hei saab 9000 cs 1996 mod 2.0 turbo
problem
-clutch pedal er veldig hard og kort nesten ingen bevegelse skal til for at clutch er innkoplet.har prøvd og teste om den er slitt men virker ikke som den er det
men er ikke helt sikker.
-trenger noen forslag om hva jeg skal gjøre eller prøve-
-eventuelt hva koster en ny clutch med arbeid(fullt skift)
tom
hard clutch pedal
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: hard clutch pedal
Det er vanskelig å si uten å prøve selv egentlig, men 9000 har en ganske kompakt clutch i utgangspunktet. Clutchen er hydraulisk, så det kan hende at enten master eller slavesylinder har begynt å bli dårlig. Har også vært ute for at slangen som går inn mot girkassen har røket.
Bytte av clutch koster nok en god del, girkassen må selvsagt ut. Uten å vite eksakt vil jeg tippe at clutch, slavesylinder og utløselager + arbeid vil komme på 10-12000,- hos et vanlig bilverksted, sikkert noe mer på merkeverksted.
Bytte av clutch koster nok en god del, girkassen må selvsagt ut. Uten å vite eksakt vil jeg tippe at clutch, slavesylinder og utløselager + arbeid vil komme på 10-12000,- hos et vanlig bilverksted, sikkert noe mer på merkeverksted.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hard clutch pedal
Det kan høres ut som om det er selve clutchen som må byttes, men først kan du forsøke å kjøre igjennom en del bremsevæske i systemet for å få ut gammel skit. Det er ikke uvanlig at når bilene begynner å bli såpass gamle, så begynner gummislangen til clutchhydraulikken å morkne på innsida, og væska blir seende ut der etter. Så prøv med ny bremsevæske til clutchen først, blir det ikke bra da så spørs det om ikke kassa må ut gitt.
Bytter du clutch, så tar man selvsagt ekstrakostnaden med å bytte slavesylinder samtidig. Da er det ORIGINAL slave som gjelder.
Bytter du clutch, så tar man selvsagt ekstrakostnaden med å bytte slavesylinder samtidig. Da er det ORIGINAL slave som gjelder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan