Side 1 av 1

Hjelp med merkelig lyd

Lagt inn: 25 nov 2011, 18:52
av Oxygene
Hei, jeg er ny i dette forumet men har en post på bilforumet.no vis dere vil se bilen:

http://www.bilforumet.no/bilmerker/saab ... 991-a.html
Til poenget:

For de som ikke leste tråden min så har jeg en Saab 900 16v Turbo 1991 modell i garasjen.

For 1 år siden kjørte jeg helt vanlig på kvelden, jeg kjørte opp en veldig bratt bakke og parkerte. Når jeg skulle rygge ned igjen stoppet jeg ikke bilen helt før jeg satt den i første og slapp litt og gasset, når jeg da slapp clutchen virket det som om girkassa ikke satt fast på en måte. Det kommer en merkelig lyd når jeg trykker clutchen inn middels fort, og en hard "knekke" lyd vis jeg trykker clutchen fort inn. Når jeg kjører f.eks i 1-2-3 gir over en fartsdump føler det ut som at girkassa følger med i dumpen, at den flytter seg, at spaken ikke sitter fast. Når jeg kommer opp i 4-5 gear, er det ingen ulyder. Satt bilen fra meg ifjor og har ikke rørt den siden pga studier, men tenkte og prøve og sette den istand igjen. En venn av meg sa at det sansynligvis var utløselageret. Har ikke så peiling på bil til og vite hva det eller hva det brukes til. Er det dyrt og fikse? Kan jeg gjøre det selv? Må jeg invistere i ny clutch? ny gearkasse?

Takker for svar på forhånd!

Jens
Drammen

Re: Hjelp med merkelig lyd

Lagt inn: 25 nov 2011, 19:10
av na_X
Sjekket motorfestet foran for slakke? De bruker å gå jevnt og trutt, enten foringen eller selve metallet.

Re: Hjelp med merkelig lyd

Lagt inn: 25 nov 2011, 19:23
av Ingvar N629
Høres ut som fremre motorfeste, ja.

Re: Hjelp med merkelig lyd

Lagt inn: 25 nov 2011, 19:34
av Oxygene
na_X skrev:Sjekket motorfestet foran for slakke? De bruker å gå jevnt og trutt, enten foringen eller selve metallet.

Lyden kommer bare når jeg gearer, om jeg triller med clutchen inne eller i gir så kommer det ingen lyd.
Lyden oppstår bare når jeg gearer 1-2-3


takk for raskt svar!

Re: Hjelp med merkelig lyd

Lagt inn: 26 nov 2011, 00:26
av na_X
Det er mer belastning i de første girene, i 4. og 5. gir så blir ikke dreiemomentet imot det fremre festet så brutalt med vridningen.
Det gikk 3-4 fordelerlokk på denne måten til meg pga. dette, da var det fremre festet GODT SLITT kan man si..
De gikk kun når man tok løst, men ikke når man først hadde bilen igang og ga gass. Sjekk festet med et stort brekkjerne eller spett om det gir etter først, så får man heller se om det kan være andre symptomer etterpå. Det er ihvertfall vanlig at de fremre motorfestene blir slitte, da gummien morkner med tiden også.