Kjøpte min første bil i våres, og er ikke veldig teknisk av meg, så da har jeg flaks at slike forum finnes!
Bilen, en 9-3 (2004 modell), 2.2TiD, har mer eller mindre gått jevnt og fint, fram til jeg tidligere i høst begynte å mistenke at turtalle økte unaturlig mye når jeg tråkka på gasspedalen, gjerne i 4 eller 5 gir. Farten øker ikke noe særlig, men turtallet gjøre det.
Nesten som om clutchen er inne. Dette fikk jeg tydelig bekrefta idag.
Kan også tillegge at motoren i begge tilfeller har vært varm.
Når jeg slipper gassen forsiktig og gir på litt på nytt igjen så hjelper det, men noe er kanskje ikke som det skulle vært, eller?
Hva kan det være? Og hvor dyrt blir det?
Det kan forsåvidt også se ut som om framlysene blinker svakt ved lavere turtall, vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men kanskje dynamo?
Bilen gått ca. 170 000, om det er av betydning.
Beklager at det ble litt kaotisk post, men det er det beste jeg får til akkurat nå...
Ujevnt turtall ved gasspådrag
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Ujevnt turtall ved gasspådrag
Høres ut som du trenger ny clutch, om turtallet stiger unaturlig mye i forhold til hastigheten 

-
- Innlegg: 2
- Registrert: 15 okt 2011, 00:29
Re: Ujevnt turtall ved gasspådrag
Takk for svar...
Hvor mye vil dette koste en stakkars student, tror du?
Hvor mye vil dette koste en stakkars student, tror du?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevnt turtall ved gasspådrag
Liten tvil om at det er clutchen ja, du får ta en ringerunde til div verksteder og høre, men i området 10 lapper er vanlig for clutchbytte når motor er tverrstilt. Kan være mulig å slippe noe rimeligere unna hvis du er heldig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Ujevnt turtall ved gasspådrag
Spørs på hvor mye clutchen koster, men jeg tenker noe rundt 3000,- for en komplett clutch til den bilen du har. Trykkplate, lamell og utløserlager.
Der hvor jeg jobber så ligger et clutchbytte på rundt 7000,-, men det kommer helt ann på hvor mye jobb det er og hva clutch-settet koster.
Der hvor jeg jobber så ligger et clutchbytte på rundt 7000,-, men det kommer helt ann på hvor mye jobb det er og hva clutch-settet koster.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI