Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2012, 18:00

Hei!

En smekker 9-5 vector estate er herved brakt i hus! Den girer problemfritt, men girstangen er litt løsere enn jeg synes er ok. Den er litt slapp sideveis (vesntre-høyre) men ikke vertikalt. Ideelt sett skal den vel "fjære" til en ganske definert posisjon i fri. Hvilket ledd/del er det som må byttes for å stramme opp dette?

Jeg mangler også bakre vindusspyler. Jeg hører at pumpen går og det ligger noen dråper rundt dysen etter jeg har spylt. Jeg prøvde å stikke opp dysene og vri litt på dem med en skrutrekker i det sporet, men det ga ingen effekt. Og ja - spylervæsketanklen er full :wink:.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2012, 18:27

Bytt foringa i girkassefestet, den er alltid dårlig. Genuinesaab.com har ei bra foring: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=312

Ellers er jo giroverføringa slapp originalt, den vert aldri tight og fin før du monterar shortshift ifrå GS: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=801

Når det geld viskaren bak, vipp opp dekselet der dysene står, prøv å spyle då. Får du spylarvæske ut då må du kjøpe ny plastdeksel inkl. dyser (kostar ikkje stort på SAAB) får du fortsatt ikkje fram væske har du enten brudd eller klem på slangen. Held ein knapp på dekselet, relativt vanlig at dei tettar seg.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2012, 18:36

Takk for effektive svar!

HVor slapp er den originalt? Nå er den sånn at det nesten ikke skal noenting til for å bevege den sideveis. Ny girspak virker jo digg, prisene var jo bra også i tillegg til at monteringen virker ok. Er det stor forskjell?

Den foringen - hvor sitter den nøyaktig og er det rett frem å montere?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2012, 19:04

Hjelle tenker vel på fremre momentstag, sitter i forkant av kassa. Skal du kjøpe shortshift fra genuinesaab, som forøvrig gjør en enorm forskjell, så kan du samtidig bestille foring til momentstaget i pulyuretan fra samme leverandør. Meget enkelt å skifte den foringa, og den gjør myyye. Blir ørlite vibrasjoner i bilen på tomgang, men det er knapt merkbart.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2012, 20:22

Hjelle tenker vel på fremre momentstag,
samme som
foring til momentstaget i pulyuretan fra samme leverandør
eller mener du en tredje foring?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2012, 22:32

Saabfan skrev:
Hjelle tenker vel på fremre momentstag,
samme som
foring til momentstaget i pulyuretan fra samme leverandør
eller mener du en tredje foring?
Nei, det er akkurat den same foringa det er snakk om.
Som Ingvar seier er bytte av denne foringa meget enkel, og gjer mykje med følelsen i spaken. Men rett bra vert det ikkje før du byttar heile spaken. Ang. pris havna eg på rundt 1600 trur eg det var for spaken inkl. alt (moms, frakt osv), då let eg JetCarrier stå for frakt ifrå USA. Skal du ha foringa (som er anbefalt når du byttar til shortshift) vert det nok 2-300 ekstra.

Når det gjeld montering av shortshift må du ut med huset som girspaken sit i, og den må også modifiserast (Dremeljobb) for at shortshiften skal passe. Jobben er ganske rett fram om du har skrudd før, det einaste som er litt kinkig er å løsne bolten som held girspaken til giroverføringa som går fram til girkassa. Du kan også bestille eit ferdig modifisert hus, men då må det gamle sendast tilbake til GS, og det kostar jo nokre kroner ekstra både i frakt til Norge sidan den har større volum og vekt, og returfrakt til USA.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 16 jan 2012, 00:46

Dette huset http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=740 (øverst til høyre)? OK, du sier kinkig, da høres det ut som det er mulig hvertfall :wink: Har skrudd en del.

Vippa opp det dekselet du snakket om, kom ikke skikkelig ut - det seiv sakte littegrann ut. Den mutteren med dysen i ser litt sliten ut, men usikker på om det er den som er problemet, det hullet er jo ganske stort til å tettes med rust (og den er jo ikke rusten inni). Skal løsne denne og prøve å rense den og det neste stykke og se om det hjelper noe.

Bilde

Er det noe typisk sted som pleier å bli klemt eller er det bare å begynne bakerst og jobbe seg bakover?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 jan 2012, 01:09

Ja, det huset du linkar til er ferdig modifisert, og som du må "pante" i ettertid.
Når eg seier kinkig meeinar eg at det er litt vanskelig å få til, men med rett verktøy og tolmodigheit går det greit.

Ville starta å tatt ned trekk og plast i bakluka, er vel helst der der vil gå gale. Det finns også en tilbakeslagsventil der som kan leke. Du kan også der kople ifrå slangen å sjå om væska i det heile tatt når bakluka.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Paul N1176 » 16 jan 2012, 13:05

når det gjelder pusseren bak, så ville jeg prøvd å stikke en borr inn i hullet som vesken skal komme ut, på min var det skitt/rust i akslingen som tettet det til..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 16 jan 2012, 13:07

Skal prøve! Tenkte å skru ut den mutterdysen og rense den med trykkluft.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 21 jan 2012, 18:38

Skrudde ut den mutteren og trodde jeg skulle få ut dysedelen, men fikk jo bare av mutteren rundt, så det hjalp jo svært lite. Må vel ut med panelene på innsiden av døra og se om den ligger i klem.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Saabfan » 23 feb 2012, 09:58

Med fare for å stille et kronidiotspørsmål: jeg forstod det slik at dette http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=312 var en erstatning for denne http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... 9e8fcd8497? Jeg stussa litt på at den fra SP har sirkulært tverrsnitt og den fra GS har firkantet. I tillegg skulle jo den fra GS sitte fremme på kassa. Hvis noen har et snapshot fra WIS eller liknende hadde dete vært supert!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slapp girstang og bakre lyktspyler - 9-5 MY02

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2012, 10:57

Øverste linken funker ikke.

Men den andre er jo foringene som sitter i bunnen av selve spaken, altså en vidt forskjellig del. "Litt" forskjell på størreslen på dem og :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar