Misfarga "skumma" olje.
Moderator: Moderatorer
Misfarga "skumma" olje.
Hei!
Har bladd litt igjennom forumet her, men har ikke fått alle svar jeg trenger fra det så velger å opprette en tråd om det. Dersom dere vet om tråder som har svar på alt jeg lurer på så hadde en link vært supert
Litt historie:
Kjøpte min Saab 9-3 2.0t for omlag tre måneder siden fordi jeg fikk en bra pris på den og hvem kan vel si nei til en billig bil med turbo som tilsynelatende bare hadde småfeil Jeg ble litt skeptisk når jeg så at det ikke hadde vært utført service de siste 40 000km, men gutsa på at det skulle gå greit. Et par dager etter at jeg hadde kjøpt den så bynte oljelampa å lyse (ja, jeg er håpløs som ikke peila det...) så jeg skaffa olje, plugger og filter som jeg bytta.
Men det viser seg at den lekker litt olje og sist jeg peila så, så det sånn ut;
Ser litt ut som farga og konsistensen til creme brule.
Etter det jeg kan se på forumet så kan det tyde på at topp-pakninga byner å nerme seg slutten. Eller er jeg bærtur? Kan det være andre ting også?
Det jeg er mest interresert i å vite er pris, for å eventuelt fikse dette. Jeg er ikke så hendig til å skru selv, eller jeg har jo skrudd litt, men jeg føler meg ikke trygg på å ta av toppen, så om noen vet hvor mye det ville koste på verksted og/eller hvor det ville lønne seg å gjøre det så hadde det vært topp!
Er det mere som burde vært gjort også i samme slengen på en bil som har gått 105 000km?
Og siste spørsmål: Vil det lønne seg å skaffe delene selv fra speedparts og gi til de som skal skru på den?
Hilsen blakk, fartsglad og nyforelska Saab eier
Har bladd litt igjennom forumet her, men har ikke fått alle svar jeg trenger fra det så velger å opprette en tråd om det. Dersom dere vet om tråder som har svar på alt jeg lurer på så hadde en link vært supert
Litt historie:
Kjøpte min Saab 9-3 2.0t for omlag tre måneder siden fordi jeg fikk en bra pris på den og hvem kan vel si nei til en billig bil med turbo som tilsynelatende bare hadde småfeil Jeg ble litt skeptisk når jeg så at det ikke hadde vært utført service de siste 40 000km, men gutsa på at det skulle gå greit. Et par dager etter at jeg hadde kjøpt den så bynte oljelampa å lyse (ja, jeg er håpløs som ikke peila det...) så jeg skaffa olje, plugger og filter som jeg bytta.
Men det viser seg at den lekker litt olje og sist jeg peila så, så det sånn ut;
Ser litt ut som farga og konsistensen til creme brule.
Etter det jeg kan se på forumet så kan det tyde på at topp-pakninga byner å nerme seg slutten. Eller er jeg bærtur? Kan det være andre ting også?
Det jeg er mest interresert i å vite er pris, for å eventuelt fikse dette. Jeg er ikke så hendig til å skru selv, eller jeg har jo skrudd litt, men jeg føler meg ikke trygg på å ta av toppen, så om noen vet hvor mye det ville koste på verksted og/eller hvor det ville lønne seg å gjøre det så hadde det vært topp!
Er det mere som burde vært gjort også i samme slengen på en bil som har gått 105 000km?
Og siste spørsmål: Vil det lønne seg å skaffe delene selv fra speedparts og gi til de som skal skru på den?
Hilsen blakk, fartsglad og nyforelska Saab eier
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Misfarga "skumma" olje.
Det der er nok oilsludge. Søk på dette står mye om det.
Du burde sjekke sila i bunnpanna, og oppgradere til siste verson veivhusventilasjon om dette ikke er gjort. Samt flushe motoren med diesel, el.
Strammeren til registeret kan være greit å sjekke i samme slengen, samt ta av toppdekslet og sjekk om det er sludge der.
Du burde sjekke sila i bunnpanna, og oppgradere til siste verson veivhusventilasjon om dette ikke er gjort. Samt flushe motoren med diesel, el.
Strammeren til registeret kan være greit å sjekke i samme slengen, samt ta av toppdekslet og sjekk om det er sludge der.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Misfarga "skumma" olje.
Det der er ikke sludge nei, men kondens. Kommer gjerne av mye småkjøring. Bytt til siste versjon av veivhusventilasjon hvis du ikke har gjort det. Når olja ikke har vært bytta på 40 000km så kan det være lurt å sjekke motoren godt, for på disse bør olja byttes hver 10 000.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Misfarga "skumma" olje.
Og bytt termostaten til oljekjøleren, hvis termostaten ikke lukker helt så vil olja aldri bli varm nok til å dampe ut kondensen uansett type veihusventilasjon. Forrige gang jeg byttet oljetermostat så holdt den nesten en hel vinter, meget driftsikker... NOT.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: Misfarga "skumma" olje.
Takk for gode svar!
Det virker som dere er temmelig sikre på at det er veivhusventilasjonen, betyr dette at jeg kan sove godt om natta og ikke bekymre meg for at det er noe galt med toppen?
Jeg tror ikke at jeg tør å starte med å bytte dette selv så er det noen som vet hvor mye jeg bør belage meg på å betale for dette på verksted? Og dersom jeg skulle tørre å prøve å gjøre dette selv, kunne noen linke til delene jeg trenger på speedparts eller noe? Jeg har sett litt igjennom på sidene deres, men har sålangt ikke funnet det der.
Etter jeg får byttet den så bør jeg vel sikkert få ut sludge og rense motoren litt. Går det greit å kjøpe noe billig drittolje fra biltema, fylle på, kjøre motoren litt og tappe den av igjen? Er det noe annet jeg burde tømme på sammen med olja for å løse opp det som skulle befinne seg av dritt der inne? Har lest både diesel og parafin, men føler meg litt utrygg på dette så personlige erfaringer og fremgangsmetoder taes imot med takk
Det virker som dere er temmelig sikre på at det er veivhusventilasjonen, betyr dette at jeg kan sove godt om natta og ikke bekymre meg for at det er noe galt med toppen?
Jeg tror ikke at jeg tør å starte med å bytte dette selv så er det noen som vet hvor mye jeg bør belage meg på å betale for dette på verksted? Og dersom jeg skulle tørre å prøve å gjøre dette selv, kunne noen linke til delene jeg trenger på speedparts eller noe? Jeg har sett litt igjennom på sidene deres, men har sålangt ikke funnet det der.
Etter jeg får byttet den så bør jeg vel sikkert få ut sludge og rense motoren litt. Går det greit å kjøpe noe billig drittolje fra biltema, fylle på, kjøre motoren litt og tappe den av igjen? Er det noe annet jeg burde tømme på sammen med olja for å løse opp det som skulle befinne seg av dritt der inne? Har lest både diesel og parafin, men føler meg litt utrygg på dette så personlige erfaringer og fremgangsmetoder taes imot med takk
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Misfarga "skumma" olje.
Veivhusventilasjon for 00-02 modell (veit ikkje hvilken modell du har)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e1200.html
Enkelt å bytte på 9-5 iallefall, burde vere temmeleg identisk på 9-3.
Sjekk også kanalane i ventildekselet, stor sannsynlighet for at (ein av) dei er tette. Hjelper lite med oppgradert veivhusventilasjonskit dersom det er tett der.
Mvh. Karl
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e1200.html
Enkelt å bytte på 9-5 iallefall, burde vere temmeleg identisk på 9-3.
Sjekk også kanalane i ventildekselet, stor sannsynlighet for at (ein av) dei er tette. Hjelper lite med oppgradert veivhusventilasjonskit dersom det er tett der.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: Misfarga "skumma" olje.
Tusen takk
Har loka rundt der mange ganger, men av en eller anna grunn har jeg aldri sett under katogorien motorkropp -_-
Ser jo egentlig ikke ut til å være så vanskelig affære å bytte dette etter å ha lest gjennom guiden under samt sett litt bedre bilde av delene som skal byttes
http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
Da krysser jeg fingrene for at dette vil løse mine problemer og bekymringer!
Tusen takk for svar nok en gang til alle og en
Edit: Det er en 01 model så linken var spot on
Har loka rundt der mange ganger, men av en eller anna grunn har jeg aldri sett under katogorien motorkropp -_-
Ser jo egentlig ikke ut til å være så vanskelig affære å bytte dette etter å ha lest gjennom guiden under samt sett litt bedre bilde av delene som skal byttes
http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
Da krysser jeg fingrene for at dette vil løse mine problemer og bekymringer!
Tusen takk for svar nok en gang til alle og en
Edit: Det er en 01 model så linken var spot on
Re: Misfarga "skumma" olje.
Hei, vil denne passe på en Saab 9-5 01 modell? Står at den er for en 03 modell, men den kommer opp når man velger Saab 9-5 150 hk 97-09 modeller.
http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Misfarga "skumma" olje.
Jepp, den passer til 98-03 modeller.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Misfarga "skumma" olje.
Vann / kondens i oljepåfyllingslokket som ikke smaker noe eller stikker på tungespissen, kommer vel da heller ikke fra kjølevæsken (fordi det ikke separerer seg), men fra innsugningsluften?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Misfarga "skumma" olje.
Det er ikke så vanskelig.
Fikse veihusvent: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html
Ta ned panne og sjekke sil: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... _sump.html
Se for øvrig:
http://www.serioussaab.co.uk/articles_pages/sludge.html
ang. denne problematikken.
Finnes et arkiv med prosedyrer på den siden som er ganske beskrivende. Lykke til!
Fikse veihusvent: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html
Ta ned panne og sjekke sil: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... _sump.html
Se for øvrig:
http://www.serioussaab.co.uk/articles_pages/sludge.html
ang. denne problematikken.
Finnes et arkiv med prosedyrer på den siden som er ganske beskrivende. Lykke til!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Misfarga "skumma" olje.
Jo, takk, det var fine linker. Jeg ser at "generelt spørsmål" uteble.
Er kjent med det spesielle veivhusproblematikken hos Saab.
Spørsmålet var altså generelt for alle biler om vann og kjølevæske er i stand til å skille lag og vannet kan ende som rene ikke-smakende dråper eller om det da er vann / fuktighet via forgaser / innsprutning. Det er altså et slikt åpent "hvor kommer vannet fra" - spørsmål
Er kjent med det spesielle veivhusproblematikken hos Saab.
Spørsmålet var altså generelt for alle biler om vann og kjølevæske er i stand til å skille lag og vannet kan ende som rene ikke-smakende dråper eller om det da er vann / fuktighet via forgaser / innsprutning. Det er altså et slikt åpent "hvor kommer vannet fra" - spørsmål
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Misfarga "skumma" olje.
Svarer selv:
Har nå lest noen hundre innlegg i engelskspråklige land om "majones" i oljepåfyllingslokket og mekanikeres svar.
Vannet skiller seg ikke fra kjølevæsken og hvis det er kondensvann med kun svakeksos-smak, altså ikke kjølevæske-holdig vann. Vannet stammer fra kondens fra inntaksluften.
Flere moderne biler har plast i ventillokket i stedet for metall og vannet varmes ikke tilstrekkelig til å fordampe, men kondenserer i stedet.
Hvis det ikke er gul/skummet olje på peilepinnen og det ikke er misfarget vann i kjølevæskebeholderen samt av vannet ikke forsvinner fra kjølevæskebeholderen (mål kun når motoren er kald) så er det neppe en sprukket toppdekselpakning som forårsaker kondensen og "majones". Mange anbefaler å kjøre motoren skikkelig varm, men i vinterhalvåret skjer det like fullt i mange motorer uten at det er noen feil ved motoren, f.eks er det slik i mange VW-motorer som er "kjølige" (energieffektive) og der ventildekselet er av plast.
Like fullt bør man kontrollere at det ikke trekkes inn luft fra sprekker i slanger.
Har nå lest noen hundre innlegg i engelskspråklige land om "majones" i oljepåfyllingslokket og mekanikeres svar.
Vannet skiller seg ikke fra kjølevæsken og hvis det er kondensvann med kun svakeksos-smak, altså ikke kjølevæske-holdig vann. Vannet stammer fra kondens fra inntaksluften.
Flere moderne biler har plast i ventillokket i stedet for metall og vannet varmes ikke tilstrekkelig til å fordampe, men kondenserer i stedet.
Hvis det ikke er gul/skummet olje på peilepinnen og det ikke er misfarget vann i kjølevæskebeholderen samt av vannet ikke forsvinner fra kjølevæskebeholderen (mål kun når motoren er kald) så er det neppe en sprukket toppdekselpakning som forårsaker kondensen og "majones". Mange anbefaler å kjøre motoren skikkelig varm, men i vinterhalvåret skjer det like fullt i mange motorer uten at det er noen feil ved motoren, f.eks er det slik i mange VW-motorer som er "kjølige" (energieffektive) og der ventildekselet er av plast.
Like fullt bør man kontrollere at det ikke trekkes inn luft fra sprekker i slanger.