Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Hei
Har skiftet motor i en 9-5.
Morten går fint, men tomgangen er for å si det mildt helt håpløs. Den vandrer mellom 800-2500. I tillegg skyter den litt (fiser).
Ingen lamper lyser. Spjeldhus og luftmassemåler er skiftet - uten effekt.
Gode forslag til feilsøking mottas!
Tormod
Har skiftet motor i en 9-5.
Morten går fint, men tomgangen er for å si det mildt helt håpløs. Den vandrer mellom 800-2500. I tillegg skyter den litt (fiser).
Ingen lamper lyser. Spjeldhus og luftmassemåler er skiftet - uten effekt.
Gode forslag til feilsøking mottas!
Tormod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Lekker kanskje luft en plass, har du f eks husket å montere slangen fra EVAP-systemet bak på spjeldhuset?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Den er på plass, og jeg har gått over alle slanger. Ikke klart å finne noen lekkasje, men skal ikke kategorisk utelukke det...Ingvar N629 skrev:Lekker kanskje luft en plass, har du f eks husket å montere slangen fra EVAP-systemet bak på spjeldhuset?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Slangen til bensintrykksregulatoren er på plass? Tett rundt dysene? Har du vært av med kamkjedet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Mener det skal være i orden - men skal ta en ekstra titt.Ingvar N629 skrev:Slangen til bensintrykksregulatoren er på plass? Tett rundt dysene? Har du vært av med kamkjedet?
Takk for tips!
PS: Kamkjedet er urørt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
alle slanger ser ut til å være per kasse - dyser også.
Men - dette er en 9-3 motor i utgangspunktet (den som er satt inn). Innsuget er fra 9-5. Noen som vet om dette kan ha innvirkning? En kar jeg snakket med mente det muligens kunne være en forskjell her, og at den gamle 9-5 toppen burde brukes.
er det en teori, eller bare tull?
Men - dette er en 9-3 motor i utgangspunktet (den som er satt inn). Innsuget er fra 9-5. Noen som vet om dette kan ha innvirkning? En kar jeg snakket med mente det muligens kunne være en forskjell her, og at den gamle 9-5 toppen burde brukes.
er det en teori, eller bare tull?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Årsmodell på 9-3 og 9-5 er jo vesentlig da, og hvilke dyser brukte du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Ja, jeg har skjønt det er vensetlig..Ingvar N629 skrev:Årsmodell på 9-3 og 9-5 er jo vesentlig da, og hvilke dyser brukte du?

98 9-5, 01- 9-3.
Toppene er forskjellige, så dysene på 9-3 toppen "passer ikke" med innsuget til 9-5.
Har imidlerid forstått det slik at det vil fungere om jeg bruker den gamle 9-5 toppen på 9-3 blokka med det gamle innsuget. Folk sier dette vil passe sammen.
Har de rett?
Tormod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Toppene er like. Flytt over innsuget og dysene, så vil det funke. Pass på å få det tett mellom innsug og topp.
Evt kan du bare få endret programvaren slik at du kan bruke dysene fra 9-3'n, de er bedre. Regner med det var grønne dyser på 9-5 og brune på 9-3? 9-5 fikk de brune dysene i 2001.
Evt kan du bare få endret programvaren slik at du kan bruke dysene fra 9-3'n, de er bedre. Regner med det var grønne dyser på 9-5 og brune på 9-3? 9-5 fikk de brune dysene i 2001.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Jeg har ikke dysene og innsuget fra 9-3'n - bare motoren og toppen. Men prøver med den gamle 9-5 toppen. Den er i bra stand.
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Hva slags dyser har du da?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Har bare dysene (og innsuget) fra den opprinnelige motoren - 98 mod 9-5.
Men siden det er veiva som er problemet på den, regner jeg med at jeg kan gjenbruke toppen på den nyere motoren. Kammen er strøken.
Men siden det er veiva som er problemet på den, regner jeg med at jeg kan gjenbruke toppen på den nyere motoren. Kammen er strøken.
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Hvorfor bytte over toppen, de er da like?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Det er akkurat det de ikke er har jeg fått erfare. Små forskjeller som gjør at dyser/innsug fra 98 mod ikke passer helt sammen med 01-modell.Pål N526 skrev:Hvorfor bytte over toppen, de er da like?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Toppene er kliss like. Forskjellen er innsug og dyser, begge innsugene passer på begge toppene. Eneste grunn til å bytte topp er at den du har montert er sprukket eller defekt på annen måte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan