Flytte lambda nærmere manifoild?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Atzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Flytte lambda nærmere manifoild?

Legg inn av Atzz » 21 sep 2011, 21:41

Hei, jeg sitter her å lurer på om det kan ha noe for seg å flytte lambdaen på min OG900 opp til manifoilden. Det har seg slik at dette er en bil med K-jet og lamda, som har et VELDIG enkelt styresystem i forhold til lambda.

Problemet jeg har er at det er såppas treghet i dette systemet at bilen går ujavnt på tomgang, og ved lett belastning på lave turtall.

Ved å flytte sonden så har eksosgassen kortere vei å gå får den kommer til sonde, så jeg ser for meg at jeg skulle bli kvitt litt av denne treigheten i reguleringa. Men på en annen side, ved å flytte den opp til manifoilden, så blir det varmere, og jeg får bare lest av eksosen fra syl 1. og 4.

EDIT: Glemte forreste å nevne at det er en slags uthulning for sonden i manifoilden, er bare å lage hull og gjenger. Har også sett bilder av biler som har sonden plasser der.

Hva tenker dere om tankegangen min her, er den helt på villspor?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Re: Flytte lambda nærmere manifoild?

Legg inn av Pål N526 » 21 sep 2011, 23:06

Bare la den stå. Anbefaler at du måler alle syl. for du har vel 4-2-1 kollektor? Du skal kjøre svin hardt for å oppnå skadelig varme sånn btw(non turbo). Må jo være no annet som skaper den varierende gangen på idle? Har du sammenlignet noen andre 900?

Men, utelukker ikke at teorien din kan ha en innvirkning;)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 22 sep 2011, 00:21

Atzz N1868 skrev:Problemet jeg har er at det er såpas treghet i dette systemet at bilen går ujavnt på tomgang, og ved lett belastning på lave turtall.
Tror nok det er noe annet enn treghet i systemet som gjør at bilen din går ujevnt på tomgang. Var jeg deg ville jeg sjekket vakuumslanger og pakninger for evt. lekasje. Om dette er i orden, ville det neste være å sjekke ”the auxiliary air valve” (”tomgangsregulatoren”). Siden bilen din er en i og ikke turbo sitter det ikke en tomgangsmotor der. Selvsagt kontroll at det ikke er tegn til møkk og avleiring i inntakssystemet, og påfølgende rengjøring ved behov. Til sist kan en sliten lambdasonde gjøre at bilen din går ujevnt på tomgang eller reagerer sent.
Å flytte lambdasonden opp for ”bare” å lese av sylinder 1 og 4 har ingenting for seg. Lamdasonden trenger avgass fra alle sylindrene samlet for å få en god nok avlesning av forbrenningen for at styresystemet skal gi rett luft/drivstoff forhold. (Mener det skal være 14% drivstoff i luftblandingen). :)

Atzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av Atzz » 22 sep 2011, 17:03

Greit, har fått svar på spørsmålene mine, den skal få stå i fred :)

Styresystemet for lambda på k-jet fungerer slik at ved signal fra lamda, så justeres blandingen ene veien, helt til signalet forsvinner igjen, da justeres blandingen andre veien igjen, til signalet fra lamda kommer tilbake... ikke noe high tech altså :mrgreen:

Og Når jeg tvinger styresystemet til å kjøre i open loop, så forsvinner denne ujavnheten jeg har...

Svar