Side 1 av 1

Mye MiFi på en syllinder

Lagt inn: 17 des 2011, 01:22
av Paradigm N558
Bø,

Merket her om dagen at bilen "rister" litt når jeg kjører med jevnt lavt drag på bilen.
eks. når jeg kjører i 60 km/t i fjerdegir, og skal holde farten gjevn. Gjelder også andre hastigheter.

Tenkte ikke mer over det men i kveld var jeg ute å leka meg, så da fulgte jeg med på SIDen, og den tellte oppover på Mis2, altså missfire på syllinder 2 når jeg kjørte i gjevn fart, som beskrevet over her.

På den syllinderen ble innsprøytningsdysa byttet for en måneds tid siden, til ei dyse som ikke kom fra samme serie, altså ikke flow-matchet.

Er jeg rett i mine antagelser om at det bare trengs noe softwarejusteringer på den dysa så burde alt ordne seg?

Under maks gasspådrag i tredjegiret og fjerdegiret så teller den ca. ingen miss, kommer en her og en der, men ikke noe mer enn det.

Re: Mye MiFi på en syllinder

Lagt inn: 17 des 2011, 01:42
av Ingvar N629
Mulig å justere det i sw, men det er da en forutsetning at du får målt opp leveringsmengden på alle fire først. Siemens-dysene har, riktignok basert på de erfaringer jeg har lest om, store variasjoner i leveringsmengde.

Når det er sagt, så kjører jo du mye på E85. Husk da at pluggene må byttes oftere, på originale Bio-biler så er intervallet 15k km om jeg husker rett. Husk da også at pluggene dine skal ha 0,8mm gnistgap.

Re: Mye MiFi på en syllinder

Lagt inn: 17 des 2011, 02:08
av Paradigm N558
Kjører på E0 akkurat nå da, og pluggene er under 5000 km gamle :)
Men ja, gnistgapet er ikke justert i det heletatt.

På en skala fra 1 - 10, hvor skadelig er dette i et par uker til?

Re: Mye MiFi på en syllinder

Lagt inn: 17 des 2011, 11:42
av Ingvar N629
Jeg ville ha målt at dysene leverer likt.

Re: Mye MiFi på en syllinder

Lagt inn: 17 des 2011, 14:12
av Paradigm N558
noen gode og nøyaktige framgangsmetoder på dette?

Re: Mye MiFi på en syllinder

Lagt inn: 17 des 2011, 14:52
av Ingvar N629
Jeg har kalibrert software mot dieseldyser en gang, da brukte jeg en 1000 bars Haskelpumpe og et pulsinstrument til å gi åpningspulser til dysene, kjørte et par hundre pulser, samlet opp dieselen og veide med nøyaktig vekt (hadde veid inn oppsamlingsflaskene først).

Du kan jo forsøke å ta av fuelrailen, sette hver dyse i åpningen på hver sin brusflaske (vei tomflaskene først) og så kjøre på starteren en stund (uten plugger). Tett godt rundt dysene, så ikke bensintåka stiger opp og ut. Jo mer du samler opp, jo mindre innvirkning får usikkerhetsfaktorer som dårlig veiing osv. Kan vel bli et problem å finne en bra nok vekt uansett... Da jeg gjorde dette brukte jeg en vekt som var så nøyaktig at lufttrykket i rommet hadde innvirkning. Gjør du dette med E85 i tanken og kald motor så blir injeksjonsratene størst.

Spørs om det beste hadde vært å levere dysene til noen som driver med dette.