Klassikeren i så måte kan være remmen som slurer enten fordi den er for slakk (det skal tas opp av den automatiske strammeren) eller at en eller flere av enhetene som trekkes rundt av remmen yter for stor motstand.
I Saab som i mange andre biler ryker løpehjul eller strammehjul til remmen ofte før andre enheter som drives av remmen.
Det anbefales skifte innen 100.000 km, se også denne tråden:
viewtopic.php?f=12&t=35984&p=258922&hil ... ul#p258922
Det blir gjerne momentan stopp hvis løpehjulet ryker fordi det er av et plastlignende materiale som brister og ryker remmen tvert av.
Ellers kan det være kulelagre i vannpumpe eller dynamo. Pass på alt å fjerne alt av dingeldangel når du lener hodet ned og lytter.
En skrutrekkertupp mot enheten og skaftet presset mot (kinn)benet ved øret kan hjelpe til å lokalisere lyden.
Et lett hvin fra dynamoen kan vare i lang tid før den tar kvelden for godt. Tror at jeg har hatt det i over 100.000 km.
Det finnes remspray som kan øke friksjonen mellom rem og enheter, men det er særlig ved bruk av gammeldags smal V-formet rem som sprayen brukes.
Moderne brede remmer med spor biter ganske godt ved korrekt stramming.