93se vakum ventil på torpedovegg

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

93se vakum ventil på torpedovegg

Legg inn av magician6630 » 05 mar 2012, 21:50

Hei, lurte på om noen har en ide hvordan slangene på den vakum ventilen som står på torpedoveggen hvor de skal inn på , er tre slanger på denne, på baksiden der strømpluggen er koblet der har jeg kontroll, der er og min turbotrykk måler og koblet til med en T kobling. På den andre side mistet jeg kontrollen, ble brukt BILTEMA vakum slange for 6mnd siden da jeg skiftet Turbo. nå datt mange av slangene av nipplene, totalt opprevne, ser ut som de er morknet, men men nok om det, angrer på jeg ikke byttet til silikon slanger når jeg først skiftet. Men uansett, Noen som vet der ventilen har 2 slanger på samme side, hvilken slange som skal gå på manefoilen og hvilken som går til dumb ventilen/resirk?
Hadde bilde men fikk det lagdt inn her på forumet.

Ellers lurte jeg på den 1way ventilen som går med en 4mm vakumslange fra topplokket til sjeldhuset, hvilken vei skal pila føre? jeg prøvde nå å sette pila mot topplokket og da virker det som motoren går jammnere på tomgang, er dette dette rett vei?

Håper på snarlig svar, jobber på bilen nå , hehe!

Mvh
Roger, stolt Saab eier ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 93se vakum ventil på torpedovegg

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mar 2012, 23:02

Når du står foran bilen; stussen mot deg skal på avlastningsventilen, den til venstre skal på spjeldhuset FØR spjeldet og den til høyre skal på innsuget, på en slange med T-kors.

Slangen med hvit enveisventil; denne er til veivhushentilasjonen og pila skal peke FRA toppdekselet. Dette er viktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

Re: 93se vakum ventil på torpedovegg

Legg inn av magician6630 » 06 mar 2012, 01:15

Ingvar N629 skrev:Når du står foran bilen; stussen mot deg skal på avlastningsventilen, den til venstre skal på spjeldhuset FØR spjeldet og den til høyre skal på innsuget, på en slange med T-kors.

Slangen med hvit enveisventil; denne er til veivhushentilasjonen og pila skal peke FRA toppdekselet. Dette er viktig.
Hei
Supert da fikk jeg satt riktig på den Vakuum ventilen
Men enveis ventilen fra toppdeksel på motor, jeg prøvde den begge veier og med pil mot toppdekselet
gikk motoren roligere på tomgang, mere jammt liksom så jeg lot den vere sånn, er det pil fra topdeksel
mot spjeldhuset pila skal vere? Fann ikke noe om dette i haynes boka, lite om vakuum systemet egentlig.
Må snu den ventilen i morra, kan jeg skade noe med den sånn?
Tusen takk for godt svar

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 93se vakum ventil på torpedovegg

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 mar 2012, 01:20

Gjer som Ingvar seier, pila vekk ifrå toppdekselet. Dette har med veivhusventilasjonen å gjere, når ventilen står feil vei fungerar ikkje denne slik det er tenkt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 93se vakum ventil på torpedovegg

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2012, 08:38

magician6630 skrev: Må snu den ventilen i morra, kan jeg skade noe med den sånn?
Med ventilen feil vei kjører du ladetrykket rett i veivhuset, ikke bra!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

Re: 93se vakum ventil på torpedovegg

Legg inn av magician6630 » 08 mar 2012, 02:12

Ingvar N629 skrev:
magician6630 skrev: Må snu den ventilen i morra, kan jeg skade noe med den sånn?
Med ventilen feil vei kjører du ladetrykket rett i veivhuset, ikke bra!!
Supert, Gode svar, jeg fikk snudd ventilen neste morgen, virker bra ser det ut til :)
Tusen takk for all hjelp, rart jeg ikke kunne finne noe i den Haynes boka om dette :S

Jeg har og noe dunking i understellet, men bare av og til , veldig merkelig, har sjekket alt av foringer og kuler,
til og med hatt av begge demperene fremme, og puset bort rust og smurt det med tektyl, kan ikke finne noe gale,
skifte masse av slite deler, alt av kuler og gummi er skiftet.
En ting jeg er usikker på den tannstang servostyringa, er det mulig den kan lage dunke lyder, virker det kan komme
når det er bare litt ujamme vei, ikke direkte humper. Litt plagsomt når man ikke vet hva som er feil ;)

Hilsen Roger

Svar