Hello!
Har gått til det DRASTISKE skritt å kjøpe et topplokk ifra bil som har hatt turboras(235, nimonic ventiler), my05, gått 145K. Veit jo at plansliping er obligatorisk, men så veit jeg ikke hva mer som er nødvendig...? Andre ting som er viktige? Pakningssett og repkit for kam og balansekjede skal også kjøpes inn. Er dette en jobb man greit kan være aleine om?
Ca tidsforbruk? Har akkurat bytta olje, er det nødvendig å bytte olje igjen, ved bytte av topp + turbo(skal ha inn en td04)? Skal inn i signaturbil.
Bytte av topplokk
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av topplokk
Åpner du motoren for å bytte topp må du bytte olje. Skal du bytte transmisjonssats til kammer og balanseaksler så er det uansett lettest å ta motoren ut. Bunnpanna og oljesila rengjøres da i samme slengen, så olja må da tappes, samme med girolje og kjølevæske.
Monterer du en topp med ukjent tilstand så er det lurt å i det minste sjekke at alle ventilene er tette, jeg bruker å renovere brukte topper fullstendig før montering. Sliping av ventiler, fresing av seter, planing og bytting av tettinger. Det er ikke sikkert det trengs, men det må undersøkes tilstand før man bestemmer seg for å velge det bort.
Du klarer jobben alene om du har rett verktøy, tidsforbruk alt fra en helg med god tid til kaffepauser til en god del mer, kommer an på hva du kan fra før og hva du må lære deg mens du holder på. Husk at du må bytte vannrør og banjoskruer for at en TD04 skal passe på motoren din.
EDIT: Når du først skal til med så mye, så er det relativt sett ikke store ekstrajobben å montere smidde stempel og hone sylinderløpene, og bytte lager dersom det er behov. Mistenker jo at topp og turbo byttes mtp et visst effektuttak.
Monterer du en topp med ukjent tilstand så er det lurt å i det minste sjekke at alle ventilene er tette, jeg bruker å renovere brukte topper fullstendig før montering. Sliping av ventiler, fresing av seter, planing og bytting av tettinger. Det er ikke sikkert det trengs, men det må undersøkes tilstand før man bestemmer seg for å velge det bort.
Du klarer jobben alene om du har rett verktøy, tidsforbruk alt fra en helg med god tid til kaffepauser til en god del mer, kommer an på hva du kan fra før og hva du må lære deg mens du holder på. Husk at du må bytte vannrør og banjoskruer for at en TD04 skal passe på motoren din.
EDIT: Når du først skal til med så mye, så er det relativt sett ikke store ekstrajobben å montere smidde stempel og hone sylinderløpene, og bytte lager dersom det er behov. Mistenker jo at topp og turbo byttes mtp et visst effektuttak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan