Blå røyk ved start: 2002 9-3 turbo
Lagt inn: 16 mar 2012, 00:08
Hei!
Først litt kort om meg siden jeg er ny her: Har kjørt Saab i drøyt ti år, først en 87' 8V 900 turbo som hadde lanken godt nedi lommeboken på meg, så en '95 900S med flat toliters motor som var helt grei, og nå en 2003-registrert 9-3 SE med lavtrykksturbo. Tross dyrt vedlikehold har jeg valgt å holder meg til Saab, det er bra biler og gir mye for pengene sammenlignet med f.eks. Golf som er en plastboks i forhold.
Bilen har gått 152.000 og fått alle servicer men forrige eier jukset litt, stempelet for 120.000 service var ikke helt etter boken dessverre. Manglende service og vedlikehold har kostet meg en del overraskende reparasjoner. Motoren er ikke ombygd med det nye veivhusventilasjonssettet, det står på listen så snart det blir mulig å få tak i deler.
Nok en følgefeil kommer kanskje nå: Ved oppstart kommer det ut en dæsj blå røyk som varer i kanskje fem sekunder før fargen gradvis blir normal. Umiddelbart slår det meg at må komme olje til eksossiden fra en eller annen kilde, kanskje toppen eller turboen. Utover det går motoren som en klokke, boost som normalt og ingen unormal oppførsel eller ulyd. Den typiske skjærelyden fra turboer på vei ut er heller ikke til stede. Olje ble sist skiftet i januar sammen med kjølevæske etc. på 150.000 service.
Mitt spørsmål til forumet er hva nå? Har dere forslag til diagnose på egen hånd før jeg oppsøker verksted? Jeg ser for meg at turboen er på vei ut men vil helst vente så lenge som mulig - men det er kanskje ikke så lurt om det lekker olje tilbake i innsuget så det blir mer krøll senere.
Bosatt på vestlandet har jeg kjørt noen fine turer til Nordmarkens auto i Årjäng for å ta større jobber og vurderer det på ny. Kan det tenkes at turen er for lang for denne typen feil, at f.eks. turbo ryker i løpet av de drøyt 70 milene?
Takker på forhånd for alle svar!
Mvh Tuxicated
Først litt kort om meg siden jeg er ny her: Har kjørt Saab i drøyt ti år, først en 87' 8V 900 turbo som hadde lanken godt nedi lommeboken på meg, så en '95 900S med flat toliters motor som var helt grei, og nå en 2003-registrert 9-3 SE med lavtrykksturbo. Tross dyrt vedlikehold har jeg valgt å holder meg til Saab, det er bra biler og gir mye for pengene sammenlignet med f.eks. Golf som er en plastboks i forhold.
Bilen har gått 152.000 og fått alle servicer men forrige eier jukset litt, stempelet for 120.000 service var ikke helt etter boken dessverre. Manglende service og vedlikehold har kostet meg en del overraskende reparasjoner. Motoren er ikke ombygd med det nye veivhusventilasjonssettet, det står på listen så snart det blir mulig å få tak i deler.
Nok en følgefeil kommer kanskje nå: Ved oppstart kommer det ut en dæsj blå røyk som varer i kanskje fem sekunder før fargen gradvis blir normal. Umiddelbart slår det meg at må komme olje til eksossiden fra en eller annen kilde, kanskje toppen eller turboen. Utover det går motoren som en klokke, boost som normalt og ingen unormal oppførsel eller ulyd. Den typiske skjærelyden fra turboer på vei ut er heller ikke til stede. Olje ble sist skiftet i januar sammen med kjølevæske etc. på 150.000 service.
Mitt spørsmål til forumet er hva nå? Har dere forslag til diagnose på egen hånd før jeg oppsøker verksted? Jeg ser for meg at turboen er på vei ut men vil helst vente så lenge som mulig - men det er kanskje ikke så lurt om det lekker olje tilbake i innsuget så det blir mer krøll senere.
Bosatt på vestlandet har jeg kjørt noen fine turer til Nordmarkens auto i Årjäng for å ta større jobber og vurderer det på ny. Kan det tenkes at turen er for lang for denne typen feil, at f.eks. turbo ryker i løpet av de drøyt 70 milene?
Takker på forhånd for alle svar!
Mvh Tuxicated