07 9-3, bytte om sitteputer foran?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 25 mar 2012, 13:47

Har bilen i emnet som visstnok skal være en jubileumsutgave. Dermed er det helskinninteriør, og så vidt jeg har forstått er dette ikke identisk med det man kan velge normalt men derimot likt det som sitter i Aero. Pent er det ihvertfall, og setene er bra å sitte i.

Derimot er kvaliteten på skinnet som er brukt utrolig dårlig. Etter bare 200 mil var det synlig slitasje på sidestøtten på stolryggen etter inn/utstigning, og etterhvert er selve sitteputa blitt veldig stygg. Dette til tross for jevnlig vedlikehold med skinnpleie. Bilen er i skrivende stund gått 57.000 km.

Det siste jeg oppdaget er revner/sprekker i skinnet i sitteputa (se bilde). Selve armeringen er ikke ødelagt enda, men det er nok nær forestående. Har bestilt Shoe Goo, en type lim som jeg skal gjøre et forsøk på å reparere med. Frykter imidlertid at nye skader er nær forestående.

Det er bare på førersetet disse feilene er å se. Logisk nok, siden dette er mest brukt. Setet på passasjersiden er nesten ubrukt og helt i orden.

Skjønner at man ikke kan bytte om hele setet eller seteryggen pga bl.a. airbags osv, men vet noen om det går an å bytte om bare seteputa? Eller er de designet spesifikt for høyre/venstre montering?

Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 07 9-3, bytte om sitteputer foran?

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mar 2012, 14:26

Jeg har samme sprekk på mitt førersete. Innleggene er ikke skinn, selv om resten av setet er det. Sliteflatene virker slitesterke, men det er mer enn man kan si om de lyse innleggene. Interiøret i bilen min har vel sittet der i 50-60 000 km eller så. Vurderer å sende hele greia til salmaker, hvis det ikke finnes noen vidunderkur. Ser på nett at det utroligste av slike skader kan repareres. Har et opptrekkingsverksted i nabolaget som jeg tenkte å høre med før jeg gjør noe mer drastisk. Vil heller fikse førersetet enn å flytte feilen, da har man jo snart to seter med sprekk i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 25 mar 2012, 15:32

Jo, har også sett diverse mirakelmenn som har reparert utrolige skader med perfekt resultat på nettet. Jeg kommer som sagt til å prøve å reparere selv siden jeg går med en ekkel smak i munnen over å ha kjøpt en ny "premiumbil" for noen år siden med dårlig kvalitet på svært mange områder. Jeg er vel ikke klar for å ta kostnaden med å få dette reparert profesjonelt enda, så jeg tenker at en midlertidig fiks kan være en møysommelig liming av sprekkene samt å flytte seteputa over til passasjersiden hvor den knapt brukes. Slitasjen vil jo også bli på motsatt side. Hvis kvaliteten på det andre setet er likt vil det ta 4-5 år før det samme skjer med det andre setet, og da er det kanskje på tide å selge bilen eventuelt ta et skikkelig løft økonomisk og ruste bilen for videre eierskap.

Inntil videre har jeg lagt på en bit tape for å hindre området rundt sprekken fra å bevege seg og dermed bli forverret. Kan jeg anta at seteputene passer på begge sider da?

Fint om du poster tilbake om omtrekkingsverkstedet har en løsning. Kommer til å poste resultatet av limingen.

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Legg inn av skognils » 25 mar 2012, 19:44

hei
når jeg kjøpte min 07 modell så var den gått 83" og det var rift i sitteputen på førersetet. Jeg fikk Autoelite til å bytte til nytt trekk når jeg kjøpte bilen.

så nye trekk finnes men jeg aner ikke prisen på det
N

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Legg inn av little_e » 28 mar 2012, 23:18

Disse guttene fikser setene deres :)

http://www.poleringskongen.com/
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 09 jul 2012, 18:42

Har limt sprekken i setet, men ikke rotet meg til å ta bilde. Resultatet ble ok, litt ufint til å begynne med men en liten mengde overskytende lim som ble liggende oppå er blitt slitt bort etter litt bruk. Sprekken er ikke skjult, men den er forseglet sånn at den ikke blir verre. Det er jeg egentlig fornøyd med. Limet, Shoe Goo kjøpt på Ebay, er i løpet av våren blitt brukt til å reparere rifter i andre møbler, feste såler til sko og annet småtteri. Så langt har jeg inntrykk av en tube med guffe alle burde ha i huset. Veldig bra til disse formålene, og det holder! Ebayselgeren jeg handlet hos driver med diverse RC-utstyr, og anbefaler limet til å feste servoer, batteribokser og lignende.

Bilde

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 30 aug 2012, 18:45

Da har jeg sjekket litt, og det ser ikke ut som om sitteputene i setene kan byttes om. Bilen er nå gått 64.000km, og førersetet blir bare styggere og styggere. De fleste biler med mangedobbel kilometerstand har mindre slitt førersete etter det jeg har sett. Ufattelig dårlig kvalitet! Nå blir det å montere setetrekk slik at det er litt igjen av det når jeg selger bilen.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 30 aug 2012, 19:09

Du kan jo alltids bytte sete, eller trekket.
Laga.se har bra utvalg.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Svar