Side 1 av 1
latsaab?
Lagt inn: 16 jan 2012, 05:19
av munin
Hei.
fersk saab-eier her.
etter en nokså lang ungdomsperiode med mye rart av biler, tenkte jeg å prøve noe fornuftigt, så jeg kjøpte meg en Saab 9000 2.3 lavtrykks-turbo -95.
tidligere eier bedyret at denne var i god stand, men jeg synes den går dårlig.
nå er jeg klar over at dette er en relativt tung bil, og at ltt-utgaven har "bare" 170 hester, men jeg hadde forventet mer.
i en lang slakk oppoverbakke (tunell under havet på ca 4 km) klarte jeg ikke å akselrere i 3. gear fra rundt 110. da hadde vel motoren rundt 4000 o/min.
Jeg mistet faktisk litt fart før jeg kom meg opp.
Nå er denne bilen veldig mye høyere giret enn alt annet jeg har hadd, og det spiller kansje inn på hvordan jeg opplever den, men høres dette rett ut?
motoren høres veldig fin ut, drar veldig jevnt fra lavt turtall og opp.
jeg mistenker at det er noe tull med turboen, eller styring av denne. er det noen vanlige problemer med 9000 jeg kan sjekke selv?
er ingen feilkoder ved oppstart eller kjøring.
Takk.

Re: latsaab?
Lagt inn: 16 jan 2012, 09:12
av Ingvar N629
Sjekk at ikke wastegatestaget har hoppet av. Hvis det sitter på plass, sjekk hvor mye den lader.
Re: latsaab?
Lagt inn: 16 jan 2012, 18:36
av munin
trodde wastegaten var naturlig lukket, og at den åpnet seg på et gitt trykk?
vil ikke jeg da heller få altfor høyt turbotrykk om det er noe stag som er hoppet av?
går greit å komme til wastegate og resten av turboen fra undersida? mye deksel som må bort? noen trix, eller får jeg det til uten å knekke å ødelegge noe fester?

Re: latsaab?
Lagt inn: 16 jan 2012, 19:11
av Ingvar N629
Hvis staget har løsnet så blåser jo eksostrykket opp wg med en gang. Kommer til fra under bilen.
Re: latsaab?
Lagt inn: 17 jan 2012, 23:19
av munin
Helt rett. wastegatestaget var hoppet av

men..
spjeldet i wastegaten satt fast.
eller, det står ikke helt fast, det kan beveges ca 1 cm, men det står i helt feil posisjon, så jeg får ikke satt på staget fra actuatoren. (ja, jeg drar staget ut først, men mangler ca 5mm for å i det heletatt få det på)
nå tror jeg ikke det hadde gjort noe nytte å få på staget da spjeldet ikke virker som det skal.
Jeg skrudde av eksosrøret ut fra turboen, noe som var litt tungvindt pga en en lambdasonde eller noe som sto på det.., men fikk ikke wastegatespjeldet i rett stilling.
Det så for meg ut som det er montert feil, men jeg er åpen for muligheten til at det bare er jeg som ikke skjønner hva som er galt.
Finnes det noe tegning eller video på hvordan dette skal være, så jeg kansje kan få det riktig?
setter stor pris på innspill, da jeg står litt fast. om forklaringen min er dårlig kan jeg utdype om noen vil hjelpe.
Re: latsaab?
Lagt inn: 18 jan 2012, 00:43
av Gunnar N326
Har du bilde av greiene? Skal noe til at det er feilmontert i utgangspunktet, men rarere ting har skjedd...
Re: latsaab?
Lagt inn: 18 jan 2012, 01:14
av munin
nei, har ikke bilder av det.
det virker som om spjeldet er åpnet altfor mye, så det på en måte er kommet forbi et hakk, og jeg får ikke spjeldet tilbake dit det skal være.
har banket å bøyd, til jeg såvidt bøyde festet som skal på staget mellom aktuatorn og wastegaten, så måtte gi meg.
fant et bildet på nettet, og fra denne vinkelen peker spjeldet ca rett mot meg på min bil.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... .Turbo.jpg
Re: latsaab?
Lagt inn: 18 jan 2012, 08:37
av Ingvar N629
Hvis det ikke virker å gi armen et lett kakk med hammeren, så er det bare å begynne å skru, gitt
Re: latsaab?
Lagt inn: 18 jan 2012, 23:41
av munin
ga den mange kakk med en hammer, og den kom sakte over mit dit den skal være.
fikk spjeldet så langt over at jeg fikk festa staget, men ventilen lukker ikke helt.
nå går bilen bedre, men regner med det er mere å hente da ventilen ikke var helt lukket.
er det noe håp for at dette skal løsne mere av seg selv over tid, da aktuatoren trekker å jokker litt på staget?
takk for hjelp sålangt.
Re: latsaab?
Lagt inn: 18 jan 2012, 23:46
av Hjelle, N6
Og du er sikker på at arma går fritt?
Re: latsaab?
Lagt inn: 19 jan 2012, 00:59
av munin
hvilken arm?
du tenker på om det er mulighet for at wastegaten ikke åpner når den skal?
nå går den uten motstand, men om den etterhvert går seg til, men er treg, er det kansje fare for at den ikke åpner når den skal ja..
det er vel mildt sagt ugunstigt..
Re: latsaab?
Lagt inn: 22 jan 2012, 13:52
av Hjelle, N6
Ja, meinar arma som går ifrå turboen og inn i wastegaten. Påsjå at den går fritt, at ikkje tek i wastegatehuset. Går den ikkje fritt vil du aldri få større trykk enn der den stoppar.