Moderne syntetiske oljer kan inneholde som mye som 25% additiver som brukes opp etterhvert, mens motoroljens smøringsevne forringes lite.
Her finnes info om GM nye oljestandard som skal tilfredsstille krav til de fleste av GM's bilmotorer:
http://www.gmdexos.com/aboutdexos.html
GM's standard Dexos 1 gjelder bensin-motorer .
Dexos 2 skal særlig hindre soting i diesel-motorer samt skåne katalysatorer og partikkelfiltre.
NB! Dexos 2 anbefales også til europeiske bensinmotorer.
Viktige unntak er dieselmotorer som krever lavsotingsoljer som tilfredstiller API CJ-4, f.eks Duramax motorene.
GM Dexos 2 koster for tiden 700 Kr for 5 liter hos Saabcity, en av leverandørene klubben har rabattavtale hos.
Oljer fra diverse selskaper som tilfredsstiller Dexos-kravene finner du her:
http://www.gmdexos.com/licensedbrands.html
Dexos 1 erstatter GM-LL-A-025, GM6094M og GM4718M
Dexos 2 erstatter GM-LL-A-025 og GM-LL-B-025
Moderne dieselmotorer med partikkelfilter skal ha særskilte additiver som du f.eks får i spesifikasjoner som VW 507.00 eller Dexos 2.
Eksempler:
Statoil's LazerWay G er til Dexos 2-lisensiert, men ingen av de andre LazerWay-oljene er lisensiert (som jeg fant).
(Edit:) Fuchs har lisensiert Dexos 2: Titan GT1 Pro Flex SAE 5W-30 som koster 50% mer enn
Fuchs Titan Supersyn Ecoflex SAE 5W-30 for lange skiftintervaller som tilfredsstiller GM-LL-A-025 og GM-LL-B-025.
Kilder:
Statoil produktkatalog: http://www5.statoil.com/SAPCRMWeb/Produ ... log_NO.pdf
Fuchs produktkatalog: http://www.fuchs.no/sitefiles/52/katalo ... 1-2011.pdf
Man skulle tro at en relativt enkel lisensieringsprosess ville føre til at mange straks ville utnytte det store markedet under GM. Selv om GM har endret prisene for sin lisensiering til en per-liter avgift så er det likevel enda en lisensiering i tillegg til den som betales til f.eks API.
Dexos-standarden har møtt mange motsigelser og motstand pga lisensieringskostnadene.
Oljestandard Dexos 1 & 2 og GM-LL-A-025 & GM-LL-B-025
Moderator: Moderatorer