Side 1 av 2

Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 30 des 2011, 11:53
av sveinf
Hei!
Har montert eksostemperaturmåler, men ser at den aldri beveger seg(står konstant på laveste temp; 200 grader), sjøl etter kjøring i lengre bakker. Har testa med to metere av samme type, og kobla giverkabel til alle de tre kontaktene bak på meteret og gjort samme test hver gang på begge meterene. Har også ohmet giver og får samme resultat på montert giver og kontrollgiver. Hva er normalt temperaturområde? Giver er montert på DP rett etter turbo. Måleren har jeg kjøpt på Biltema. Hva er det jeg glipper på??? :?

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 30 des 2011, 12:46
av Ingvar N629
Det er ingen vits i å montere måleren etter turbo, den er ikke interessant med mindre du vil se på hvor mye energi som tas ut i turbin, men fortsatt må du ha temperatur før turbin i tillegg. Uansett bør du måle over 200 grader også etter turbin.

På fullt skyv bør du ikke se mer enn 930-940 grader før turbin (uavhengig av trim) helst en del mindre litt avhengig av hvor tykt element du bruker å måle med.
Jeg bruker K-element til eksostemperaturmålinger.

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 18 jan 2012, 22:08
av sveinf
Takk for svar om tempmåler!
Har lest litt om K-element og det kan visstnok skreddersys til sitt bruk, men skjønner at det løper kroner for denne skreddersyinga.
Standard mineralisolerte kabler/rør fram til meteret er heller ikke sjarmerende billig.
Laget du føleren sjøl eller kjøpte du en standardløsning ifra f.eks impex.no? Har ikke klart å finne så mye på metere med inngang for K-element.
Eller er denne noe: http://qwt.no/autometer_eksos_temperatur_maler/P_4296
Føler meg fristet til å kjøpe standardløsning av noe slag, og samtidig ikke la det koste fletta.
Biltemas løsning har jeg returnert. Veit ikke om det er lurt men
tenkte å montere føler i eksosmanifold(denne skal uansett ut pga lekkasje i pakning).
Er det mulig å bore/sveise i manifold? Virker hard?

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 18 jan 2012, 22:23
av Ingvar N629
Går an å bore og gjenge. Sveising hadde jeg droppet, har sveist manifold med støpejernselektrode og pinneapparat, men det er neppe noen slager på en liten gjenget kobling.

Jeg bruker K-element fra Teck Skotselv, 6mm mantel og fast, stålomspunnen kabel. 6mm mantel gjør at det er en viss forsinkelse i avlesningen, men har valgt såpass for robusthetens skyld. Koster ikke all verden.
http://www.skotselv.no/startsiden/

Termometeret jeg bruker betalte jeg litt over 3 lapper for, jeg bruker dette som har inngang for K miniplugg:
http://www.tormatic.no/sider/produkt.as ... submeny=19

Jeg bruker utstyret kun ved mapping, så det står aldri fastmontert i noen bil, noe det heller ikke passer til. Skal man være nøye bør utstyret kalibreres på minst tre punkter i det aktuelle måleområdet, kommer helt an på bruksområdet.

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 19 jan 2012, 22:36
av sveinf
Blir vel litt avansert for meg det der da, går vel for QWT-løsningen. Plug and play. Alle er ikke velsigna med nysgjerrigheten til bl a den villige svarer i dette emnet! :D
Men du og andre deler villig vekk av deres viten. Det gleder oss som ikke vil eller har tid til å forske i materien(les SAAB) vi alle har en sterk interesse for! :worship:
Har ellers igjen å montere bake støtdempere, samt endel foringer. Blir gjort til uka. Når det er gjort så er dette nytt:
Alle foringer og støtdempere
Frostvæske, olje og filter
IC og insugskobra
3,5 DP
2,5 videre
eksostemperaturmåler
nye pakninger på eksosmanifold
SW steg 3
Bensinpumpearmatur og filter
LMM
Automatkasse
Sistnevnte kan jo få i overkant å gjøre dersom høyrefoten blir vill... [-o<
Deler i motorn også...
Får vel kjøre normalt da :roll:

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 19 jan 2012, 22:41
av Ingvar N629
Mja, den QWT-saken ser ikke ut til å ha gradering lenger enn til 900 grader da... og området du er interessert i ligger rett over... eller har du fått tak i en som går lenger?

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 19 jan 2012, 23:35
av sveinf
Regner med at når jeg bunner skalaen, så letter jeg gassfoten. Den bør jo indikere om jeg fryktelig lett havner på maks.
Jeg ønsker ikke å utfordre mer enn maks temp, helst være en god del under. Og det bør den jo funke til? :?: :? :)

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 19 jan 2012, 23:43
av Ingvar N629
Vitsen med trim var? :lol:

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 20 jan 2012, 10:18
av Ingvar N629

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 20 jan 2012, 22:20
av sveinf
For pokker, der har du greiene, ja! :)
MEN, har allerede bestilt, skal hente pakka imorra. Får håpe det funker greit.
Føler meg gammel med spøken din, f..., er jo ikke SÅ gammel! :lol:
Følte hastverk med å få det på plass.
Dumt det, når jeg ser sida du nevner. Den er jo MIDT i blinken! Kan hende jeg uansett kjøper litt derifra, temperatur på innsug, turbotrykk, oljetemp er jo også interessant!
Hmm, føler meg ikke riktig SÅ gammel nå.. Ubevisst legger jeg planer for mere greier, ... hvor skal det ende!? 8)
Kommer tilbake når kjerra er klar, har time på verksted til uka(orka ikke herje med foringene).

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 21 jan 2012, 00:52
av Ingvar N629
Ladetrykk og temperatur på innsugsluft kan du få i SID, så slipper du å montere ekstra målere :wink:

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 23 jan 2012, 19:51
av sveinf
Ehemmm, .... har jo hørt om det, ja, :D ... kan du fikse det noe der...? :?: :wink:

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 23 jan 2012, 19:56
av Ingvar N629
Klart det, evt har du jo Ronny nærmere deg!

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 23 jan 2012, 22:33
av sveinf
Takk! Sender ham en PM. :D 8) :D

Re: Eksostemperatur 95 00, 2,3t

Lagt inn: 24 jan 2012, 00:44
av redturbo
"Ladetrykk og temperatur på innsugsluft kan du få i SID"
Javel, nei? Du skal bare stå på ett ben og fremsverge en hemmelige kabbala?