KALDSTARTPROBLEMER

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 20 feb 2012, 22:08

900SE 1997 MOD. 185 HK. AUTOMAT.
Vil ikke starte når det er minusgrader ute.
Forholdet opptrer sporadisk, enten det er benyttet motorvarmer, eller motoren er helt "telet".
Når motoren først starter er det ingen nye startproblemer når motoren blir varm.
Bilen har nylig fått ny bensinpumpe.
Tidligere er girposisjonsvelger skiftet tre ganger.
Tenningslås (fordelerkontakten9 er også byttet flere ganger grunnet defekt (+15) kontakt.

Noen som erfaringer med hva dette kan være?
Ganske frustrerende med en bil som selv bestemmer når den ønsker å starte.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2012, 22:43

Hei, og velkommen hit!

Siden du tar opp girindikator og tenningslås, snurrer startmotoren de gangene den ikke starter? Med mer informasjon er det lettere å hjelpe deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 21 feb 2012, 00:05

Ja da, startmotor snurrer med full hastighet.
Kan gjenta startprosedyren flere ganger etter hverandre, men ingen start.
Dog en enkelt gang har den startet etter lengre tids sammenhengende rotasjon på startmotor.
Vet fra tidligere at motoren er følsom for hvor fulladet batteriet er.
Kan noen ganger mistenke at det finnes en strømtyv i systemet et eller annet sted, da det virker som om strømmen "tappes ut" av batteriet.
Batteri var nytt i fjor. (GLOBAL).

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2012, 08:17

Sjekk temperaturgiver kjølevann, at den gir fornuftige verdier. Starter den på startgass?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 21 feb 2012, 21:11

HEI INGVAR
Har fått tak i ny tempføler idag. Bilen står tilnærmet i en snøfonn, så jeg ønsker ikke å demontere føleren for el. sjekk før jeg har ny ved siden av meg.
Skal bytte i morgen.
Har også skaffet meg en boks med startgas. Dette er jo ikke noe som er vanlig å ha i garasjen til bruk på Saab, men for "forskning" og utprøving er det OK.

Kan forresten opplyse at jeg ved noen anledninger har satt på motorvarmer kun for en kortere periode før start, (-10 -15 grader) da har bilen som oftest ikke ville starte til tross for at startmotoren fyker rundt.
Dersom spenning på batteri kommer ned på ca 65 -70 av fulladet, da tenner motoren ikke. Setter på batterilader og venter i 6-8 timer, da starter den gitt.
Dette gjelder også ved plusstemperaturer.

I morgen vil jeg også ta ut pluggene for å se på dem.

Kommer tilbake med nærmere rapport etter at ting er utført og prøvet i morgen.

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 28 feb 2012, 00:12

Virusinfluensa type A har tvunget meg til sengs gitt.
Kommer tilbake med tilstandsrapport når jeg er på beina igjen.

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 29 feb 2012, 21:16

HEI TILBAKE PÅ BENA IGJEN.
Har i dag koblet til en OBD2 feilsøker.
Koblet opp mot stillestående motor. Slo på tenningen. Ingen feil registrert.
Gikk inn på FREEZE DATA:
Her lå følgende TROUBLES CODES:
C1555.
Calculated load: 33,33%.
Coolant temp.: 45 grader C.

Hva betyr dette?

Skal bytte tempføler for kjølevann i morgen. Den sitter trangt til gitt. Noen som har erfaring / Tips for fornuftig fremgangsmåte for demont - mont??

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 02 mar 2012, 21:56

Nå er tempføler omsider byttet ut mot ny.
(Ikke noen enkel jobb når den gjøres ovenfra, uten å demontere annet enn det store dekslet som dekker halve motorrommet.)
Med mye improvisasjoner og finurlige løsninger gikk det omsider.
Og resultatet??
MOTOREN STARTET!

Stoppet og startet motoren flere ganger, uten problemer.
Kjørte en liten tur for å få driftstemperatur på motoren
Spent på nytt startforsøk i morgen tidlig!!??
Stor takk til INGAR for hans bedømmelse og "beskjed" om bytte av tempføler.

Er dette et kjent "fenomen" for disse SAAB'ene?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mar 2012, 22:19

Er vel ikke så veldig vanlig nei, men symptomene var jo ganske greie.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av buster » 03 mar 2012, 23:35

Morgenstat utført i 2,5 minusgrader.
Motor startet på første forsøk. Alt virker OK.
HURRA!

Skal gjennomføre en feilkodeavlesning med motor i gang. Spent på om hva som ev kommer fram.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: KALDSTARTPROBLEMER

Legg inn av Pål N526 » 04 mar 2012, 00:45

buster skrev:Morgenstat utført i 2,5 minusgrader.
Motor startet på første forsøk. Alt virker OK.
HURRA!

Skal gjennomføre en feilkodeavlesning med motor i gang. Spent på om hva som ev kommer fram.
Merk topic med: LØST, SOLVED el. Gjør det lettere å prioritere tråder 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

KALDSTARTPROBLEMER, TENNINGSKASSETT?

Legg inn av buster » 25 nov 2012, 01:07

KALDSTARTPROBLEMER NG 900 TURBO. AUTOMAT. 1979 MOD. TENNINGSKASSETT??
Motor vil ikke starte når gradestokken nærmer seg 0 grader. Er det i tillegg fuktig vær, er den ikkevillig til å starte. Har byttet tempføler for kjølevann og innsugningsluft. (Begge til hjernen.) Nye NGK plugger montert. Batteri tilnærmet nytt og toppladet. Er uteluften 4-6 grader pluss starter den OK. Når motor først starter går den helt fint med godt drag. Har gjør jeg nå? Noen som har erfart det samme og som har forslag til god løsning??
Har hørt av andre som har Saab at kassetten er en ustabil sak. Er den var på utetemperatur? :?:
Bilen har passert 260000 km. Ikke byttet kassett til nå.

Svar