Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 07 mar 2012, 15:31
Hadde 9-5'en på EU i dag. Fikk en del 1'er feil, bla "slitasje opphengskule høyre bak". Tenkte ikke over det før nå at - what the crap is that?

Er riktignok ingen mestermekaniker, men har da skrudd mine timer på 9-5'en og jeg kan ikke huske at det er noen kuleledd i bakstillinga?
Kan de tenkes å mene bakakselforingene, de to som sitter på oversiden av "V"'en på bakaksel, eller kan de tenkes å mene ytre foringer - de som står øverst rett på baksiden av nav.....
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2012, 16:09
Det er fire stykker, innpressede kuler over og under navet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 07 mar 2012, 17:44
Jo, Yttre bussning 85.7244
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 07 mar 2012, 18:00
Da var det jo den jeg trodde. Det der er da en foring og ikke noe kuleledd/spindelledd ?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2012, 21:28
Kall det hva du vil, men det sitter en metallkule inni hylsa. Må presses ut og inn med spesielt verktøy, alle fire kulene/foringene er like.
For en tid tilbake hadde vi gruppekjøp på en spesialversjon av disse fra k-Mac, som muliggjør enkel justering av cambervinkel uten bruk av shims.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 07 mar 2012, 21:49
Hehe, okay. Kan ikke hele greia, hylse m kule, presses inn i arma med ei vanlig presse hvis man skrur av bærearma?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2012, 21:56
cozmo skrev:Hehe, okay. Kan ikke hele greia, hylse m kule, presses inn i arma med ei vanlig presse hvis man skrur av bærearma?
Fryktelig mye unødvendig jobb, men det går med de øvre hvis du bruker hylser. Hvis du presser rett på enden av foringa/kula så ødelegger du den. De nedre får du ikke ut i pressa, nedre støtdemperfeste er i veien.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 07 mar 2012, 22:02
Takk for svar Ingvar, du er rene levende saab-leksikonet. Får barr innse at ikke alt er mulig å få til hjemme med hobbyutstyr

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2012, 22:15
Finnes forresten verktøy på Biltema som tar de øvre, og også de nedre med litt egentilvirkede deler. Men det koster to store lapper...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 07 mar 2012, 22:29
Ingvar N629 skrev:Finnes forresten verktøy på Biltema som tar de øvre, og også de nedre med litt egentilvirkede deler. Men det koster to store lapper...
Tenkte å bytte til k-Mac foringane snart, men synes det medfølgande verktøyet ser noko spinkelt ut. Nokon som testa det, eller er det berre å gå å kjøpe skikkelig verkty med det same, evt sete vekk jobben?
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 07 mar 2012, 23:38
Ingvar N629 skrev:Finnes forresten verktøy på Biltema som tar de øvre, og også de nedre med litt egentilvirkede deler. Men det koster to store lapper...
URL? Evt hva er delenummeret hos Tema?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 07 mar 2012, 23:42
cozmo skrev:Ingvar N629 skrev:Finnes forresten verktøy på Biltema som tar de øvre, og også de nedre med litt egentilvirkede deler. Men det koster to store lapper...
URL? Evt hva er delenummeret hos Tema?
Er vel snakk om dette settet!
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191416/
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 08 mar 2012, 08:38
Takk!
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mar 2012, 09:32
Hjelle, N6 skrev:Ingvar N629 skrev:Finnes forresten verktøy på Biltema som tar de øvre, og også de nedre med litt egentilvirkede deler. Men det koster to store lapper...
Tenkte å bytte til k-Mac foringane snart, men synes det medfølgande verktøyet ser noko spinkelt ut. Nokon som testa det, eller er det berre å gå å kjøpe skikkelig verkty med det same, evt sete vekk jobben?
Det er vel bare å kjøpe skikkelig verktøy for å presse ut de gamle ja. K-mac får du ikke inn med biltema sitt verktøy, der må man bruke medfølgende verktøy. Jeg har brukt det og det fungerer greit, men smør gjengene og hold det rent! Verktøyet tåler neppe å brukes til mer enn de to K-mac foringene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan