[Løst] 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bjarte
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 jul 2007, 04:53
Medlemsnummer: 1112
Navn: Bjarte Skjørestad
Bil: Saab 9000 CSE 2.3T 1996
Sted: Sandnes
Kontakt:

[Løst] 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Legg inn av Bjarte » 22 feb 2012, 00:18

Har nettopp fått bytta bensinpumpe som røk i helga, men så har det ikke blitt så mye bedre. #-o

Check engine koder:
2 og 6. (O^2 sensor er bytta for ikke lenge siden, Bosch)

Ting og tang som jeg har merka:
* Av og til går den opp til 2000 rpm på tomgang og står der (i P og N) frem til jeg velger D.
* Av og til så dør bilen når den står i D på tomgang/i ro i kryss og venter, så bare synker RPM'n og dør.
* Akselerasjon er nølende og ved pådrag så er den ofte nølende, kommer seg av og til hvis jeg slepper gassen og så klemmer på litt igjen. Ser RPM'n går ned og den nøller/rykker litt. kanskje som om den får litt mer bensin i blandingen enn den skal ha.
* Hvis jeg trør litt sånn at den skifter gir ned, så er det som om den blir oversvømt eller noe i den duren, og rpm + hastighet blir på det samme.
* På tomgang så virker den å være litt mye "futt" i eksosen, ikke noe voldsomme greier men mer enn tidligere og litt sånn puttrene og ikke jevn.

Jeg har rensa tomgangsventilen og sjekka motstanden på den, ligger på ca 8 ohms.
Har også sjekka temperatur sensor på siden av motoren, den anviser riktig temperatur - ca 2500 ohms.

Henta bilen i dag på verkstedet som bytta bensinpumpa, det begynte å bli sånn som dette etter 2-3 km ca. Syns det var litt rart at de ikke hadde merka noe der, er vel normalt å ta en liten prøve tur etter sånn bytte? Tenker på å ta en tur tilbake, men er mye styr for å få bilen der + komme seg på jobb etterpå, så ser ikke helt lyst på det!
Sist redigert av Bjarte den 22 feb 2012, 20:56, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 M08 1,9TiD SC
9-5 M02 2.3T SC - Døde / 9000 M96 2.3T CSE > Døde Tråd / 9-3 M04 2.0T Aero > Solgt / 9-5 M98 2,3t > Solgt / 900 M94 2,0i > Solgt

Bjarte
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 jul 2007, 04:53
Medlemsnummer: 1112
Navn: Bjarte Skjørestad
Bil: Saab 9000 CSE 2.3T 1996
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Legg inn av Bjarte » 22 feb 2012, 09:48

Lurer litt på om det er tomgangsventilen, men noen som vet hvordan man kan teste at den fungere som den skal? Altså visuelt.
Saab 9-3 M08 1,9TiD SC
9-5 M02 2.3T SC - Døde / 9000 M96 2.3T CSE > Døde Tråd / 9-3 M04 2.0T Aero > Solgt / 9-5 M98 2,3t > Solgt / 900 M94 2,0i > Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2012, 10:51

Sjekk map-sensor og slangen til denne, ville ha begynt der.

Tomgangsventilen kan du ta ut og rengjøre, sjekk at den går lett.

Sjekk for luftlekkasjer etter spjeld.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bjarte
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 jul 2007, 04:53
Medlemsnummer: 1112
Navn: Bjarte Skjørestad
Bil: Saab 9000 CSE 2.3T 1996
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Legg inn av Bjarte » 22 feb 2012, 11:02

Ingvar N629 skrev:Tomgangsventilen kan du ta ut og rengjøre, sjekk at den går lett.
Hvordan kan jeg sjekke at den går lett?
Saab 9-3 M08 1,9TiD SC
9-5 M02 2.3T SC - Døde / 9000 M96 2.3T CSE > Døde Tråd / 9-3 M04 2.0T Aero > Solgt / 9-5 M98 2,3t > Solgt / 900 M94 2,0i > Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2012, 11:58

Ta den ut og kjenn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bjarte
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 jul 2007, 04:53
Medlemsnummer: 1112
Navn: Bjarte Skjørestad
Bil: Saab 9000 CSE 2.3T 1996
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engine

Legg inn av Bjarte » 22 feb 2012, 14:48

Ahh okay, trodde trengte strømt til for å få den til å gå rundt eller noe sånt, men da så - skal forsøke når jeg kommer hjem :)
Saab 9-3 M08 1,9TiD SC
9-5 M02 2.3T SC - Døde / 9000 M96 2.3T CSE > Døde Tråd / 9-3 M04 2.0T Aero > Solgt / 9-5 M98 2,3t > Solgt / 900 M94 2,0i > Solgt

Bjarte
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 jul 2007, 04:53
Medlemsnummer: 1112
Navn: Bjarte Skjørestad
Bil: Saab 9000 CSE 2.3T 1996
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: [Løst] 9000 2,3T Aut - Rar tomgang/stopper + check engin

Legg inn av Bjarte » 22 feb 2012, 20:57

Se der ja, fant en slange der som var helt på bærtur (den som går til MAP-sensoren). Må ha oversett den når vi skifta slengene #-o

Nå går den som bare det!

Eneste nå er litt at turtall spretter opp og ned litt, akkurat som den glipper litt og så tar den igjen, når jeg kjører f.eks 2 gir og 40 i nedoverbakke - noen som har peiling på det?
Saab 9-3 M08 1,9TiD SC
9-5 M02 2.3T SC - Døde / 9000 M96 2.3T CSE > Døde Tråd / 9-3 M04 2.0T Aero > Solgt / 9-5 M98 2,3t > Solgt / 900 M94 2,0i > Solgt

Svar