Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000 omdr

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000 omdr

Legg inn av redturbo » 27 feb 2012, 02:41

Gjelder B204E:
Har forsøkt to ganger i 3 gir, men ikke fortsatt med full gass når fenomenet oppstod fordi det rykkingen neppe er godt for drivverket.
Motoren går og starter ellers helt fint uten tenningssvikt og runder snart 100.000 km.

Det oppstår ikke ved mer moderat gass men likevelk sterk akselerasjon.
Etter å ha lest sidene her gjetter jeg at bensinpumpen ikke leverer tilstrekkelig bensin :?:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2012, 08:37

høres ut som bensinkutt ja, det kan være pumpa men det kan også være at veivakselgiveren kutter, det hender den gjør det før den slutter helt å virke, men det skulle hende uavhengig av pådrag. Derimot kan det være turtalls/vibrasjonsavhengig. Evt fuelcut pga for høyt ladetrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av redturbo » 27 feb 2012, 11:24

Vil (eller kan) for høyt ladetrykk typisk oppstå på "lett"-turboen? Bilen er ikke modifisert.
Trodde at det først og fremst skjedde på modeller med tidbegrenset overboost. Dette som spørsmål og ikke påstander.
Hva er i tilfellet feil?
Det kommer ikke noe opp i SID'en av feilmeldinger eller andre varsellys.
Med "momentan" mener jeg at det kommer som et slag i et kort øyeblikk for deretter å begynne å trekke igjen.
Har da ikke turt å fortsette å holde pedalen nede.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2012, 11:31

Ligger begrensning i boksen som kutter fuelen dersom trykket overstiger en viss verdi, men det er vel ikke der jeg ville ha startet feilsøkingen om du ikke synes bilen går unormalt bra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av redturbo » 27 feb 2012, 11:41

Takk for svar, da forstår jeg det slik at for høyt trykk også kan oppstå med "små-snurra" 2,0t.
Å ja, den går overraskende bra, men jeg har ikke noen sammenligningsgrunnlag, bare en Saab 99 Turbo for oever 25 år siden, den var ikke så sprek... :lol:
Lagres informasjonen i SID'en, i tilfelle hvor lenge? (skal lese OPEN SID senere)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av na_X » 27 feb 2012, 11:58

Er pluggene gamle så kan dette gi et lignende symptom også. Sjekk over, evnt. sett i nye plugger som er korrekte.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2012, 12:00

Ingen feilkode i SID nei, har du feilkode så ligger den i Trionic, men mest trolig trigger ikke feilen noen kode, med mindre CHECK ENGINE lyser. Feilsøking må da gå på å lese av lagrede og realtime verdier.

Open SID på en T5-bil funker ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Total momentan akselerasjonsstopp ved full gass og 4000

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2012, 14:50

redturbo skrev:Takk for svar, da forstår jeg det slik at for høyt trykk også kan oppstå med "små-snurra" 2,0t.
Napp av slangen til wg-aktuatoren, så skal du se den smeller til med 1,5 bar om den får lov.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar