Smidde stempler til 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Smidde stempler til 9-5

Legg inn av henrik » 30 mar 2012, 18:40

Har etter lengre tid med forbandelse over oljeforbruk på niofemman tenkt å ta tak i stempelbytte på motoren, har eliminert alt så nært som at det må sive forbi de forban..... stempelringene.

Så ser jeg at det er vel like greit å gå rett på Wössner da orginale er minst like dyre.
Spørsmålet blir da siden jeg aldri har gjort akkurat denne typen arbeid før; Hva burde velges av standardim og overdim på stempelet, og hva er forskjellene rent praktisk?
Er det noe annet som bør gjøres når jeg er igang.

Bilen det gjelder er niofemman typ aero '02 modell
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av Marius Bruheim » 30 mar 2012, 18:51

9000 Aero stempler kan også benyttes:)
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2012, 18:53

Vanskelig å si før du har revet motoren og målt slitasjen på sylinderløpene. Smidde har andre klaringstoleranser mot løpene, fordi de utvider seg mer. Skal du bestille først og skru etterpå, så bestill overdim og få blokka boret til overdim med rett klaring.

Wössner har en legering som egner seg godt til en bruksbil, så det er et godt valg. Husk å måle ringgapet, hender man må file ringene litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av henrik » 30 mar 2012, 20:34

Takk så meget.. halv mm overdim nok?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2012, 20:39

En halv mm er nok på en motor som ikke har skader i sylinderløp etter ras, ja. Trenger du en hel mm så er motoren stygg. Men gir litt mer volum med en hel mm :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av henrik » 30 mar 2012, 23:45

Takk så meget ingvar, må bilen mappes om etter en utvidelse av sylinderen for at det skal bli optimalt eller holder det å kjøre org software, alt annet på biln er org.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2012, 10:07

Software trenger du ikke å gjøre noe med, det er svært liten volumendring og det lille som er tas opp av adapsjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Smidde stempler til 9-5

Legg inn av Pål N526 » 31 mar 2012, 22:42

Men fristelsen blir jo desto høyere;)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar