Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 24 okt 2011, 11:08
hei
fikk om en motorlampe i dag..
det er en 95 98 mod med 2.0 T motor..
lest ut feilkode p0172 ??
Noen som vet hva dette er og hva man kan gjøre?
har slettet koden nå og den har ikke kommet opp igjen men kan jo hende den dukker opp i morgen..
og en ting til det hender at det kommer litt svart røyk av den.. bare en gang i mellom.. det sitter trim chip på bilen er det denne som gjør det?
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 24 okt 2011, 11:26
P1072 er at motoren går for feitt, derav svartrøyken.
Ville ha starta å sjekka etter luftlekasjer, får motoren for lite luft iforhold til bensin vil du kunne få opp den feilkoda. Luftfilter ser OK ut?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 24 okt 2011, 11:54
Tipper falskluftlekkasje og/eller def LMM, slik at den beregner mer bensin enn den skal ha. IKKE bra å kjøre med dette. Lampa tennes igjen når adapsjonene har gått til bunns igjen, da du slettet koden uten å utbedre feilen så resette du samtidig adapsjonene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 24 okt 2011, 19:22
dere skuffer aldri...
Takk!!
Det sitter et nytt åpent filter ifra speedparts på den..
Er det vanlig at det er feil med LMM??
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 24 okt 2011, 19:27
Med åpent filter er det iallfall vanlig. Åpent filter på disse bilene er å be om problemer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 24 okt 2011, 19:35
Anbefaler du da og bytte LMM og montere org luftfilter boks.. eller bare ny LMM?
Mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 24 okt 2011, 20:38
Original luftfilterboks, og feilsøking av bilen... ingen vits i å bytte LMM hvis det er en luftlekkasje som forårsaker målefeilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 24 okt 2011, 20:56
Takk for svar..
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)