KALDSTARTPROBLEMER
Moderator: Moderatorer
KALDSTARTPROBLEMER
900SE 1997 MOD. 185 HK. AUTOMAT.
Vil ikke starte når det er minusgrader ute.
Forholdet opptrer sporadisk, enten det er benyttet motorvarmer, eller motoren er helt "telet".
Når motoren først starter er det ingen nye startproblemer når motoren blir varm.
Bilen har nylig fått ny bensinpumpe.
Tidligere er girposisjonsvelger skiftet tre ganger.
Tenningslås (fordelerkontakten9 er også byttet flere ganger grunnet defekt (+15) kontakt.
Noen som erfaringer med hva dette kan være?
Ganske frustrerende med en bil som selv bestemmer når den ønsker å starte.
Vil ikke starte når det er minusgrader ute.
Forholdet opptrer sporadisk, enten det er benyttet motorvarmer, eller motoren er helt "telet".
Når motoren først starter er det ingen nye startproblemer når motoren blir varm.
Bilen har nylig fått ny bensinpumpe.
Tidligere er girposisjonsvelger skiftet tre ganger.
Tenningslås (fordelerkontakten9 er også byttet flere ganger grunnet defekt (+15) kontakt.
Noen som erfaringer med hva dette kan være?
Ganske frustrerende med en bil som selv bestemmer når den ønsker å starte.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Hei, og velkommen hit!
Siden du tar opp girindikator og tenningslås, snurrer startmotoren de gangene den ikke starter? Med mer informasjon er det lettere å hjelpe deg.
Siden du tar opp girindikator og tenningslås, snurrer startmotoren de gangene den ikke starter? Med mer informasjon er det lettere å hjelpe deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Ja da, startmotor snurrer med full hastighet.
Kan gjenta startprosedyren flere ganger etter hverandre, men ingen start.
Dog en enkelt gang har den startet etter lengre tids sammenhengende rotasjon på startmotor.
Vet fra tidligere at motoren er følsom for hvor fulladet batteriet er.
Kan noen ganger mistenke at det finnes en strømtyv i systemet et eller annet sted, da det virker som om strømmen "tappes ut" av batteriet.
Batteri var nytt i fjor. (GLOBAL).
Kan gjenta startprosedyren flere ganger etter hverandre, men ingen start.
Dog en enkelt gang har den startet etter lengre tids sammenhengende rotasjon på startmotor.
Vet fra tidligere at motoren er følsom for hvor fulladet batteriet er.
Kan noen ganger mistenke at det finnes en strømtyv i systemet et eller annet sted, da det virker som om strømmen "tappes ut" av batteriet.
Batteri var nytt i fjor. (GLOBAL).
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Sjekk temperaturgiver kjølevann, at den gir fornuftige verdier. Starter den på startgass?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: KALDSTARTPROBLEMER
HEI INGVAR
Har fått tak i ny tempføler idag. Bilen står tilnærmet i en snøfonn, så jeg ønsker ikke å demontere føleren for el. sjekk før jeg har ny ved siden av meg.
Skal bytte i morgen.
Har også skaffet meg en boks med startgas. Dette er jo ikke noe som er vanlig å ha i garasjen til bruk på Saab, men for "forskning" og utprøving er det OK.
Kan forresten opplyse at jeg ved noen anledninger har satt på motorvarmer kun for en kortere periode før start, (-10 -15 grader) da har bilen som oftest ikke ville starte til tross for at startmotoren fyker rundt.
Dersom spenning på batteri kommer ned på ca 65 -70 av fulladet, da tenner motoren ikke. Setter på batterilader og venter i 6-8 timer, da starter den gitt.
Dette gjelder også ved plusstemperaturer.
I morgen vil jeg også ta ut pluggene for å se på dem.
Kommer tilbake med nærmere rapport etter at ting er utført og prøvet i morgen.
Har fått tak i ny tempføler idag. Bilen står tilnærmet i en snøfonn, så jeg ønsker ikke å demontere føleren for el. sjekk før jeg har ny ved siden av meg.
Skal bytte i morgen.
Har også skaffet meg en boks med startgas. Dette er jo ikke noe som er vanlig å ha i garasjen til bruk på Saab, men for "forskning" og utprøving er det OK.
Kan forresten opplyse at jeg ved noen anledninger har satt på motorvarmer kun for en kortere periode før start, (-10 -15 grader) da har bilen som oftest ikke ville starte til tross for at startmotoren fyker rundt.
Dersom spenning på batteri kommer ned på ca 65 -70 av fulladet, da tenner motoren ikke. Setter på batterilader og venter i 6-8 timer, da starter den gitt.
Dette gjelder også ved plusstemperaturer.
I morgen vil jeg også ta ut pluggene for å se på dem.
Kommer tilbake med nærmere rapport etter at ting er utført og prøvet i morgen.
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Virusinfluensa type A har tvunget meg til sengs gitt.
Kommer tilbake med tilstandsrapport når jeg er på beina igjen.
Kommer tilbake med tilstandsrapport når jeg er på beina igjen.
Re: KALDSTARTPROBLEMER
HEI TILBAKE PÅ BENA IGJEN.
Har i dag koblet til en OBD2 feilsøker.
Koblet opp mot stillestående motor. Slo på tenningen. Ingen feil registrert.
Gikk inn på FREEZE DATA:
Her lå følgende TROUBLES CODES:
C1555.
Calculated load: 33,33%.
Coolant temp.: 45 grader C.
Hva betyr dette?
Skal bytte tempføler for kjølevann i morgen. Den sitter trangt til gitt. Noen som har erfaring / Tips for fornuftig fremgangsmåte for demont - mont??
Har i dag koblet til en OBD2 feilsøker.
Koblet opp mot stillestående motor. Slo på tenningen. Ingen feil registrert.
Gikk inn på FREEZE DATA:
Her lå følgende TROUBLES CODES:
C1555.
Calculated load: 33,33%.
Coolant temp.: 45 grader C.
Hva betyr dette?
Skal bytte tempføler for kjølevann i morgen. Den sitter trangt til gitt. Noen som har erfaring / Tips for fornuftig fremgangsmåte for demont - mont??
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Nå er tempføler omsider byttet ut mot ny.
(Ikke noen enkel jobb når den gjøres ovenfra, uten å demontere annet enn det store dekslet som dekker halve motorrommet.)
Med mye improvisasjoner og finurlige løsninger gikk det omsider.
Og resultatet??
MOTOREN STARTET!
Stoppet og startet motoren flere ganger, uten problemer.
Kjørte en liten tur for å få driftstemperatur på motoren
Spent på nytt startforsøk i morgen tidlig!!??
Stor takk til INGAR for hans bedømmelse og "beskjed" om bytte av tempføler.
Er dette et kjent "fenomen" for disse SAAB'ene?
(Ikke noen enkel jobb når den gjøres ovenfra, uten å demontere annet enn det store dekslet som dekker halve motorrommet.)
Med mye improvisasjoner og finurlige løsninger gikk det omsider.
Og resultatet??
MOTOREN STARTET!
Stoppet og startet motoren flere ganger, uten problemer.
Kjørte en liten tur for å få driftstemperatur på motoren
Spent på nytt startforsøk i morgen tidlig!!??
Stor takk til INGAR for hans bedømmelse og "beskjed" om bytte av tempføler.
Er dette et kjent "fenomen" for disse SAAB'ene?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Er vel ikke så veldig vanlig nei, men symptomene var jo ganske greie.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Morgenstat utført i 2,5 minusgrader.
Motor startet på første forsøk. Alt virker OK.
HURRA!
Skal gjennomføre en feilkodeavlesning med motor i gang. Spent på om hva som ev kommer fram.
Motor startet på første forsøk. Alt virker OK.
HURRA!
Skal gjennomføre en feilkodeavlesning med motor i gang. Spent på om hva som ev kommer fram.
Re: KALDSTARTPROBLEMER
Merk topic med: LØST, SOLVED el. Gjør det lettere å prioritere tråderbuster skrev:Morgenstat utført i 2,5 minusgrader.
Motor startet på første forsøk. Alt virker OK.
HURRA!
Skal gjennomføre en feilkodeavlesning med motor i gang. Spent på om hva som ev kommer fram.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
KALDSTARTPROBLEMER, TENNINGSKASSETT?
KALDSTARTPROBLEMER NG 900 TURBO. AUTOMAT. 1979 MOD. TENNINGSKASSETT??
Motor vil ikke starte når gradestokken nærmer seg 0 grader. Er det i tillegg fuktig vær, er den ikkevillig til å starte. Har byttet tempføler for kjølevann og innsugningsluft. (Begge til hjernen.) Nye NGK plugger montert. Batteri tilnærmet nytt og toppladet. Er uteluften 4-6 grader pluss starter den OK. Når motor først starter går den helt fint med godt drag. Har gjør jeg nå? Noen som har erfart det samme og som har forslag til god løsning??
Har hørt av andre som har Saab at kassetten er en ustabil sak. Er den var på utetemperatur?
Bilen har passert 260000 km. Ikke byttet kassett til nå.
Motor vil ikke starte når gradestokken nærmer seg 0 grader. Er det i tillegg fuktig vær, er den ikkevillig til å starte. Har byttet tempføler for kjølevann og innsugningsluft. (Begge til hjernen.) Nye NGK plugger montert. Batteri tilnærmet nytt og toppladet. Er uteluften 4-6 grader pluss starter den OK. Når motor først starter går den helt fint med godt drag. Har gjør jeg nå? Noen som har erfart det samme og som har forslag til god løsning??
Har hørt av andre som har Saab at kassetten er en ustabil sak. Er den var på utetemperatur?

Bilen har passert 260000 km. Ikke byttet kassett til nå.