Har etter lengre tid med forbandelse over oljeforbruk på niofemman tenkt å ta tak i stempelbytte på motoren, har eliminert alt så nært som at det må sive forbi de forban..... stempelringene.
Så ser jeg at det er vel like greit å gå rett på Wössner da orginale er minst like dyre.
Spørsmålet blir da siden jeg aldri har gjort akkurat denne typen arbeid før; Hva burde velges av standardim og overdim på stempelet, og hva er forskjellene rent praktisk?
Er det noe annet som bør gjøres når jeg er igang.
Bilen det gjelder er niofemman typ aero '02 modell
Smidde stempler til 9-5
Moderator: Moderatorer
Smidde stempler til 9-5
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Re: Smidde stempler til 9-5
9000 Aero stempler kan også benyttes:)
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch
"

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Smidde stempler til 9-5
Vanskelig å si før du har revet motoren og målt slitasjen på sylinderløpene. Smidde har andre klaringstoleranser mot løpene, fordi de utvider seg mer. Skal du bestille først og skru etterpå, så bestill overdim og få blokka boret til overdim med rett klaring.
Wössner har en legering som egner seg godt til en bruksbil, så det er et godt valg. Husk å måle ringgapet, hender man må file ringene litt.
Wössner har en legering som egner seg godt til en bruksbil, så det er et godt valg. Husk å måle ringgapet, hender man må file ringene litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Smidde stempler til 9-5
Takk så meget.. halv mm overdim nok?
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Smidde stempler til 9-5
En halv mm er nok på en motor som ikke har skader i sylinderløp etter ras, ja. Trenger du en hel mm så er motoren stygg. Men gir litt mer volum med en hel mm 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Smidde stempler til 9-5
Takk så meget ingvar, må bilen mappes om etter en utvidelse av sylinderen for at det skal bli optimalt eller holder det å kjøre org software, alt annet på biln er org.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Smidde stempler til 9-5
Software trenger du ikke å gjøre noe med, det er svært liten volumendring og det lille som er tas opp av adapsjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Smidde stempler til 9-5
Men fristelsen blir jo desto høyere;)
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]