Side 1 av 1

'05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 18:30
av little_e
Var ute og kjørte i dag. Kjente det begynte å vibrere forfra i bilen. Stoppet og sjekket for løse dekk, alt ok. Startet igjen, vibrasjonen lot til å være borte, men kom raskt tilbake. Ble verre og verre. Tro flat pedal, automaten giret ned, ingen/liten respons fra motoren. Motorlampen begynte å lyse og bilen stoppet. Jeg kan fremdeles starte bilen, men den går ikke på tomgang, trolig pga nødmodus. Hele seansen utspant seg på ca en km kjøring fra jeg merket noe til bilen stoppet.
Kmstand er ca 181500 med fullt servicehefte.
Lukter det ny motor?

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 20:27
av Pål N526
Hei. Er det olje på maskina?

/ Pål

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 20:34
av little_e
Ja, nå har ikke jeg peilet siden fredag, men da var nivået ok og oljen var klar og fin. Oljelampen lyste ikke før etter motoren stoppet.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 20:37
av Hjelle, N6
Fysste som slår meg er gasspjeld. Kva farge har varsellampane dine? Rul eller raud? Og lyser CE-lampa under girindikatordisplayet?

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 20:41
av Ingvar N629
Snurrer den lett på starteren så har den ikke havarert. Når det komme stygge lyder fra den, eller hvis den står i sju stein, har den havarert. Sjekk de vanlige tingene som gjør at en motor ikke går. Bensinpumpe, spjellhus.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 20:44
av little_e
Det er check engine lampen som lyser gult. Har hatt feilkode på gasspjeldet for noen uker siden. Den snurrer lett på starteren og går på alle fire, men dør når jeg slipper gassen.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 20:48
av Ingvar N629
Sjekk om spjeldet står i limp home da. Kan også være en slange som har sprukket eller hoppet av.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 21:30
av Hjelle, N6
Ingvar N629 skrev:Sjekk om spjeldet står i limp home da. Kan også være en slange som har sprukket eller hoppet av.
Jepp, sjekk spesiellt slangane inn på spjeldhuset. Sjølv hadde eg problem med slangen som går ifrå veivhusventilasjonen via den store kvite enveisventilen, til spjeldhuset. Den hadde blitt slakk i den enden som går inn på spjeldhuset, og eg fikk omtrent same sympton som deg, pga at bilen saug falsk luft. Men når det so ille som med deg, kanskje slangen har hoppa av?

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 08 feb 2012, 22:42
av little_e
Åkei. Nå står den på verkstedet, så de ser vel på det.
Kanskje det ikke blir så dyrt :)

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 09 feb 2012, 17:39
av little_e
Verkstedet sa at det var en posisjonsgiver og en slange med en enveisventil som var defekt... Hvilken sensor og slange kan det være snakk om?

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 09 feb 2012, 17:50
av Hjelle, N6
Veivakselgivar kanskje?

Re: '05 9-5 2,0t havari

Lagt inn: 09 feb 2012, 19:28
av Ingvar N629
Slangen med enveisventil til veivhusventilasjon sikkert, standardfeil på MY04 og nyere. Drar greit med falskluft gjennom der hvis slangen går av.