Side 1 av 1

Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 29 mar 2012, 23:04
av Saabfan
Demonterer en 2.0 9-5-motor for et byggeprosjekt. Mange spørsmål dukker opp, mange knyttet til hva som kan brukes av nevnte motor. Det er en del riper i lagerflatene i toppen som jeg lurer på om kvalifiserer til kassering av hele toppen. Legger ut noen bilder.

Par andre spørsmål:

- Sila er inngrodd med dritt - se bilde. Er det diesel som er tingen for å løse opp? Andre væsker jeg kan legge den i?
- Hvor ille er slitasjen på ramlagerskålene? Må byttes.
- Kan topplokksboltene brukes flere ganger? Er dette sånne som strekker seg?
- Hvordan kan jeg avgjøre om kammene er (for) slitt?
- Klarte å knekke en av de "flensbitene" på bunnpanna, står en tre-fire sånne ut rett ved anleggsflaten. Lurte på om disse har noen funksjon?
- Ramlageroverfallene er nummerert motsatt vei ift "fasiten" i haynes. Har dette noe å si? Hvor viktig er det f.eks. at samme lagerdeler på kammen sitter på samme sted?

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 29 mar 2012, 23:18
av EdHunter N815
Jeg skal ikke bevege meg inn på dette med slitasje, men kan svare deg på det andre.

Diesel løser opp det meste, legg silen i en dunk i et par døgn så blir den sikkert ren og pen.

Topplokksboltene er strekkbolter, og kan ikke brukes om igjen. De koster uansett bare noen hundrelapper.

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 00:57
av Pål N526
Rett meg om jeg tar feil:

Nummerene på hovedlager skal peke mot(er stempla litt på siden av senter) eksos siden på blokka og være nummerert fra 1-5 hvor 5 er på svinghjulsida

/ Pål

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 06:56
av Ingvar N629
Slitasje måles, ikke synses.

At kambukkene havner på rett sted er kritisk!! De er nummerert og skal plasseres mot tilsvarende nummer i toppen. Og de skal monteres rett vei!

Skal du ikke ha en BioPower-eller Aerotopp når du er igang?

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 10:01
av Saabfan
Slitasje måles, ikke synses.

At kambukkene havner på rett sted er kritisk!! De er nummerert og skal plasseres mot tilsvarende nummer i toppen. Og de skal monteres rett vei!

Skal du ikke ha en BioPower-eller Aerotopp når du er igang?
Måles med sånn guffe som man leser av bredden på med en "linjal" el med mikrometer?

Så at det var nummerering på dem ja og at de hadde et "hakk" som pekte utover.

Vil gjerne kjøre på sprit (biopowertopp)! Har ikke lykkes med å få tak i! Hvordan er aerotoppen annerledes/bedre?

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 11:09
av Ingvar N629
Du kan måle med tråd ja, toleranser sjekkes mot WIS. Er du utenfor er det mulig å slipe ned bukkene og linjebore, men det koster og er neppe verdt det mot å skaffe en ny topp.

Søk på bildelsbasen og lagabasen i Sverige, så finner du sikkert topper. Aerotoppen (og alle 2,3 fra 2001 og nyere) har Nimonic eksosventiler, de vil du ha. De vanlige ser ikke så pene ut etter litt kjør, har et sett her du kan se på neste gang du er innom.

Finner du en BioPowertopp fra en 2,3 så skal denne ha de ventilene du bør ha på både innsugs- og eksossiden. Få gjerne med deg bensintrykksregulatoren fra samme bil.

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 19:09
av Saabfan
Hvor får jeg sånn tråd? Kan ikke huske å ha sett det på BT/torshov/mekonomen.

Har ikke helt skjønt dette med linjeboring, hva er dette? Kan jo ikke ta vekk gods i lagerflatene til kammen...

Trodde jeg hadde nimonic eksosventiler på den delemotoren jeg kjøpte fra 05?? Kan legge ut bilde av dem evt.

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 19:29
av Ingvar N629
Du har ikke de ventilene hvis det er en 2-liter, nei.

Ved linjeboring slipes bukkene før det bores, slik at det finnes gods å bore i.

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 19:49
av Saabfan
Ved linjeboring slipes bukkene før det bores, slik at det finnes gods å bore i.
Sorry man, don't get it...(sliping tar jo vekk gods) :sheepish:

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 30 mar 2012, 20:44
av Ingvar N629
Anleggsflata mot toppen, altså undersiden av bukken, slipes. Altså delingsflata, da blir hullet mindre.Tar du den nå?

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 03 apr 2012, 19:35
av Saabfan
Anleggsflata mot toppen, altså undersiden av bukken, slipes. Altså delingsflata, da blir hullet mindre.Tar du den nå?
Ja det tror jeg! 8) Men da blir jo ikke hulle helt sirkulært lenger? I tillegg vil jo ikke dette helbrede en slitt overflate i toppen som man ser på første bildet...

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 03 apr 2012, 21:44
av Ingvar N629
Saabfan skrev:
Anleggsflata mot toppen, altså undersiden av bukken, slipes. Altså delingsflata, da blir hullet mindre.Tar du den nå?
Ja det tror jeg! 8) Men da blir jo ikke hulle helt sirkulært lenger? I tillegg vil jo ikke dette helbrede en slitt overflate i toppen som man ser på første bildet...
Derfor bores det etterpå... linjeboring! Gløsingeniører, ass! :lol:

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 03 apr 2012, 22:19
av Saabfan
Derfor bores det etterpå.
HAHAHAHA! :stupidme: Godt poeng, captain obvious to the rescue! Takk, da falt det fint på plass :lol:

Oh lord, ja skal man jo ha en seriøs borrmaskin. Spørs om kanskje ny topp er like greit - får måle og se! Men strukturen på noen av de flatene lover ikke godt.

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Lagt inn: 03 apr 2012, 22:21
av Ingvar N629
Haha, du får vel like godt finne deg en Bio-topp først som sist, når du nå først er i gang og bygger nytt :wink: