Side 1 av 1

noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dieseln?

Lagt inn: 09 feb 2012, 08:38
av skognils
mulig jeg har seriøst tung høyrefot men jeg tror ikke jeg er så hard på labben.
Likevel klarte jeg kunststykket å fylle 46 liter på tanken igår etter å ha kjørt nøyaktig 460km siden forrige fylling (fant diesel til 12,12 kr så da fyllte jeg :-D )

bilen er en 2007 9-3 SC med skiboks på taket med 120hk 1,9 tid med manuelt gir
på denne tanken har det blitt mye småkjøring til og fra barnehage osv men har hver dag kjørt 12km hver vei til og fra jobb også.

har ikke mistanke om at det er noe alvorlig galt da jeg klarte 0,63 på mila helga for 1,5 uker siden. (langkjøring på skikkelig vinterføre med til tider inspirerende kjøring)....

0,63 på langkjøring er ok med skiboks synes jeg... men jeg synes 1 liter på mila er mye på en slik diesel.... er det noen andre som har vært borti så mye?.. tror ikke jeg har sett høyere enn 0,9 hos meg før?

Nils

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 09 feb 2012, 08:57
av Ingvar N629
Småkjøring og dieselvarmer? Ikke bare motoren som skal ha sitt om vinteren.

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 09 feb 2012, 10:02
av skognils
Ja er Eber på bilen og den er brukt endel på denne tanken. Har hatt den til å gå i ca 20 min før jeg har startet enkelte kalde morgener.
Er det noen som vet hvor stor effekt ebern i disse bilene har?
1 liter diesel gir ca. 10 kWh
Dette betyr at om enbern er 5000watt så bruker den 0,5liter per time om den går på full guffe.
Vil anta at det ikke har vært mer enn 5 dager hvor jeg har programmert den til å starte om morran på den nevnte tanken, noe som skulle gitt ett merfobruk på en drøy liter om ebern er 5kW.
I tillegg kommer forbruket den har under kjøring, noe jeg forventer er lavere da den nok går med mindre effekt mesteparten av tiden.
For å regne videre så vil 46 mil trolig ta 10 timer å kjøre i bytrafikk i oslo. Om ebern bruker 0,2liter per time så utgjør det 2 liter på 46 mil..

Regnestykket for hvor mye den itelienske dieselmotoren har brukt blir da 43liter på 46mil noe som er 0,93 l/mil... Fortsatt høyt til å være diesel spør du meg. Rav4 dieseln jeg hadde før brukte aldri over 0,8 på småkjøring selv på vintern, og da sakker vi om en bil som ikke akkurat er aerodynamisk med skiboks på taket i tillegg var det permanent 4wd. Raven var uten dieselvarmer.

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 09 feb 2012, 10:42
av Ingvar N629
Energiinnholdet i diesel er 43500 kJ/kg, egenvekten på diesel er ca 0,85, dvs ca 37000 kJ/liter. J/s=watt, regn om til kW og timer og gang videre med varmerens virkningsgrad. Så kaldt som det har vært nå, antar jeg nok at forbruket er høyere enn 0,2 l/time. Eber angir et forbruk på 0,22 liter pr halvtime på oppvarming for Hydronic 5 (5 kW), da regner de 15 min full effekt og 15 min lav effekt.

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 09 feb 2012, 14:35
av skognils
37 000 000J delt på 3600sekund gir 10,2 kWh så det stemmer nok :D

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 09 feb 2012, 20:32
av KapteinSAABeltann
Har aldri vært over 0.82 med småkjøring og hissig bruk av varmeren. På langkjøring havner jeg som regel på 0.52 - 0.56.

EDIT: Kan det tenkes at regenereringen av partikkelfilteret mislykkes, og at den pøser på med ekstra diesel i gjentatte forsøk? Peil oljen. Hvis nivået er høyt kan det være tilfelle. I følge merkeverkstedet havner mye av dieselen da i motoroljen og nivået stiger - det skjedde på min bil.

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 09 feb 2012, 23:18
av Ingvar N629
skognils skrev:37 000 000J delt på 3600sekund gir 10,2 kWh så det stemmer nok :D
Jo men husk virkningsgraden, en del av varmen forsvinner i eksosen. Men for all del, forbruket på bilen er likevel høyt nok!

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 10 feb 2012, 17:09
av KapteinSAABeltann
Har vært borti en del Ebervarmere montert i båt. Disse var stemplet med 5KW/0,5L pr time ved full effekt.

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 10 feb 2012, 21:34
av KapteinSAABeltann
Da fant jeg noe på Vauxhall-forumet:
The only warning i get is when i see the fuel consumption drop off a cliff, i then know the car is in regen and I make sure it dosen't get switched off untill the consumption returns to normal. Sometimes this means arriving at work and sitting in the car park, with the revs held at 2500 rpm for 10 mins till regen is done.
Dette har jeg faktisk lagt merke til ved en tilfeldig anledning. Nullet kjørecomputeren under kjøring, og forbruket lå over literen på mila ved normal kjøring som skulle tilsi ~ 0.6. Etter et kvarters tid droppet forbruket til normalt.

EDIT: En kar på Vectra-forumet har fått egr og partikkelfilter fjernet (og remappet ecu`en deretter) rapporterer om forbruk på langkjøring ned mot 0,4. Det kan muligens indikere hva denne såkalte "miljøteknologien" koster i drivstofforbruk.

noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dieseln?

Lagt inn: 10 feb 2012, 22:08
av doo-kie
Ja det kan sikkert stemme, brodern hadde en passat 1,9tdi for masse år siden, mener det var en 95mod. Den kjørte han ned på 0,43. Nå har han en 10mod, og mener han sa han ikke hadde fådd den under 0,6. Er jo rart at de ikke klarer å få ned forbruket i forhold til de eldre. Selv om effekten er høyere å bilene er større. Unskyld avsporingen ;)

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 13 feb 2012, 07:54
av skognils
mye fin "miljøteknologi"..
de første årene av Audi A6 med 2,5tdi på 115/140hk lå på mellom 0,5 og 0,55 på langkjøring.... og det var i en stor A6

Nils

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 13 feb 2012, 17:33
av Tor N12
doo-kie skrev:Ja det kan sikkert stemme, brodern hadde en passat 1,9tdi for masse år siden, mener det var en 95mod. Den kjørte han ned på 0,43. Nå har han en 10mod, og mener han sa han ikke hadde fådd den under 0,6. Er jo rart at de ikke klarer å få ned forbruket i forhold til de eldre. Selv om effekten er høyere å bilene er større. Unskyld avsporingen ;)
En 95-modell passelat er vel også noen hundre kg lettere enn en 2010-modell ;)

noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dieseln?

Lagt inn: 13 feb 2012, 17:54
av doo-kie
Jo helt klart, men det burde vel ha skjedd litt på utnyttelsesgraden av drivstoff på 15 år. Selv med noen hundre kg mer på baken synes jeg drivstoff forbruket burde være likt i disse miljø tider?

Re: noen andre som har klart å bruke 1liter/mil med 1,9 dies

Lagt inn: 14 feb 2012, 10:44
av skognils
Tilbake til trådens emne!
Saabcity Fornebu fikset litt igår. Fantastisk god service der forresten!

Rengjorde EGR ventil
De ønsket å prøve litt uten Fiat pakningen så den har jeg i hanskerommet nå.
Fiat pakningen hadde forøvrig ett sort belegg av sot 2-3mm tykt på begge sider?

I tilleg tok de en forsert regenerering av partikkelfilteret og de har hatt oppi noe tunap greier i tanken min.
De skiftet også oljen.

Så nå funker det igjen.. Går bedre og hadde forbruk på 0,52 på motorveien inn til jobb idag.

Hilsen en som er litt skeptisk til diesel men som trolig beholder den, medmindre noen med bensin turbo vil bytte?
Helst 93sc fra 07 eller nyere med manuelt gir, men en flott 95 stasjonsvogn er også av interesse.
Ser at jeg nok har litt mye småkjøring om vintern og har nok vært mindre tull med bensinmotor
N