Siden bilen nå står med ræva i været, og tank og greier utover gulvet, er jeg glad for alle raske svar, gjerne med raske løsninger
Knekt tilkobling på bensintanken 9-3, hvor få tak i ny?
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Knekt tilkobling på bensintanken 9-3, hvor få tak i ny?
Har kjøpt en '98 mod 9-3, 2,3i. Skal bytte bensinpumpa, men når jeg tok ned tanken og koblet fra alt, klarte jeg å knekke returkoblingen. Hvor får man tak i sånt? Er det event. noen som har å avse en? Er svart den som er knekt, men ser ikke annen forskjell på trykk og retur enn fargen..??
Siden bilen nå står med ræva i været, og tank og greier utover gulvet, er jeg glad for alle raske svar, gjerne med raske løsninger
Siden bilen nå står med ræva i været, og tank og greier utover gulvet, er jeg glad for alle raske svar, gjerne med raske løsninger
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Knekt tilkobling på bensintanken 9-3, hvor få tak i ny?
Har søkt litt rundt, og ser at Mekonomen har delen jeg søker. "Nippel" kalles det visst. Jaja, har sett mange nipler, men denne fasongen var ny. Da blir det roolig til tirsdag. Forskjellen mellom hvit(retur) og sort(trykk) er at det er tilbakeslagsventil i den sorte. Selvsagt. Så da haster det ikke så fælt med svar lenger! 
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- wanvik
- 1.2 bar

- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Knekt tilkobling på bensintanken 9-3, hvor få tak i ny?
Klarte å gjøre samme kunststykke i gårkveld!
Fikk du tak i nippel på Mekonomen, og funket det?
Jeg limte min med 2-komponent epoxy og satte en skrutvinge på, men har ikke sett hvordan resultatet ble enda - blir ikke overrasket om jeg må kjøpe ny..
Fikk du tak i nippel på Mekonomen, og funket det?
Jeg limte min med 2-komponent epoxy og satte en skrutvinge på, men har ikke sett hvordan resultatet ble enda - blir ikke overrasket om jeg må kjøpe ny..
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Knekt tilkobling på bensintanken 9-3, hvor få tak i ny?
Ellers har både MECA og SAAB denne delen du treng, om ikkje du finn på Mekonomen 
Sist eg trengte hadde SAAB berre nippel med tilbakeslagsventil, men går greit ann å operere den ut, om den ikkje trengs
Sist eg trengte hadde SAAB berre nippel med tilbakeslagsventil, men går greit ann å operere den ut, om den ikkje trengs
- wanvik
- 1.2 bar

- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Knekt tilkobling på bensintanken 9-3, hvor få tak i ny?
Bestilte på Mekonomen da det blir hakket nærmere enn Saab, fikk mail om at den skulle være i butikk i morgen 
Satser på at liminga mi holder til i morgen om ikke annet, hehe..
Trodde Saab bare hadde nippel med slange da jeg mener jeg leste det på nett i går, men greit å vite til senere en gang.
Med fare for å gå off-topic nå..
Jeg fikk motorstopp i helga, og det var tydelig bensinmangel som var problemet mtp "faktene" når den stoppet.
Bytta filter i går og så at det kom bensin frem til fuelrailen.
Har dessverre lånt bort trykkmåleren min og husker ikke til hvem, så jeg fikk ikke målt trykket, men bare ved å sette en penn på nåla i nippelen så jeg at det umulig kunne være godt nok trykk, så jeg begynte å bytte pumpe.
Drevene i den gamle pumpa var nokså slitt, så ingen stor overraskelse at den ikke klarte å levere nok trykk, i tillegg var filteret i tanken noe av det verste jeg har sett!
Spørsmålet blir da: Er det vanlig at pumpa slites såpass over tid og at det som lå i filteret delvis stammer fra selve pumpa, eller er det vanlig at det løsner partikler fra noe annet mellom påfyllingslokket og pumpa? Det var jo noe sand i filteret, men det meste var ørsmå metallpartikler..
Satser på at liminga mi holder til i morgen om ikke annet, hehe..
Trodde Saab bare hadde nippel med slange da jeg mener jeg leste det på nett i går, men greit å vite til senere en gang.
Med fare for å gå off-topic nå..
Jeg fikk motorstopp i helga, og det var tydelig bensinmangel som var problemet mtp "faktene" når den stoppet.
Bytta filter i går og så at det kom bensin frem til fuelrailen.
Har dessverre lånt bort trykkmåleren min og husker ikke til hvem, så jeg fikk ikke målt trykket, men bare ved å sette en penn på nåla i nippelen så jeg at det umulig kunne være godt nok trykk, så jeg begynte å bytte pumpe.
Drevene i den gamle pumpa var nokså slitt, så ingen stor overraskelse at den ikke klarte å levere nok trykk, i tillegg var filteret i tanken noe av det verste jeg har sett!
Spørsmålet blir da: Er det vanlig at pumpa slites såpass over tid og at det som lå i filteret delvis stammer fra selve pumpa, eller er det vanlig at det løsner partikler fra noe annet mellom påfyllingslokket og pumpa? Det var jo noe sand i filteret, men det meste var ørsmå metallpartikler..