Ok, nå kommer vel "kjerring"-stempelet, men det får bare være.
Forrige vinter hadde jeg en lei situasjon der jeg var sent ute til jobben, og sto fast i oppkjørselen til huset.
Desperasjon over dårlig tid samt veiens beskaffenhet, førte til hardhendt behandling av bilen...jeg rett og slett sluret opp clutchen.
Jeg merket fort at pedalen var annerledes i etterkant. I tillegg sluret bilen ved hardt pådrag i høye gir, når max dreiemoment slo inn. Ok, tenkte jeg, her er det bare å handle ny clutch og begynne å skru.
Det ble aldri til at clutchen ble skiftet - jeg behandlet bilen med andakt, og opplevde at clutchen etter en tid "gikk seg til igjen" og ble like god som før, kanskje med unntak av pedalfølelsen.
Siden har jeg ikke tenkt over dette.
Helt til min mor disponerte bilen i en uke nylig, mens jeg var i Danmark.
Jeg merket en helt annet pedalvandring umiddelbart - clutchen tar når pedalen er nesten helt ute, og sluringen er tilbake. Det er tydelig at moder'n langt på vei har fullført det jeg begynte på i snøfonna forrige vinter.
Er det flere som har vært i lignende situasjoner(da mener jeg selvfølgelig bilteknisk) hvor en gåen clutch har leget seg selv? Er der grunn til å tro at jeg får flere slije sjanser?
Clutchproblemer
Moderator: Moderatorer
- To-Takt-Trond
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Re: Clutchproblemer
hva slags bil gjelder det?
bytta clutch på min 99'mod 9-3, egentlig veldig kurant jobb... clutchen min røyk da jeg var litt for hardhendt med den, dro campingvogn på biltreff
det som skjedde da var at en av utløserarma hadde knekt, så clutchen løste ikke helt ut...
brukte ca 1 dag på å bytte den, kjøpte Sachs clutch for 1700 kr
bytta clutch på min 99'mod 9-3, egentlig veldig kurant jobb... clutchen min røyk da jeg var litt for hardhendt med den, dro campingvogn på biltreff

det som skjedde da var at en av utløserarma hadde knekt, så clutchen løste ikke helt ut...
brukte ca 1 dag på å bytte den, kjøpte Sachs clutch for 1700 kr

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
- Grunnladetrykk
Det gjelder en 2005-modell 9-3 diesel.
Har forhørt meg om deler, ca. kr. 5500,- med utløserlager og det hele...
Har forhørt meg om deler, ca. kr. 5500,- med utløserlager og det hele...
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om du vil kutte budsjettet litt forslår eg å handle på PFS; http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3989, ser ikkje ut som dei har utløysarlager, men til like under 3k får du eit originalt kløtsjkit heim på døra...
Ellers kan vel også Maptun og SP fks. skaffe originale kløtsjar til en OK pris.
Ellers kan vel også Maptun og SP fks. skaffe originale kløtsjar til en OK pris.
-
- Grunnladetrykk
Mange takk for tips
Er vel bare å handle inn, prøve å finne et egnet sted, og sette i gang...