Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 11 okt 2011, 07:20

Hei

Har skiftet motor i en 9-5.
Morten går fint, men tomgangen er for å si det mildt helt håpløs. Den vandrer mellom 800-2500. I tillegg skyter den litt (fiser).
Ingen lamper lyser. Spjeldhus og luftmassemåler er skiftet - uten effekt.

Gode forslag til feilsøking mottas!

Tormod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2011, 07:31

Lekker kanskje luft en plass, har du f eks husket å montere slangen fra EVAP-systemet bak på spjeldhuset?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 11 okt 2011, 07:33

Ingvar N629 skrev:Lekker kanskje luft en plass, har du f eks husket å montere slangen fra EVAP-systemet bak på spjeldhuset?
Den er på plass, og jeg har gått over alle slanger. Ikke klart å finne noen lekkasje, men skal ikke kategorisk utelukke det...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2011, 07:36

Slangen til bensintrykksregulatoren er på plass? Tett rundt dysene? Har du vært av med kamkjedet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 11 okt 2011, 07:41

Ingvar N629 skrev:Slangen til bensintrykksregulatoren er på plass? Tett rundt dysene? Har du vært av med kamkjedet?
Mener det skal være i orden - men skal ta en ekstra titt.
Takk for tips!
PS: Kamkjedet er urørt.

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 12 okt 2011, 16:23

alle slanger ser ut til å være per kasse - dyser også.
Men - dette er en 9-3 motor i utgangspunktet (den som er satt inn). Innsuget er fra 9-5. Noen som vet om dette kan ha innvirkning? En kar jeg snakket med mente det muligens kunne være en forskjell her, og at den gamle 9-5 toppen burde brukes.

er det en teori, eller bare tull?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2011, 19:48

Årsmodell på 9-3 og 9-5 er jo vesentlig da, og hvilke dyser brukte du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 21 okt 2011, 19:20

Ingvar N629 skrev:Årsmodell på 9-3 og 9-5 er jo vesentlig da, og hvilke dyser brukte du?
Ja, jeg har skjønt det er vensetlig.. :)
98 9-5, 01- 9-3.
Toppene er forskjellige, så dysene på 9-3 toppen "passer ikke" med innsuget til 9-5.
Har imidlerid forstått det slik at det vil fungere om jeg bruker den gamle 9-5 toppen på 9-3 blokka med det gamle innsuget. Folk sier dette vil passe sammen.

Har de rett?

Tormod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 okt 2011, 20:05

Toppene er like. Flytt over innsuget og dysene, så vil det funke. Pass på å få det tett mellom innsug og topp.

Evt kan du bare få endret programvaren slik at du kan bruke dysene fra 9-3'n, de er bedre. Regner med det var grønne dyser på 9-5 og brune på 9-3? 9-5 fikk de brune dysene i 2001.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 21 okt 2011, 21:06

Jeg har ikke dysene og innsuget fra 9-3'n - bare motoren og toppen. Men prøver med den gamle 9-5 toppen. Den er i bra stand.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Pål N526 » 22 okt 2011, 12:21

Hva slags dyser har du da?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 23 okt 2011, 18:21

Har bare dysene (og innsuget) fra den opprinnelige motoren - 98 mod 9-5.
Men siden det er veiva som er problemet på den, regner jeg med at jeg kan gjenbruke toppen på den nyere motoren. Kammen er strøken.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Pål N526 » 23 okt 2011, 19:45

Hvorfor bytte over toppen, de er da like?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

tormodbrenna
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 15 aug 2011, 14:49

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av tormodbrenna » 23 okt 2011, 22:00

Pål N526 skrev:Hvorfor bytte over toppen, de er da like?
Det er akkurat det de ikke er har jeg fått erfare. Små forskjeller som gjør at dyser/innsug fra 98 mod ikke passer helt sammen med 01-modell.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2011, 06:40

Toppene er kliss like. Forskjellen er innsug og dyser, begge innsugene passer på begge toppene. Eneste grunn til å bytte topp er at den du har montert er sprukket eller defekt på annen måte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar