Div problemer !

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Strand
Innlegg: 6
Registrert: 04 jun 2003, 01:00
Navn: Thomas Strand
Bil: 99 Saab 9-3 2.0T Steg2
Sted: Kongsvinger

Div problemer !

Legg inn av Strand » 11 mar 2012, 04:36

Har diverse problemer med min -99 9-3 2.0T som jeg lurer på om noen her kan gi meg noen hint om hva som kan være galt.

1. Kommer noen ulyder fra et "hjul" som sitter nederst på motorblokken høyre side(reimhjul), men går over etter jeg har kjørt noen minutter og ser ut til å være værre når det er kaldt. noen forslag ?

2. Kommer noen "hjullager" lyder/ulyder i høy hastighet, hva bør jeg sjekke her ?

3.og her kommer en liten nøtt (ingen gode forslag fra "ekspertene" på mekonomen):
Ved kjøring og litt gass ;) så "hoster" bilen litt nå og da, gir gass også smeller det litt ekstra i potta og den vill ikke dra skikkelig. denne feilen kommer og går veldig ofte.

Setter pris på innspill og gode forslag om hva jeg bør gjøre.
-84 900T
-99 9-3 2.0T
-(next saab goes here..)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Div problemer !

Legg inn av redturbo » 11 mar 2012, 10:25

Hvis det er remhjul / løpehjul / strammehjul: Bytt snarest.
Løpehjulene kan la være å gi forhåndsvarsel før de ryker remmen når de plutselig svikter.
Se f.eks denne linken: viewtopic.php?f=12&t=35984&hilit=l%C3%B8pehjul

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Div problemer !

Legg inn av doo-kie » 11 mar 2012, 10:35

Ulyden din, kan høres ut som tett oljesil. Om det er verre når det er kaldt og blir borte når motoren blir varm?
Søk på oilsludge eller tett oljesil.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Strand
Innlegg: 6
Registrert: 04 jun 2003, 01:00
Navn: Thomas Strand
Bil: 99 Saab 9-3 2.0T Steg2
Sted: Kongsvinger

Re: Div problemer !

Legg inn av Strand » 11 mar 2012, 14:04

doo-kie skrev:Ulyden din, kan høres ut som tett oljesil. Om det er verre når det er kaldt og blir borte når motoren blir varm?
Søk på oilsludge eller tett oljesil.
Stemmer at lyden blir bedre og så og si borte etter at motoren har blitt varm. Vanskelig å "se" hvor lyden kommer fra, men skulle jeg pekt på noe så ville det blitt det hjulet som jeg har merket på bilde.
Bilde
-84 900T
-99 9-3 2.0T
-(next saab goes here..)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Div problemer !

Legg inn av doo-kie » 11 mar 2012, 14:05

Og bak dette hjulet ligger oljepumpa. Jeg ville ha sjekket oljesila uansett om du ikke nylig har gjort det.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Div problemer !

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2012, 14:59

Er det raklelyd eller "uling"? Dersom det rakler, så er det skruene som holder hjulet sammen som er på vei ut, og graver seg hull inn i oljepumpehuset.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Strand
Innlegg: 6
Registrert: 04 jun 2003, 01:00
Navn: Thomas Strand
Bil: 99 Saab 9-3 2.0T Steg2
Sted: Kongsvinger

Re: Div problemer !

Legg inn av Strand » 11 mar 2012, 17:51

Er "ule" lyder ja, da skal jeg få sjekket oljesila ;) Takker.
Noen som har noen forslag angående "hostingen" ?
-84 900T
-99 9-3 2.0T
-(next saab goes here..)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Div problemer !

Legg inn av Pål N526 » 11 mar 2012, 20:45

En annen ting ang. ulinga kan være vannpumpa. Enkel måte å finne ut det på er å starte bilen uten multireim og se om ulinga fortsatt er der. Kan også være tørre lager på en av løpehjulene.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Div problemer !

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2012, 20:54

Strand skrev: Noen som har noen forslag angående "hostingen" ?
sjekk falskluft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar