Ombygging av innsats greenfilter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Ombygging av innsats greenfilter

Legg inn av 9000tic » 10 nov 2004, 00:10

Noen som har bygd om green innsats filter til kon filter(utvendig) på 9000t.
Er d evt noe vits i.får vel litt pyscsss lyd???? :roll:

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 11 nov 2004, 00:54

Hei på deg, og velkommen i gjengen! Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men du har et green luftfilter som egentlig er til å sette i luftfilterboksen, men du har tenkt å bruke dette som åpent filter uten luftfilterboksen? Det tror jeg blir litt vanskelig. Et konfilter er jo tett i den smale enden av konen, pluss at det har en rund stor (luft)slangetilkobling i den brede enden. Har selv green innsats på min 9000 2.3ltt. Hadde konfilter (k&n) på en 2.0T. Mener at det er kraftigere netting på konfilteret, det skal jo tåle å stå uten beskyttende boks? Tror dessuten at du får problemer med å få tilkoblingene på innsatsfilteret tett uten boks. Kommer vel ikke akkurat pssshh!!-lyd fra luftfilteret, den kommer mere fra dumpventilen. Har du motor med trionic er det uproblematisk å bytte den originale ventilen, som er resirkulerende, med en åpen dump. Den gjør egentlig det samme, den bare låter mere.. .. pluss at den originale plastventilen kan med tiden bli lekk.. Har du 9000turbo fra før trionic vil jeg ikke anbefale å bytte til åpen dumpventil. Der står en luftfølesak plassert før ventilen, slik at hvis den ikke er resirkulerende (som den originale), så registrerer den feil luftmengde. På min 2.0T virket det ikke, den ble kvalt ved innbremsing til lyskryss, eller inn til 180gradere i bratte stigninger! Mitt råd blir å beholde filteret, evt. kjøpe et ferdig konfilter dersom du skal til å trimme(mye). Skal du ha pssshh!!- lyd kjøp åpen dump, dersom det går på din motor. 8)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 nov 2004, 14:45

På 9000 så får du kraftig dump-lyd om du monterer åpent filter.
Jeg har Speedparts open air-kit på bilen min og jeg synes nesten det blir litt vel mye lyd...

Du trenger mao IKKE bytte avlastningsventil.

Som GunR skriver så bør du heller ikke montere dumpventil hvis du ikke har Trionic.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 12 nov 2004, 15:59

Spørsmål til TT: Har du fulltrykksturbo? Hadde K&N kon på min første 9000 2.oT, men hørte ikke noe lyd i den. Den ladet vel bare 0.6 bar, tror jeg.Det blir kanskje mere lyd med høyere trykk, fordi den originale ventilen "spytter" lufta tilbake bak luftfilteret? Har selv god erfaring med en ventil i aluminium, fikk den brukt av nevøen min for 750.- :D Justerbar og greier..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 nov 2004, 16:21

Har en 91 2.3 T 200hk mao fulltrykker. Har kjørt med orginal avlasningsventil men har nå byttet til en Forge som tåler høyere ladetrykk(den er også resirkulerende, ikke dump). Hadde like mye "dump-lyd" med den orginale.

Ellers så ser jeg på STCS-forumet at de anbefaler å bruke avlastningsventil fra EVO6&7
Det kan også være en god ide og bare bytte til sportsluftfilter i den orginale boksen. Da bør man ta på noen ekstra hull i boksen slik at man får inn litt mere luft.

Du har sikkert rett i at ladetrykket har noe å si for hvor mye lyd man får, på en 2.3t er det vel 0.9 i trykk orginalt tror jeg...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 12 nov 2004, 19:25

Heisann
Bygde om filteret i går og det funker utmerker(litt småmikk ble d jo).
Har maks ladetrykk så jeg får en grei pschhh låt ved aks/gearing.
Koblet filteret rett på luftmåleren med en overgang.
(sparte vel ca 1000 kr i forhold til å kjøpe nytt)
Får se på holdbarheten utover men tror ikke d blir noe problem.
:D :D :D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 nov 2004, 20:31

9000tic skrev: Koblet filteret rett på luftmåleren med en overgang.
Håper du brukte et rør slik at du fikk flyttet filteret ut i innerskjermen.
Hvis du monterte filteret rett på luftmengdemåleren så vil innsugingslufta bli i varmeste laget. Ikke sikkert du merker det så godt no på vinteren men til sommeren vil du tape mye effekt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 12 nov 2004, 20:52

Har montert filteret rett på måleren nå men skal bruke den orginale overgangen etterhvert må bare få fjerna luftfilterboksen først.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 12 nov 2004, 21:20

Flott at det virker ihvertfall! Er enig med TT om at filteret bør settes ut i innerskjermen, for å unngå effekttap når det blir litt varmere igjen... Lykke til uansett, og husk at vi er her for å synse med deg! :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 12 nov 2004, 21:26

Noen av de andre her som merket noe effektøkning på innsatsfilter.
Merket ikke noe selv derfor ombyggingen.Syntes d var litt rart med tanke på at bilen er chippet/max turbotrykk og eff anlegg. :?

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 13 nov 2004, 10:53

Hvor mye ekstra HK hadde du forventet å få med et "åpent" filter??
Du bør nok chippe bilen for å få merkbar effekt ved å kjøre original kontra Åpen.. Trur du heller merker at bilen kanskje "går" lettere..

Å kjøre med og uten kat. på en bil, er riktignok natt og dag... kan ikke si det samme om det ovenfor...

Jeg ser heller for meg følgende scenario: du har fått en bil som har blitt kurert for "pusteproblemer"... tror heller du kan prøve å se om bilen bruker mer eller mindre bensin.. :) evt. måle avgassene.. forskjell??

MEn all verden... jeg har ikke noe peiling da... kjører jo bare selv med åpen k/n filter, super blow-off-dump og steg 3 fra Nordic.. :D

Menne; det jeg ville fram til...er at jeg tror ikke at å kun bytte til åpent filter alene vil gi "merkbare" forskjeller på ytelser...

Og gjør som anbefalt ovenfor.. bruk overgang og forleng filterrøret slik at det får plass inni venstre hjulbue... bruk sølvtape og tett overgangene..

Men, jeg er så ydmyk at jeg bøyer meg i støvet for bedrevitere.. og tør å inrømme at jeg også kan ta feil da..


Saab-hilsen fra

ArntR. , Alta.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Kanaboy
Innlegg: 15
Registrert: 20 okt 2004, 01:00
Sted: Kana (Drammen)

Dumpventil i 9000t

Legg inn av Kanaboy » 13 nov 2004, 15:04

Til dere som mener at åpen dumpventil er et problem på 9000t, så vil jeg ta vekk denne myten. Jeg spurte KRB-trading om dette, og da svarte de at når man slipper gassen, vil brenseltilførselen bli kuttet. Da blir det jo samme hvor mye luftmengdemåleren måler..

Jeg personlig har en åpen dumpventil på bilen min, og det fungerer elt prima. :D

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 13 nov 2004, 15:24

hvis bensintilførselen kuttes helt når du slipper gassen så vil du vel få et problem! da stopper hele pukkverket!

Du vil vel i teorien slippe ut oppmålt luft?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 13 nov 2004, 18:51

ArntR N315 skrev:Hvor mye ekstra HK hadde du forventet å få med et "åpent" filter??
Du bør nok chippe bilen for å få merkbar effekt ved å kjøre original kontra Åpen.. Trur du heller merker at bilen kanskje "går" lettere..

Å kjøre med og uten kat. på en bil, er riktignok natt og dag... kan ikke si det samme om det ovenfor...

Jeg ser heller for meg følgende scenario: du har fått en bil som har blitt kurert for "pusteproblemer"... tror heller du kan prøve å se om bilen bruker mer eller mindre bensin.. :) evt. måle avgassene.. forskjell??

MEn all verden... jeg har ikke noe peiling da... kjører jo bare selv med åpen k/n filter, super blow-off-dump og steg 3 fra Nordic.. :D

Menne; det jeg ville fram til...er at jeg tror ikke at å kun bytte til åpent filter alene vil gi "merkbare" forskjeller på ytelser...

Og gjør som anbefalt ovenfor.. bruk overgang og forleng filterrøret slik at det får plass inni venstre hjulbue... bruk sølvtape og tett overgangene..

Men, jeg er så ydmyk at jeg bøyer meg i støvet for bedrevitere.. og tør å inrømme at jeg også kan ta feil da..


Saab-hilsen fra

ArntR. , Alta.
Heisann ja

Bilen er chippa med effektanlegg og max turbotrykk så jeg syntes det var rart at jeg ikke merket noe forskjell.Hadde bilen vært orginal så hadde d jo vært noe annet . :)
SAAB SAAB SAAB

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 13 nov 2004, 18:55

Fjernet forresten luftfilter boksen og monterte på skjøtestykke i dag og fikk filteret inn i skjermen ble bra d og pyschss lyden er ok så trenger ikke pop off ventil. :D :D :D
SAAB SAAB SAAB

Svar