Tikking i Girkasse?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 24 sep 2011, 22:28
Tikking i Girkasse?
Har en 9-3 98 mod.
Det er en tikke lyd fra girkassen (tror jeg) når bilen går på tomgang, det forsvinner når jeg trår inn clutchen..
Noen forslag?
Det er en tikke lyd fra girkassen (tror jeg) når bilen går på tomgang, det forsvinner når jeg trår inn clutchen..
Noen forslag?
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 30 apr 2010, 21:05
- Medlemsnummer: 74
- Navn: Hallgeir
- Bil: 9.5 2,3T, NG900T, 99GL, 96v4
- Sted: Skjåk, Oppland
Re: Tikking i Girkasse?
Mest sannsynlig så er det utløserlageret til clutchen som er på tur til å ryke, og da er det vel sikkert like greit å bytte clutch i samme slengen.
M04 9-5 2,3t Vector estate (familywagon)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 24 sep 2011, 22:28
Re: Tikking i Girkasse?
Er det en vanskelig jobb?, må hele girkassa ut?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Tikking i Girkasse?
Ja, heile kassa må ut for å bytte clutch og utløysarlager.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 30 apr 2010, 21:05
- Medlemsnummer: 74
- Navn: Hallgeir
- Bil: 9.5 2,3T, NG900T, 99GL, 96v4
- Sted: Skjåk, Oppland
Re: Tikking i Girkasse?
Er muligens like greitt å ta ut motoren, men ta dette med en klype salt.. jeg har aldri gjort det selv!!katarga1967 skrev:Er det en vanskelig jobb?, må hele girkassa ut?
Men om du søker litt på forumet her så ligger det helt sikkert tråder som kan hjelpe deg
M04 9-5 2,3t Vector estate (familywagon)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tikking i Girkasse?
På 9-3 er det fort gjort å nappe ut girkassa gjennom hjulhuset. Den modellen skal ha hydraulisk clucth, da må hele slavesylinderen inkl utløserlager byttes hvis en skal bytte lageret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 24 sep 2011, 22:28
Re: Tikking i Girkasse?
Hei alle, takk for rask repons og gode svar, da er det bare jobben igjen:o))
Re: Tikking i Girkasse?
Er jo ikke sikkert det er feilen da. Få en med godt gehør og kjennskap til saabs lyder før du hiver deg i skruinga.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Tikking i Girkasse?
Problemet ditt er clutchrelatert, ut med kasse, kontroller trykkplate og lamell, bytt lager m.slavesylinder.
Jobben er gjort unna på 2-3 timer om du har verktøy og løftebukk. Jeg gjorde den på rundt 2 timer på en 9000, vil ikke tro det er verre her... Ut med drivaksel, starter, ledningsnett, giroverføring, muligens travers, rør til slave, løsne kasse - ferdig
Jobben er gjort unna på 2-3 timer om du har verktøy og løftebukk. Jeg gjorde den på rundt 2 timer på en 9000, vil ikke tro det er verre her... Ut med drivaksel, starter, ledningsnett, giroverføring, muligens travers, rør til slave, løsne kasse - ferdig
Saab 9-5 2.0t, 2000.