Side 1 av 1

Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 09 jan 2012, 12:00
av Jørgen N237
Har en 9-5 2.0t som er chippet steg 1 som nå går tilnærmet orginal. Har ikke brukt bilen noe særlig selv i det siste, og vet ikke når dette er skjedd. Hørte snakk om noen blå ventiler, hvor er disse og er det sannsynlig problem? Bilen er kjørt 175 k km.

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 09 jan 2012, 12:08
av Ingvar N629
Søk på EVAP eller "blå enveisventiler".

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 09 jan 2012, 17:27
av EdHunter N815
Jeg har byttet disse selv på 9-5en, hjalp veldig mye. Bare ta kontakt om du trenger hjelp. :)

Du finner VW delenummer her på forumet et sted, jeg har glemt hvor. Søk gjør nok susen. Jeg gikk på Møller og handlet disse, kostet sånn ca. ingenting.

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 09 jan 2012, 18:18
av Vegars
Sjekk også vakumslanger, spesielt den som går til WG klokka!

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 09 jan 2012, 19:06
av Jørgen N237
Vakuumslanger har jeg sett over og ikke funnet noe feil.

Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 09 jan 2012, 19:24
av EdHunter N815
Jørgen N237 skrev:Vakuumslanger har jeg sett over og ikke funnet noe feil.

Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?
Nei absolutt ikke, du bytter begge ventilene og slangene mellom på en effektiv times arbeid. :)

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 10 jan 2012, 14:40
av Sigge N1999
Her er tegningen

Bilde

Hadde samme problem med min - kjøpte meg en turbotrykksmåler og fant ut at ventilene var gåene, samt at jeg hadde en lekkasje i et trykkrør. Nå lader hvertfall min ca 1,2 bar ved fult pådrag.
Jeg løste problemet med en boltmod - noen som kan si noe om hvorvidt dette er uheldig å kjøre med? Ser folk på andre saabforum har kjørt med dette opsettet i årevis.

Bilde

Ellers kan du kjøpe ventiler på VW - står mer her viewtopic.php?f=12&t=22377

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 10 jan 2012, 15:07
av Ingvar N629
Den "boltmoden" der er iallfall ikke smart, da du slipper ut luft som måles inn av LMM. All returlufta fra MV går til friluft slik som du har koblet det. Skal du blokkere så må du blokkere på et annet vis. Blokkerer du én så har du delvis tett tankutlufting, blokkerer du begge så blir det helt tett, men så langt regner jeg med du har tenkt. Jeg har selv blokkert på den ene ELLER den andre siden i feilsøkingsøyemed (men da er det blokkert slik at det ikke lekker til friluft) og som midlertidig løsning, men det er ikke noe man skal basere seg på å ha permanent.

For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 10 jan 2012, 15:20
av Ingvar N629
Finnes også diverse på e-bay, søk på inline fuel check valve, f eks disse:

http://www.ebay.com/itm/5-16-8mm-5PCS-I ... 336fc42d71

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 10 jan 2012, 15:41
av Sigge N1999
Ingvar N629 skrev:Den "boltmoden" der er iallfall ikke smart, da du slipper ut luft som måles inn av LMM. All returlufta fra MV går til friluft slik som du har koblet det. Skal du blokkere så må du blokkere på et annet vis. Blokkerer du én så har du delvis tett tankutlufting, blokkerer du begge så blir det helt tett, men så langt regner jeg med du har tenkt. Jeg har selv blokkert på den ene ELLER den andre siden i feilsøkingsøyemed (men da er det blokkert slik at det ikke lekker til friluft) og som midlertidig løsning, men det er ikke noe man skal basere seg på å ha permanent.

For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.

Hva slags problemer medfører dette med untak av litt negativ miljøpåvirkning? :roll:

http://www.econmancer.com/?p=65

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 10 jan 2012, 16:01
av Ingvar N629
Adapsjonsproblemer og feil luft/drivstoffblanding!

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 11 jan 2012, 13:11
av Sigge N1999
Kan du konkretisere problemene? Har bestilt meg nye ventiler på e-bay, så jeg skal bytte de, men er fortsatt ikke helt sikker på hvilke problemer som oppstår ved å tette slangen.

Re: Trimmet bil går dårligere

Lagt inn: 11 jan 2012, 13:14
av Ingvar N629
Når du slipper luften fra magnetventilens retur ut i friluft, så går ikke all luft som er målt inn av luftmassemåleren inn i motoren, hvor mye kommer selvsagt an på magnetventilens pådrag. Hvis man forstår motorstyringens virkemåte kan man videre forstå at dette blir feil!

Den slangen du har tettet kommer jo fra tankutluftingen.