Side 1 av 1
Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 15 feb 2012, 21:38
av targus200
Jeg har en 5 trinns girkasse på min 99 turbo, er det den samme kassa som blir brukt på tidlig 900?
Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 15 feb 2012, 23:33
av Børre N17
Ja, men det fremre dekselet/motorfestet er ulikt. Det flytter du lett over fra den gamle kassa.

Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 15 feb 2012, 23:36
av na_X
Det er stort sett den samme, det er noen par komponenter som er forskjellig, slik som festet foran og andre drivakslinger og medbringere mener jeg det var.
Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 17 feb 2012, 23:39
av Børre N17
De andre medbringerne kom på 87 modellene. De "sterkeste" er 89-90, og om du vil bruke en slik kan du også flytte over medbringerne fra 99-kassa du tar ut.
Kassene her merking GM+5siffer der det 3. er hvilken primærveksel som sitter i fronten på kassa. På en turbo er nr 7 evt nr 6 å foretrekke. Finnes vel fra 5-8 der utvekslinga blir høyre for større siffer. 7'er primær begynner vel å bli langt imellom nå, og 8'er omtrent umulig å få tak i.
Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 18 feb 2012, 01:13
av Hjelle, N6
Jepp, såg 8-ar primær til salgs på ebay for noko sidan, utropsbudet var vel på £450...
Og som Børre seier, køyr med minimum 6-ar, 5-aren er utrulig masete. Hadde 5-ar på 2.1i-en eg hadde, og sidan den ikkje hadde turbo var det greit å ha lav utveksling når en køyrer endel i bakkar. På min T16 har eg heldigvis 7-ar originalt

Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 18 feb 2012, 01:21
av na_X
Personlig er jeg ganske glad i 6-er primæren, da den gir rett turtall med en gang når man girer på litt turtall.

På 7-eren så blir turtallet litt lavere enn jeg liker på neste gir.. Utgjør ikke så mye på en T16 med tanke på kraft da den drar brukbart på lavt turtall om man har mitshubishi-snurre, men det utgjør nok mer på holdbarheten. Men til langtur så er nok 7-er å anbefale, man har jo 3000RPM allerde på 105km/t på 5.gir med 6-er primæren.
Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 18 feb 2012, 03:42
av Atzz
Jeg har en 8Vi med 5-er. Dette passer utmerket til denne motoren i alle fall, da det blir lite giring på langkjøring, noe jeg syns er bra

Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 18 feb 2012, 18:02
av targus200
Takker for svar
I Svenske saab forumer snakkes det om "kokill" kasse, hva menes med det?
Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 18 feb 2012, 18:22
av Morten S.
Kokill er en forsterket kasse. Forsterkningene er i form av innvendige ribber.
Finnes bare som 4 trinns, mener jeg. Søk på på vxl-låds Jörgen så finner du endel om emnet. Han har
også en hjemmeside med bilder.
Re: Girkasse spørsmål til 99
Lagt inn: 18 feb 2012, 18:58
av Ronny_N169
Kokill er støpeteknikken. Chill casting på engelsk. Dvs at den støpte aluminiumen får en helt annen tetthet enn vanlig sandstøping. Jeg har noen deler fra kokille kasser liggendes, laget i 1976, og de ser ut som om de er laget i går.