Side 1 av 2
UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 03 des 2011, 18:29
av Klontis
Hei! Er ny her,så dere for unnskylde evnt tabber.
Har en 95 2.3T fra 2001.
Når jeg gir gass tar den først i,så synker trekkraften litt for så å komme igjen.
Aksellerasjonen er altså ikke jevn oppover i turtalls-registeret. Akser jevnere ved
forsiktig gassing.For evnt andre fra bygda så minner det litt om ei motorsag med mager
lavdyse-innstilling
Er verre i varmt sommervær og ved chipping. Hender tomgangen er litt ujevn også,særlig hvis
jeg har gitt på litt.
Har ingen feilkoder og har riktige plugger.
Har bytta bensinfilter,trykkfølere og veivgiver.
Prøvd to LMM,men ble ikke bra,selv om de ga litt ulik ytelse (brukte).
Går nå på 95,men 98 hjelper heller ikke.
Har lett etter vakumlekkasjer,men fant ingen.
Noen forslag??
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 04 des 2011, 07:12
av Pål N526
hei.
få lest av adapsjonen på bilen med tech2.
Har du testet om bilen fungerer uten tuning også?
Forsøk å trykksette systemet for leting etter lekasje. Ligger noen poster her på forumet ang. tema.
/ Pål
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 05 des 2011, 12:27
av Klontis
Pål N526 skrev:hei.
få lest av adapsjonen på bilen med tech2.
Har du testet om bilen fungerer uten tuning også?
Forsøk å trykksette systemet for leting etter lekasje. Ligger noen poster her på forumet ang. tema.
/ Pål
Trykk-testet hos Haugli på Hønefoss og skal være greit.
Går nå på originalprogram og da er symptomene mindre,men det er jo vanlig.
Men bilen går veldig mye bedre og virker klart mer villig på vinterstid med lave temperaturer.
Har fundert på bensinpumpe eller spjeldhus (dårlig potmeter?) eller hva med bensintrykk-regulator?
En stund siden,men mener jeg målte trykket på tomgang til litt under 2.5. Hvor nøye er det?
Er feks 2.3 helt krise?
Vet du forresten om det er andre filtre/ventiler i bensintilførselen enn det ved høyre bakhjul?
Takk så langt

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 05 des 2011, 12:54
av Ingvar N629
Les ut multiplikativ adapsjon, der ville jeg ha startet. Er den høy og du er sikker på at det ikke er noen vakuumlekkasjer, så prøv med ny LMM. Ut fra symptomene så høres det veldig ut som om luft/drivstoffblanding beregnes feil. Åpent luftfilter?
Dersom bensinpumpa synger på siste verset så vil du ofte se det på pluggene, de blir kritt hvite av mager blanding. Filteret kan du forsåvidt bytte uansett, det er forebyggende vedlikehold. Det sitter også filter i pumpearmaturet nede i tanken, men det bruker det ikke å være noe problem med.
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 05 des 2011, 17:07
av Klontis
Ingvar N629 skrev:Les ut multiplikativ adapsjon, der ville jeg ha startet. Er den høy og du er sikker på at det ikke er noen vakuumlekkasjer, så prøv med ny LMM. Ut fra symptomene så høres det veldig ut som om luft/drivstoffblanding beregnes feil. Åpent luftfilter?
Dersom bensinpumpa synger på siste verset så vil du ofte se det på pluggene, de blir kritt hvite av mager blanding. Filteret kan du forsåvidt bytte uansett, det er forebyggende vedlikehold. Det sitter også filter i pumpearmaturet nede i tanken, men det bruker det ikke å være noe problem med.
Bensinfilteret er nytt og har prøvd med flere LMM,riktignok brukte.
Pluggene var sist jeg sjekka ikke kritthvite men lyse,lyse grå. Ingen antydning til lysebrunt...
Jeg tror også den går litt vel magert,men spørsmålet er hvorfor?
Idag er det runt 0 grader ute og da er den nesten ok,i hvertfall uten chipping.Men vent til neste sommer
Bruker kjøre originalt på vinteren. Er min eneste bruksbil og bor på bøgda
Er ukjent med multiplikativ adapsjon og har ingen Tech2-guru å støtte meg på. Får evnt prøve et verksted,men
da på en varm sommerdag,for da er den som regel temmelig slapp og uvillig...
Kan det være lurt å bytte trykk-reg på slump? Koster vel ikke all verden.
Kunne tenkt meg å prøve et annet spjeldhus også,men det er ikke akkurat gratis. Noe tro på det?
Takk for svaret forresten! Dette forumet
er jo genialt

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 10 des 2011, 01:12
av Klontis
[quote="Klontis"][quote="Ingvar N629"]Les ut multiplikativ adapsjon, der ville jeg ha startet. Er den høy og du er sikker på at det ikke er noen vakuumlekkasjer, så prøv med
ny LMM. Ut fra symptomene så høres det veldig ut som om luft/drivstoffblanding beregnes feil. Åpent luftfilter?
Glemte å nevne at jeg har originalt luftfilter.
Misstenker sterkt spjeldhuset. Hvis jeg tramper gassen inn på et lavt gir virker
det som det tar en liten stund før turtallet følger opp.Får nesten ikke til å spinne på glatta engang
Men kraften kommer etterhvert...
Er det mulig at stegmotoren tuller?
Kan en framprovosere Limp-home sånn at gass-spjeldet dras direkte av gass-wiren
for å se om det hjelper på reaksjonen?
Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 10 des 2011, 17:24
av Ingvar N629
Klontis skrev:Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Jeg skjønner at du ikke har tech 2 selv, men det er rimelig håpløst å feilsøke en såpass komplisert motorstyring på slump.
Vil anbefale deg å ta en tur til et verksted eller en av forumbrukerne her som har utstyr, så skal nok det der gå temmelig kjapt. Hvor bor du?
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 10 des 2011, 20:58
av Klontis
Ingvar N629 skrev:Klontis skrev:Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Jeg skjønner at du ikke har tech 2 selv, men det er rimelig håpløst å feilsøke en såpass komplisert motorstyring på slump.
Vil anbefale deg å ta en tur til et verksted eller en av forumbrukerne her som har utstyr, så skal nok det der gå temmelig kjapt. Hvor bor du?
Har faktisk vært hos SAAb i Hønefoss med den,men de mente at det ikke var noe feil med bilen.
Var selvsagt ikke varmt nok i været til at de verste symptomene viste seg den dagen jeg hadde time...
Men mekke-fyren på Speedparts kjente med en gang at ikke alt var som det skulle da jeg ba han
prøve bilen ifb med at jeg var og fikk montert 2,5" anlegg. Bytta fra kat og bakover.
Bor ved Vikersund,mellom Hønefoss og Drammen

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 13 des 2011, 21:26
av Klontis
Ingvar N629 skrev:Klontis skrev:Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Jeg skjønner at du ikke har tech 2 selv, men det er rimelig håpløst å feilsøke en såpass komplisert motorstyring på slump.
Vil anbefale deg å ta en tur til et verksted eller en av forumbrukerne her som har utstyr, så skal nok det der gå temmelig kjapt. Hvor bor du?
Fikk motorlampe på tomgang idag og TCS OFF, samt altfor lavt tomgangsturtall. Har ikke fått lest av koden,
men regner med at den er gått i LIMP HOME og da er det vel bare
å bytte spjeldhus??
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 13 des 2011, 21:53
av Ingvar N629
Hører du tikking når du skrur på tenninga? Isåfall er det spjeldhuset. Kan godt hente det er skyld i nappinga også, hvis du uansett må bytte det så finner du det jo ut.
Du kan resette det fysisk (søk litt, så finner du ut hvordan) samtidig som du sletter koden. Mulig det kan brukes en stund til.
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 13 des 2011, 22:22
av Klontis
Ja,tikker 5-6 ganger. Så da er det vel spjeldhuset.
Får kjøpe et på Speedparts.Er vel billigst der?
Går vel bra å bruke bilen et par dager med fornuftig kjøring?
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 14 des 2011, 14:39
av Pål N526
Klontis skrev:Ja,tikker 5-6 ganger. Så da er det vel spjeldhuset.
Får kjøpe et på Speedparts.Er vel billigst der?
Går vel bra å bruke bilen et par dager med fornuftig kjøring?
Er en relativt lett affære å demontere, resne og resette det. Da tipper jeg det varer en stund til om det ikke er noe kritisk feil på elektronikken.
Det pleier å legge seg smuss ved selve plata i spjeldet, noe som gjør at den kan "henge" litt. Dette kan også være grunnen til at LIMP HOME har blitt aktivert.
/pål
Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 14 des 2011, 22:06
av Klontis
Skrudde av skjermen over fjæra,tok av gasswiren og minuspolen på batteriet,
så jeg kom til og fikk den ut av LIMP HOME. Funker nå,men har bestilt ny.
sjangser på å bytte nå,siden jeg har hatt endel fusk og tull. Var litt svart
rundt gass-spjeldet,men virka som det ikke hang igjen. Får satse på at det
går til nytt spjeldhus er på plass

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 28 des 2011, 19:33
av Klontis
Ingvar N629 skrev:Hører du tikking når du skrur på tenninga? Isåfall er det spjeldhuset. Kan godt hente det er skyld i nappinga også, hvis du uansett må bytte det så finner du det jo ut.
Du kan resette det fysisk (søk litt, så finner du ut hvordan) samtidig som du sletter koden. Mulig det kan brukes en stund til.
Nytt spjeldhus på plass og bilen går jevnere
Litt usikker på om det er full suksess.Det får vi svaret på i varmere vær.
Men virker noe kraftløs. Har 2 LMM og den jeg har i nå går jevnt,men ikke altfor friskt.
Den andre LMMen jeg har gir bilen klart mere futt,men nøkker mer.
Ingen av dem gir feilkode,men finnes det en glup måte å sjekke dem på???
Har forresten vært sånn siden jeg bytta turbo etter ras ifjor. Kanskje jeg bør sjekke grunntrykket?
Stussa litt da jeg satte inn nytt spjeldhus. I det firkanta kammeret der slangen fra trykk-
avlastnings-systemet sitter var det en del olje. Er det normalt? Ikke grisete noen andre steder...
Steike,detta ble masse gitt

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5
Lagt inn: 28 des 2011, 20:22
av Ingvar N629
Klontis skrev:
Har forresten vært sånn siden jeg bytta turbo etter ras ifjor. Kanskje jeg bør sjekke grunntrykket?
Aha, tør jeg gjette på at det sitter en Kina-kopi der nå?? Ville ikke være første gang det ikke funker!
LMM sjekker jeg ved å se på multiplikativ bensinadapsjon, det hjelper deg vel ikke all verden.