Side 1 av 1
Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 02 des 2011, 19:46
av audun-eg N228
Har et Calix system i bilen med motor og kupevarmer. Kupevarmeren funker fint den, men jeg synes ikke motoren blir fortere varm ved bruk av motorvarmeren. Skal ikke det egentlig være ganske merkbart? Hvor sitter varmeelementet og hvordan kan jeg sjekke på enklest mulig måte at det funker?
Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 02 des 2011, 21:59
av doo-kie
Er bare å la den stå på et par timer å åpne panseret å kjenne om det er blitt varmt der. Vet ikke hvilken bil du har. Men elementet sitter forran på blokka stort sett på alle saab hvis du ikke har slangevarmer.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 02 des 2011, 22:01
av john n04
Varmeelementet sitter rett under eksosmanifolden mellom sylinder 3 og 4.
Du kan høre om varmeren fungerer ved å plugge inn varmeren på kald motor, og høre etter "brusing" fra vannet. Dette hører jeg ganske tydelig fra min.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 02 des 2011, 22:46
av audun-eg N228
Ok. Bilen er en MY 2000 9-5 Aero. Skal prøve å sjekke. Da vet jeg i hvert fall at det i utgangspunktet skal være "varmt" i motorrommet når den har stått et par timer.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 03 des 2011, 19:26
av Skaten N671
Er sjelden eg får utslag på temperaturmålaren ved bruk av den elektriske motorvarmaren, Eber'n derimot.
Husk at det elektriske varmeelementet berre er på ca 1kW. Når eg kjører eberspachern ein halvtime er tempmålaren nesten halvvegs oppe. Den er på 4kW.
EDIT: pluss at eberspacern sirkulerar vatnet, det gjer ikkje den elektriske...
Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 03 des 2011, 23:39
av doo-kie
Et defa element er bare 500w faktisk, så man må nok gi det noen timer skal man ha noe effektt.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 04 des 2011, 02:17
av Arnljoth N1530
Merker det veldig fort på min 9000 om jeg har hatt varme på eller ikke! Skal ikke mer enn 5-6 minutter kjøring til før jeg har bortimot driftstemp på motoren

Defa by the way.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 04 des 2011, 16:51
av audun-eg N228
Arnljoth N1530 skrev:Merker det veldig fort på min 9000 om jeg har hatt varme på eller ikke! Skal ikke mer enn 5-6 minutter kjøring til før jeg har bortimot driftstemp på motoren

Defa by the way.
Jo, jeg har vel normal driftsstemperatur innen 5-6 min. uten motorvarmer, så det er jo egentlig greit nok, men problemet er at jeg ikke synes den blir fortere varm etter at motorvarmer har stått på et par timer. Men hvis det er slik at den elektriske varmeren uansett er lite effektiv, så er det ikke sikkert det er noe feil med den. Må få sjekket litt nærmere.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 09 des 2011, 01:50
av Arnljoth N1530
audun-eg N228 skrev:Arnljoth N1530 skrev:Merker det veldig fort på min 9000 om jeg har hatt varme på eller ikke! Skal ikke mer enn 5-6 minutter kjøring til før jeg har bortimot driftstemp på motoren

Defa by the way.
Jo, jeg har vel normal driftsstemperatur innen 5-6 min. uten motorvarmer, så det er jo egentlig greit nok, men problemet er at jeg ikke synes den blir fortere varm etter at motorvarmer har stått på et par timer. Men hvis det er slik at den elektriske varmeren uansett er lite effektiv, så er det ikke sikkert det er noe feil med den. Må få sjekket litt nærmere.
Glemte jo selvfølgelig å nevne at dette gjelder ved gjennomsnittlig vintertemperatur på + - 20 kalde

Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 09 des 2011, 07:26
av doo-kie
Jeg bruker konsekvent motorvarmer, og har tilgang til utak på jobben min. Motoren blir mye fortere varm, etter et par timer på kok er det såpass varmt i motorommet at det tiner på panseret. Men om det blir over 15 minus burde man gi den en time ekstra eller 2.
Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 13 des 2011, 22:09
av audun-eg N228
Det er vel da ganske tydelig at varmeren min ikke funker som den skal. Må få sett på det en dag her, men nå er det jo en del andre ting som skal skje før jul også.

Re: Spørsmål om motorvarmer.
Lagt inn: 09 feb 2012, 00:51
av audun-eg N228
I dag var det ikke kaldere enn at jeg tok turen ut i garasjen og plukket ut varmeren. Trangt om plassen, gitt!

Det var ikke særlig tvil om at den var defekt. Egentlig litt rart at en såpass enkel konstruksjon kan gå i stykker, men ny varmer bestilt fra Mekonomen, så da blir det vel forhåpentligvis varmt både i kupe og motor etter hvert!
