundt, om jeg ikke husker helt feil 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Omvendt, min gode mann! Var vel det du mente også, tenker jeg! Men tipset er bra, dersom merkene overhodet ikke stemmer, så dra veiva en runde til!Eirik N396 skrev:Det er vel slik at kamakslingene går to runder for hver gang veiven går rundt, om jeg ikke husker helt feil
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Takk for svar folkens! Har snudd veiven ganske mange runder føler jeg, men kan vel altids ta noen til!
Slik den er nå så bommer merkene på veiven med 2-3 cm når merkene på kamakslingene stemmer.

Slik den er nå så bommer merkene på veiven med 2-3 cm når merkene på kamakslingene stemmer.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Da er det ingen vits i å dra rundt noe mer. Når veiva står i null, hvor langt unna er merkene på kammene da? Dette vil aldri stemme 100%, pga slitasje på kjedet. Du kan måle hvor langt ute kjedestrammeren er. Skru ut pluggen i enden av strammeren (12mm) og ta ut fjæra og plastpinnen inni der. Deretter skrur du ut strammeren (27mm) og måler hvor langt ute den er, ved mer enn 15mm skal kjedesatsen med drev og skinner byttes. Hvilken bilmodell har du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Har en 2001 9-5 2,0t
Skal sjekke avstanden på kammene når veiven er i null og strammeren seinere i dag!
Men hvilke merker er viktigst når jeg skal skru av for å komme til trykkerne? Poenget er vel bare at ingenting flytter på seg mens kammene er av?
Skal sjekke avstanden på kammene når veiven er i null og strammeren seinere i dag!
Men hvilke merker er viktigst når jeg skal skru av for å komme til trykkerne? Poenget er vel bare at ingenting flytter på seg mens kammene er av?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
hvis du tar av kammenne så kan du stripse fast kamdrevene til reg.kjede før du løsner disse. da skal det godt gjøres å montere feil etterpå.fjallaking skrev:Har en 2001 9-5 2,0t
Skal sjekke avstanden på kammene når veiven er i null og strammeren seinere i dag!
Men hvilke merker er viktigst når jeg skal skru av for å komme til trykkerne? Poenget er vel bare at ingenting flytter på seg mens kammene er av?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
du har det ja, og så skal du rense trykkerne pga ulyd? Er vel bare å vippe ut hele motoren først som sist da...fjallaking skrev:Har en 2001 9-5 2,0t
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Tenker det er verdt å forsøke å rense evt bytte de først!Ingvar N629 skrev:du har det ja, og så skal du rense trykkerne pga ulyd? Er vel bare å vippe ut hele motoren først som sist da...fjallaking skrev:Har en 2001 9-5 2,0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Svært sjelden at trykkerne er årsaken til problem, hvis det er det lyden kommer fra så er jo spørsmålet hvorfor de lager lyd...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan