Jeg vurderer å kjøpe enn 9-5 fra begynnelsen av 2000-tallet. Når jeg ser på finn.no så er det veldig mange av disse bilene som har defekt motor/turbo og/eller har fått byttet dette. (Ser og problem med veivhusventilasjonen)
Så er spørsmålet om hvis jeg kjøper meg en slik saab, kjøper jeg meg da en tikkende bombe?? Er disse motorene så dårlige som jeg har intrykk av?
Jeg ser jo og for meg at hvis en slik bil har fulgt opp servicer nøye så er det vel mindre sjangs for at motoren ryker?
Venter i spenning på inspill. (og forøvrig andre ting med disse bilene som man bør vite om?)
Kjøpe 9-5 2.0/2.3 fra 2000-2003, tikkende bombe?
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Kjøpe 9-5 2.0/2.3 fra 2000-2003, tikkende bombe?
Tja.. hva skal man si?
Problemet er stemplene i motorene der, de er av generelt dårlig kvalitet for å få ned utslippene. God tanke i grunn, men fungerer dårlig i praksis.
Har sett 9-5 bensin som drosjebil som har gått 400.000 uten motorbytte, det viktigste er at oljen er byttet regelmessig, de ganske fintfølende sånn der, og at veivhusventilasjonen ble byttet omgående når de kom med ny versjon av denne.
Er dette i boks er det ingenting galt for at du får en bil som holder lenge og lengre enn langt!
Og turbo er en slitedel, det dårlige garrett-agregatet som står på de orginalt varer ca. 140-170.000 km etter meg bekjent, etter det må de byttes. Mange som oppgraderer til det mye bedre mitsubishi-agregatet som står på Aero. Da varer den nok bilens levetid så lenge man ikke trimmer
Problemet er stemplene i motorene der, de er av generelt dårlig kvalitet for å få ned utslippene. God tanke i grunn, men fungerer dårlig i praksis.
Har sett 9-5 bensin som drosjebil som har gått 400.000 uten motorbytte, det viktigste er at oljen er byttet regelmessig, de ganske fintfølende sånn der, og at veivhusventilasjonen ble byttet omgående når de kom med ny versjon av denne.
Er dette i boks er det ingenting galt for at du får en bil som holder lenge og lengre enn langt!
Og turbo er en slitedel, det dårlige garrett-agregatet som står på de orginalt varer ca. 140-170.000 km etter meg bekjent, etter det må de byttes. Mange som oppgraderer til det mye bedre mitsubishi-agregatet som står på Aero. Da varer den nok bilens levetid så lenge man ikke trimmer

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero