Tannstag 9-5.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Tannstag 9-5.

Legg inn av Helge » 21 mar 2012, 00:28

Har tatt ned sub-frame på en 2003 9-5.
Den ene bolten som holder tannstag/styring på plass kom ikke ut, så jeg kappet hodet på den for å få ned sub-frame.
Nå viser det seg at jeg ikke får ut bolten. Den sitter godt i foringen sin, og de fleste triksene er prøvd.
Jeg har ikke særlig lyst til å ligge under bilen for å borre den ut. Så jeg tenkte å ta ut hele tannstaget og feste det i skrustikken.
Så jeg lurer på om det er enkelt å skille tannstaget fra rattstammen?
Og om det er enkelt å få det sammen igjen?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av Pål N526 » 21 mar 2012, 04:50

Sørg for at hjul/ratt står rett.
Demonter klemma som sitter på splines. Du når den inni bilen opp under dashbordet. dra ratt asklingen mot rattet for å koble den av servoen.
demonter tilførsel og retur.

Ferdig 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2012, 08:29

Pål N526 skrev:Sørg for at hjul/ratt står rett.
Demonter klemma som sitter på splines. Du når den inni bilen opp under dashbordet. dra ratt asklingen mot rattet for å koble den av servoen.
demonter tilførsel og retur.

Ferdig 8)

/ Pål
Det er metoden jeg alltid bruker når subframen skal ned, tannstanga lar jeg sitte i subframen. Bolten Pål skriver om har 13mm skalle og nås mellom pedalene, det er bare å vippe til side teppet.

Vær obs på at nederste leddet i rattstammen IKKE må få gli av splinesen i rattstammen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av Helge » 21 mar 2012, 09:47

Ingvar N629 skrev: Vær obs på at nederste leddet i rattstammen IKKE må få gli av splinesen i rattstammen.
Hva skjer da?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2012, 13:24

Du kan få problemer med å få det til å gli lett når det monteres igjen. Dette er kollapsdel for kollisjonssikkerhet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av Helge » 21 mar 2012, 21:24

Takker for hjelp.
Det gikk som en drøm. :) Fikk låst det nederste leddet slik at det ikke falt av. Bra tips. :wink:
Får bare håpe at det går like greit å få det på igjen! :?
Er det en spesiell servo-olje som skal på?
Og hvordan er det med lufting?
Lufter systemet seg selv slik som på Land Rover`en min?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av Pål N526 » 21 mar 2012, 21:27

Helge skrev:Takker for hjelp.
Det gikk som en drøm. :) Fikk låst det nederste leddet slik at det ikke falt av. Bra tips. :wink:
Får bare håpe at det går like greit å få det på igjen! :?
Er det en spesiell servo-olje som skal på?
Og hvordan er det med lufting?
Lufter systemet seg selv slik som på Land Rover`en min?
Skal være selvluftende.

Er en spesiell "saab" olje som skal på. Kan godt være det eksisterer andre typer som passer. Bare pass på at det er rett type så du ikke tar knekken på tetninger.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Tannstag 9-5.

Legg inn av little_e » 21 mar 2012, 23:07

På servosystemet kan du - i tillegg til oljen du får kjøpt hos Saab - bruke f.eks CHF11S evnt VAG G 002 000.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar