Side 1 av 1
MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 16:40
av little_e
Såvidt jeg vet skal B205E/B235E/B235R-motorene ha helsyntetisk olje med GM-LL-A-025-spesifikasjonen.
Jeg akter ikke å kjøre 30 000 km/et år (hva som kommer først) før jeg skifter olje. Jeg gjorde et oljeskift
forleden, og tappet da av oljen som Saab-verkstedet fylte på i høst. Fylte på en vanlig helsyntetisk
5w-40-olje. Hadde da kjørt ca 5000 km, og kommer til å kjøre ca 5000 km til neste oljeskift.
Jeg går ut fra at dette er greit, eller må oljen ha denne GM-LL-A-025-spesifikasjonen når man kjører så korte skifteintervaller?
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 21:18
av redturbo
5000 km!?

Da skal du ha mye småkjøring og/eller bånn pedal, eller?
Skulle gjerne sett det begrunnet i erfaring, evt kommentert fra Ingvar eller andre, please.
Ved forbedret veivhusventilasjon blir så korte intervall bortkastet med mindre du starter og småkjører Finnmark i -40 grader?
Se også denne tråden og GM-standardene:
viewtopic.php?f=12&t=36268
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 21:44
av little_e
Hehe. Har nå ingen planer om å skifte ved 5000 km til evig tid. Skal bare gjøre det noen få skift for å få ut litt skitt,
og deretter ta ned sumpen, rengjøre den og gå over til 10 000 km-intervall. Enkelt og greit.
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 22:15
av redturbo
Vurdert motorrens ved oljeskifte? Flere anbefaler det, f.eks flere av VAG (VW) -verkstedene jeg har besøkt.
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 22:43
av Ingvar N629
little_e skrev:Hehe. Har nå ingen planer om å skifte ved 5000 km til evig tid. Skal bare gjøre det noen få skift for å få ut litt skitt,
og deretter ta ned sumpen, rengjøre den og gå over til 10 000 km-intervall. Enkelt og greit.
Høres fornuftig ut.
Nøyaktig hva som inngår i GMs klassifisering vet jeg ikke, men det er nok blant annet additiver for lengre levetid. Disse trenger man jo ikke ved 5000-intervallene, men det er mange typer additiver og mange ting som inngår i en oljespec, bl a detergenter og dispergenter som trengs for å løse opp skitt og holde den flytende. Tips: Europris har Mobil1 0W40 som oppfyller GM-klassingen for 99 kr/liter.
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 23:19
av little_e
Årsaken til at jeg ikke ønsker å foreta en motorrens er at jeg gjorde dette på Audien min, og både bunnpannen og bakre simring til veiven begynte å lekke som en sil - men det kom ut veldig mye skitt...
Derfor føler jeg at min metode er sikrere.
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 23:34
av redturbo
Okay, applauderes.
Ja det anbefales å bruke rensen ved hvert eller annenhvert oljeskift.
Kan jeg spørre hvor langt hadde Audi'n gått og intervall på skiftene? Var det 1,8 Turbo?
Re: MY05 B205 oljetype
Lagt inn: 13 feb 2012, 23:41
av little_e
Det var aldeles ikke en 1,8t

Det var en MC2-motor (2.2 10v turbo - rekkefemmer), som sitter i min '90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv.
Den hadde vel gått anslagsvis 225 000 km da jeg foretok denne rensen, og bilen hadde komplett servicehefte
frem til litt over 200 000 km da jeg hentet den i Tyskland høsten 2008.