Side 1 av 2

Oljelampa blinker

Lagt inn: 11 feb 2012, 17:53
av Dalle
Hei!

Merket idag etter en liten tur at oljelampa mi kom fram innimellom, og den blinka . Vart pluttselig borte, men kom også igjen etter en liten stund. Blinker veldig ujevnt.

Oljenivået er ok.

Bilen er en Saab 900 turbo 95 som har gått 290 000 km.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 11 feb 2012, 18:02
av doo-kie
Da burde du ikke kjøre noe mere med bilen. Sjekk oljenivået. Neste skritt er å få målt om du virkelig ikka har oljetrykk.
Om du ikke har oljetrykk vil jeg tro motoren din er klar for en renovering, event utskifting.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 11 feb 2012, 18:07
av redturbo
Kan være feil i oljetrykksbryter. Once upon a time renset jeg en slik i parafin og ristet den godt. Ble OK (ikke Saab)
Hvis oljefilteret er blitt for tett kan slikt skje, dvs at trykkfallet over oljefilteret blir for stort. (Her egen erfaring fra VW)
Lenge siden du har byttet olje?

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 11 feb 2012, 18:11
av Dalle
Stopper jeg og starter den igjen er lampa borte, kommer igjen etter en liten stund.

Hvor sitter den bryteren på de bilene her ?

Olja vart bytta i høst og bilen har gått svært lite siden da.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 11 feb 2012, 19:45
av Dalle
Om oljetrykket er for lavt, burde ikke da oljelampa lyse konstant ?

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 11 feb 2012, 20:23
av Dalle
Starta den nå og ingen blinking i oljelampe. Kjørte den god og varm, men såg aldri noe igjen til blinkingen. Konkluderer da med at det må være noe elektronisk feil en plass. Motoren går som den alltid har gjort og olja er på maks.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 11:16
av Dalle
Lampa kom etter hard kjøring. Og blir borte når man stopper den en stund, og kommer igjen ved hard kjøring. Kan vell da være olja som ikke tåler varmen og blir for tynn så oljetrykket blir for lavt ? Tenkte å ta av bunnpanna, sjekka sila, bytte filter,olje og oljetrykksbryteren.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 11:30
av Ingvar N629
Dalle skrev:Kan vell da være olja som ikke tåler varmen og blir for tynn så oljetrykket blir for lavt ?
Hvis det er tilfelle så er motoren døden nær! Det er en utbredt misforståelse at man skal helle oppi tjukkere olje hvis man har oljetrykksproblemer eller kjører hardt og tror olja blir for varm. Tjukkere olje gir større varmeproblemer, men det er ikke så lett å se for sjåføren før motoren har rast (og da får selvsagt ikke oljen skylda). Motoren er konstruert for et visst viskositetsspenn, følg det!

Rens bunnpanna du, rens sila og bytt o-ringen til pickupen, samt o-ringene til røret som går fra oljefilterhuset og bakover (du ser det når du har tatt ned bunnpanna). Vær nøye med pakningssilikon når alt monteres sammen igjen.

Når du har bunnpanna nede, kan det jo være smart å sjekke et veivlager eller to, pass på rett montering etterpå og riktig moment (20 Nm + 70 grader). Dann deg et bilde av slitasjen, er det for ille så er det jo knapt noe vits i å skru det sammen igjen.

En rens av giveren kan du jo også prøve hvis du vil, men det er snodig om igjensatt giver skal gi blinkende lampe slik som du beskriver.

Oljefilteret bytter du selvsagt samtidig, men det er neppe det alene som gir alt trykkfallet da det sitter en bypassventil i filteret, som slipper forbi olja dersom trykkfallet blir for stort.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 11:45
av redturbo
Ja, og det er det ikke nettopp bypass-ventilen i oljefilteret som gjør at mottrykket blir for lite og lampen tenner? Ser at det har vært spekulert på det i andre fora.
Flere på utenlandske SAAB-fora har hevdet at oljetrykksbryteren slår inn når trykket er altfor lavt (egentlig for sent for å forhindre motor-ras) og har montert viser i stedet. Har oppfattet det slik at det ikke nødvendigvis er bare de som har blod-trimmede motorer. Her har vel også konstruksjonen av oljefilterets ventil noe å bety.

Men hvis feilen oppleves vilkårlig: Har du sjekket elektriske feil godt nok ved å følge ledningen og vaske den for å se at det ikke er ødelagt isolasjon/gnag på ledningen?

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 12:20
av Dalle
Får bare håpe det ikke er motoren som er på tur til å gi seg. Lampen kom etter den vart kjørt hardt og i høy fart. Var når man begynte å ta det rolig igjen det begynte å blinke som etter litt førte til at lampa lyste konstant. Stoppa selvfølgelig bilen med engang og sto parkert en stund, var like fin når jeg starta den igjen helt til den vart gjort på godt med turtall. Hvor sitter egentlig oljetrykksbryteren på de bilene her ? Skal vell ikke sitte langt fra oljefilter ?

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 12:24
av doo-kie
Før du henger deg så opp i trykkgiveren, ville jeg ha fulgt oppskriften Ingvar kom med.
Du burde jo heller sjekke at ting er som det skal inne i motoren før du forsker på trykkgiveren. Du risikerer å rase hele motoren bare for du er ute å kjører for å finne ut om det er elektrisk feil.
Men det er jo opp til deg, bare et tips :wink:

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 12:31
av Dalle
Var ute å kjørte igår for å vite akkurat når det begynte å blinke. Bilen blir stående til jeg har alle deler og tid til å skru nå.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 12:34
av Dalle
Takk for alle svar så langt :)

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 12:55
av redturbo
Kan ikke svare eksakt på plasseringen av oljetrykksgiveren/bryteren da jeg ikke har skrudd på mange SAAB'er slik som andre her. Men legger merker til at de ikke svarer på det spørmålet. :?
Men i følge min Mitchell-on-demand så er det på oljesumpen på 1995-modeller og nedenfor innsugsmanifolden på 1998-modeller. På 1998-modellene skal oljetemperaturgiveren sitte på oljesumpen.
VW har flyttet giverne rundt omkring på sine motorer og kan være vanskelig å se selv om man vet hvor den er (f.eks ved filteret), men jeg vet ikke om SAAB har gjort det samme.

Re: Oljelampa blinker

Lagt inn: 12 feb 2012, 14:26
av Ingvar N629
Oljetrykksgiveren sitter i blokka mot torpedoveggen, ganske langt opp på blokka.

En annen ting som kan sjekkes, er om sylinderen som regulerer trykket går fritt. Denne kommer du til gjennom en plugg i underkant av registerdekselet.