Side 1 av 2

[Løst] 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 09 jan 2012, 23:06
av audun-eg N228
Kjørte med den tidligere i dag, men i kveld da jeg skulle ut en tur tente den altså ikke på den ideen. Starteren går, ingen feilmeldinger i SID. Hva kan det være? Bensinpumpe? Kan også legge til at for et par dager siden begynte alarmen å gå uforklarlig på den mens den sto parkert. Den sluttet heller ikke da jeg låste opp bilen ved hjelp av fjernkontrollen. Til og med da jeg startet bilen fortsatte den. Det sto også Service theft alarm i displayet. Etter en stund holdt alarmen opp og problemet ble "borte", men det slo meg at det kanskje kan være en sammenheng? Trolig ikke, men måtte bare ta det med i tilfelle. Noen som har tips jeg enkelt kan sjekke selv? Ellers blir det Falck og verksted i morgen.

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 09 jan 2012, 23:28
av Pål N526
Hei.

Hør om pumpa går når du skrur på tenninga. Skal gå i ca 1 sec og deretter stoppe(bygge opp trykk).

Om den er opperativ tipper jeg på veivakselgiveren(VAG).

Sistnevnte er en smal sak å bytte.

/ pål

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 09 jan 2012, 23:30
av Paradigm N558
Batteriene i alarmhornet må byttes. Søk her på forumet, er mange emner om det.
Og ja, tipper også det er veivakselgivren som er røket. Den koster 1200 kr. ny.

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 09 jan 2012, 23:37
av Ingvar N629
Er enten veivakselgiveren, bensinpumpa eller tennkassetten tenker jeg. Alarmen er som Para skriver sannsynligvis bare fri for batteri, det har ikke noe med startproblemet å gjøre.

Nærmeste delelager er Rissa, men noen standard bensinpumpe har jeg ikke. Men det får du vel bestilt gjennom lokal delebutikk.

9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 00:14
av audun-eg N228
Har du både Tennkassett og veivakselgiver, Ingvar? I så fall kunne jeg tatt en tur i morgen. Tennkassett bytter jeg jo selv, men giveren er jeg mer usikker på.

Sitter forresten bensinpumpa bak oppå tanken slik som på 9K? Var brøyting og styr rundt meg da jeg prøvde å starte, så det var vanskelig å høre noe som helst, men det er en slik "summing", ikke sant?

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 00:27
av Ingvar N629
Jepp! Enkelt å bytte begge deler, jeg kan vise deg hvordan du feilsøker og evt bytter. Er det giveren, så burde det forresten være mulig å fyre den når den er kald. Tennkassetten kan det lukte brent av hvis den er gåen. Sjekk pumpa før du bestemmer deg for å ta turen, det er lett. Løft opp sitteputa i baksetet, vipp opp det runde metallokket du finner under der, og lytt mens tenninga skrus til ON. Hører du ikke en kort summing derfra da, så er pumpa død.

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 00:49
av audun-eg N228
Ingvar N629 skrev:Jepp! Enkelt å bytte begge deler, jeg kan vise deg hvordan du feilsøker og evt bytter. Er det giveren, så burde det forresten være mulig å fyre den når den er kald. Tennkassetten kan det lukte brent av hvis den er gåen. Sjekk pumpa før du bestemmer deg for å ta turen, det er lett. Løft opp sitteputa i baksetet, vipp opp det runde metallokket du finner under der, og lytt mens tenninga skrus til ON. Hører du ikke en kort summing derfra da, så er pumpa død.
Takk, takk. Da er det sannsynligvis ikke giveren siden bilen var kald da jeg prøvde å starte den. Tennkassetten hadde heller ingen mystisk odør av noe slag. Jeg skal prøve å sjekke pumpa tvert.

Edit: Ikke mye liv i pumpa, gitt. Da ringer jeg Din Bil i morgen tidlig og får dem til å sende pronto. De pleier å være rimelig kjappe på det! Hvis ikke konkursen gjør at de ikke kan skaffe! :wink:

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 01:29
av Pål N526
du kan forsøke å kakke litt på toppen av pumpe-armaturet. Pumpen pleier å starte da. Dette er bare om du må flytte bilen eller noe lignende. Overhodet ikke driftssikkert :lol:

/ pål

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 02:00
av audun-eg N228
Pål N526 skrev:du kan forsøke å kakke litt på toppen av pumpe-armaturet. Pumpen pleier å starte da. Dette er bare om du må flytte bilen eller noe lignende. Overhodet ikke driftssikkert :lol:

/ pål
Prøvde det også. Null reaksjon. :)

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 08:03
av Ingvar N629
Komplett pumpe med armatur fra Din Bil høres dyrt ut, tipper de fleste deleforhandlere kan bestille inn en pumpe uten armatur for under halve prisen. Men det er jo et spørsmål om hvor mye styr man gidder.

9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 09:05
av audun-eg N228
Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 09:12
av Paradigm N558
audun-eg N228 skrev:Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
Må ha ei avbitertang, 10 cm. bensinslange og 2 slangeklemmer for å få det til.
Bytte av selve pumpen i armaturet tar 30 minutter inkl. kaffepause

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 09:33
av audun-eg N228
Paradigm N558 skrev:
audun-eg N228 skrev:Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
Må ha ei avbitertang, 10 cm. bensinslange og 2 slangeklemmer for å få det til.
Bytte av selve pumpen i armaturet tar 30 minutter inkl. kaffepause
For de som kan det, ja sikkert! :wink: Hele greia komplett fra Din Bil kostet over 4K så det utgår. Da bestiller jeg heller fra Speedparts, så får det heller ta den tiden det tar.
Takker for alle tips og god hjelp, folkens! :D

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 10:07
av Paradigm N558
audun-eg N228 skrev:
Paradigm N558 skrev:
audun-eg N228 skrev:Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
Må ha ei avbitertang, 10 cm. bensinslange og 2 slangeklemmer for å få det til.
Bytte av selve pumpen i armaturet tar 30 minutter inkl. kaffepause
For de som kan det, ja sikkert! :wink: Hele greia komplett fra Din Bil kostet over 4K så det utgår. Da bestiller jeg heller fra Speedparts, så får det heller ta den tiden det tar.
Takker for alle tips og god hjelp, folkens! :D
Mens du har det oppe, grovtøm ut bensinen i tanken aller først, og hiv resten på dertilegnet sted. VASK armaturet innvendig før du monterer det sammen igjen, for det er mye groms der etter årene.

Du demonterer toppen fra bunnen på armaturet, det er tre grove plastklips.
Kople fra strømkablene på toppen av pumpa, det er to plugger. merk hvor de står plassert!
Ta ut pumpen og alt som er festet rundt, klipp av bensinslangen som går inn på pumpen.

Ta ut pumpen, den sitter i klem der.
Kan være at den nye er større og da kan du bruke ei fil til å file til plastikk-sidene der pumpen sto. En mm på hver sånn kant er nok.

Sett ny pumpe inn i hullet, og tre to slangeklemmer over bensinslangen, så drar du bensinslangen godt innpå pumpen og over den slangen du klipte av.
Ikke ha for lang slange her, den tilpasser du etter behov, også se til at den ikke får knekk på seg.

Dytt slangeklemmene over utgangen på pumpa og stram klemmen.
Dytt andre slangeklemme over den bensinslangen du klipte av, og stram klemmen.

Sett på plass strømpluggene slik som de sto på den gamle.

Sett toppen fast i bunnen av armaturet og senk armaturet neddi hullet sitt.
På toppen av armaturet står det en strek (stort binnestrek)
Den skal stå mot samme strek inni bilen. Du ser det om du ser etter.

Men om du står inni bilen, på førersiden bake, så skal den streken vende rett mot passasjerdøren bake.
- Da blir bensinmåleren riktig.

Dette er i grove trekk det som må gjøres.
Da klarer du dette! :)

Edit; Vær forsiktig når du kopler av bensintilførsel og bensinretur oppå armaturet, er VELDIG lett å knekke av pluggene og da blir det ENDA mere skøyting på deg! :lol:

Og nei, 30 min klarer du.
Jeg tar hele operasjonen på under 10 min vil jeg tro nå :lol:
Som sagt tidligere, jeg tror jeg har STCN-rekord i å ha oppe bensinpumpearmaturet på 9-5 :lol:

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.

Lagt inn: 10 jan 2012, 10:17
av audun-eg N228
Takk igjen for hjelp, men jeg bestilte nå komplett pumpe fra Speedparts. De hadde på lager, så det skulle gå relativt fort å få den. Satser på at det er litt mer "plug and play"? :) For en som er lettere mekanisk tilbakestående virker det noe tryggere! :lol: