DI/APC konvertering

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

DI/APC konvertering

Legg inn av eiluN506 » 25 feb 2012, 03:00

Hei
Fikk fyr på 99en til Christoffer i kveld. Problemet er bare at den feiltenner og sviver som en gammel båt.
Har brukt triggerhjul fra en og900 2,1 men er litt usikker på om denne har det lille hakket som 9000 har. Noen som vet?
Mvh
Eimund

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Børre N17 » 25 feb 2012, 07:47

Mener bestemt å huske fra de to jeg har konvertert at inj-motorene ikke har det tredje lille hakket som må til. Desverre.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Ronny_N169 » 25 feb 2012, 08:49

Du må nok bytte til en DI skive. Du kan lese litt her, http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=200 Alternativ di skive er vel også fra en 9000 90-91 2,3i.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Ingvar N629 » 25 feb 2012, 09:51

Mener du kan modifisere skiva fra 2.1 også. Husker ikke hvilken løsning jeg gikk for da jeg gjorde dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av eiluN506 » 25 feb 2012, 10:28

Takk for svar. Det var vel det jeg mistenkte :(
Stå opp, Christoffer. Motoren skal ut. Igjen. :mrgreen:
Mvh
Eimund

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Ronny_N169 » 25 feb 2012, 10:59

Er det så trangt på en 99 at man ikke klarer å ta av remskiva uten å ta ut motoren?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Ove N » 25 feb 2012, 11:07

eiluN506 skrev:Hei
.... og sviver som en gammel båt.
Sikker på dere ikke har montert sabb motor da? [-X

Hvis du er i tvil :rofl:
Bilde
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
chrlund N1759
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 30 jun 2009, 17:50
Medlemsnummer: N1759
Navn: Christoffer Lunde
Bil: 93, 99, 900, 9-5
Sted: Sandnes

Re: Re: DI/APC konvertering

Legg inn av chrlund N1759 » 25 feb 2012, 11:28

Ronny_N169 skrev:Er det så trangt på en 99 at man ikke klarer å ta av remskiva uten å ta ut motoren?
Ja. Det er så trangtBilde

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mvh Christoffer
M58 93b
M83 99 t16
M91 900 t16 cab
M07 9-5 Aero

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av eiluN506 » 25 feb 2012, 12:24

Noen som har en reimskive med to lange og ett kort kort hull, som kan måle avstanden mellom det lille hullet og ut til hvert av de store hullene. Og også bredden på det lille hullet [-o<
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 feb 2012, 15:25

Du må vel ha blendarskive ifrå 9000 M90-M93, solenge motoren har DI spelar det inga rolle om det er 2.0 eller 2.3. Var eit skille på M90, skilnaden er vel at senter og skruhola må filast ut litt for å få det til å passe.
Har desverre ikkje ei slik skive liggandes, men skulle ikkje forundre meg om fks. Tor har liggandes slikt, og kan kome med mål på dette ;)

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av eiluN506 » 25 feb 2012, 19:41

Hjelle, N6 skrev:Har desverre ikkje ei slik skive liggandes, men skulle ikkje forundre meg om fks. Tor har liggandes slikt, og kan kome med mål på dette ;)
TOR!!!
Hvor er du :mrgreen:
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Tor N12 » 26 feb 2012, 13:16

eiluN506 skrev: TOR!!!
Hvor er du :mrgreen:
Her :)

Men desverre ganske langt unna verkstedet... Rimelig sikker på at jeg har flere slike liggende men det kan ta litt tid før jeg får tatt turen innom verkstedet for å sjekke.
Du kan også bruke blendeskive fra 2.3 turbo M91-93 samt 9000 2.0t M88B-93 (altså med DI)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 feb 2012, 13:46

Tor N12 skrev:Du kan også bruke blendeskive fra 2.3 turbo M91-93 samt 9000 2.0t M88B-93 (altså med DI)
Ja, men en må somsagt file ut monteringshola og senter i skiva ifrå M88b til en eller annen plass på M90 (var eit skille på chassisnummer som eg ikkje huskar), går en for siste halvdel av M90 og opp til M93 er det bolton.

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: DI/APC konvertering

Legg inn av eiluN506 » 22 mar 2012, 00:55

Da løste det seg med en skive til 2,3 bestilt fra Saab til den nette sum av kr 235 :)
Mvh
Eimund

Svar