har kjøpt min første saab i dag:D
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 25 jun 2011, 21:35
- Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
- Sted: bergen
har kjøpt min første saab i dag:D
kjøpt meg saab i dag endelig!
har veldig lenge hadt lyst på saab... vet ikke hvorfor, men siste 4-5 mnd er det kun det eg har sett etter på bruktmarkedet.
og endelig..... en 9-3 2000 model 2.2 TDI.
de eg har vurdert tidligere har vært 900 fra tidligere på 90 tallet... men kom frem til at eg heller bruker noen kr mer, og går for 9-3.
mye pga diselforbruket. men også... den dra GODT til.
det er ikke en feilfri bil... langt derrifra ... så om noen saab entusiaster i Bergen eller omheng ville tatt en titt for meg, hadde eg blitt veldig glad.
noen som vet forresten om det er dyrt å få avlest feilkoder?? eller om noen privat kunne tenkt seg og hjelp meg litt og funnet ut om den er i god stand rett og slett... jenter og bil... usj. sånne som meg, skulle nok egentlig ikke hadt bil......
har veldig lenge hadt lyst på saab... vet ikke hvorfor, men siste 4-5 mnd er det kun det eg har sett etter på bruktmarkedet.
og endelig..... en 9-3 2000 model 2.2 TDI.
de eg har vurdert tidligere har vært 900 fra tidligere på 90 tallet... men kom frem til at eg heller bruker noen kr mer, og går for 9-3.
mye pga diselforbruket. men også... den dra GODT til.
det er ikke en feilfri bil... langt derrifra ... så om noen saab entusiaster i Bergen eller omheng ville tatt en titt for meg, hadde eg blitt veldig glad.
noen som vet forresten om det er dyrt å få avlest feilkoder?? eller om noen privat kunne tenkt seg og hjelp meg litt og funnet ut om den er i god stand rett og slett... jenter og bil... usj. sånne som meg, skulle nok egentlig ikke hadt bil......
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
Anbefaler en "eierskiftekontroll" på et SAAB-verksted. Det er ofte rimelig fordi verkstedet ser dette som mulighet til å etablere et kundeforhold. En slik kontroll hos Saab City utenfor Oslo koster ca 600 Kr. Du må ikke forveksle verdien av en slik kontroll med EU-kontroll.
Jenter..? Vet om en kvinne som tok rotta på et VW-verksted etterå ha kjøpt seg en feilkode-avleser etter å ha blitt forsøkt lurt til dyr "elektronisk feilrettingsreparasjon". Hun kunne ikke noe om bil i utgangspunktet etter eget utsagn, men brukte internett for å "ta tilbake makta". Tror ikke sunn skepsis og orienteringsevne har så mye med kjønn å gjøre.
Til lykke med "ny" bil!
Jenter..? Vet om en kvinne som tok rotta på et VW-verksted etterå ha kjøpt seg en feilkode-avleser etter å ha blitt forsøkt lurt til dyr "elektronisk feilrettingsreparasjon". Hun kunne ikke noe om bil i utgangspunktet etter eget utsagn, men brukte internett for å "ta tilbake makta". Tror ikke sunn skepsis og orienteringsevne har så mye med kjønn å gjøre.
Til lykke med "ny" bil!
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 04 apr 2008, 10:09
- Medlemsnummer: N1556
- Navn: Ståle Nordmo Risto
- Bil: 2002 Saab 9-3 2.2TiD - solgt
- Sted: Troms
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
Gratulerer med en fin bil, har akkurat samme selv i 2002-modell, og vet hvor mye du koser deg med å kjenne på kreftene i den dieselen der!
Jeg har også blitt kjent med motorlampa og limp home-modusen et par ganger. Mitt lokale verksted tok 400 kr for å lese av feilkoder, litt dyrt synes jeg mht at det tok ikke mange minuttene, men jeg fikk i alle fall løst problemet. Jeg forsøkte først en bluetooth OBDII-dongle for android (koples til diagnosekontakten og sender det til Androidtelefon via bluetooth) men den kom ikke inn på hjernen på 2.2-literen. Så den er det ikke vits i å forsøke.
Btw, hvis det mot formodning skulle være innsugslufttemperaturgiveren som utløser feilkode (jada, riktig skudd i blinde å gjette på at det er akkurat det feilkoden gjelder ), kan det være verdt å forsøke å rengjøre den i stedet for å kjøpe en ny til tusen spenn. Når jeg bytta min, var den gamle rett og slett bare ekstremt grisete, og en runde med rensing kunne vært en bra plass å starte i stedet for å kjøpe ny med en gang.
Jeg har også blitt kjent med motorlampa og limp home-modusen et par ganger. Mitt lokale verksted tok 400 kr for å lese av feilkoder, litt dyrt synes jeg mht at det tok ikke mange minuttene, men jeg fikk i alle fall løst problemet. Jeg forsøkte først en bluetooth OBDII-dongle for android (koples til diagnosekontakten og sender det til Androidtelefon via bluetooth) men den kom ikke inn på hjernen på 2.2-literen. Så den er det ikke vits i å forsøke.
Btw, hvis det mot formodning skulle være innsugslufttemperaturgiveren som utløser feilkode (jada, riktig skudd i blinde å gjette på at det er akkurat det feilkoden gjelder ), kan det være verdt å forsøke å rengjøre den i stedet for å kjøpe en ny til tusen spenn. Når jeg bytta min, var den gamle rett og slett bare ekstremt grisete, og en runde med rensing kunne vært en bra plass å starte i stedet for å kjøpe ny med en gang.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 25 jun 2011, 21:35
- Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
- Sted: bergen
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
i dag har eg tatt ibruk bilen min
og fått bestilt time til EU kontroll. valgte å bestille hos sælenauto i fyllingsdalen.
noen erfaringer derrifra?
eg vet det er litt forskjellig feil... men håper ikke de skriver opp slikt som dugg i frontlys, ene lyset er bittelitt skeivt osv...
er spent på hva de sier....
og lurer fælt på hva som skjuler seg bak ødelagte pixsler i displayet hver gang eg starter bilen.... må trykke clear 3 ganger før det slukkes...
vet ikke helt, spennende.... el skummelt...
må fikse ting på sikt... kan ikke ta alt på en gang... i første omgang er det EU som må til... det er litt viktig i grunn
men ellers er den god å kjøre. bråker endel syns eg, men det er vell normalt for en diesel bil.... håper eg
og fått bestilt time til EU kontroll. valgte å bestille hos sælenauto i fyllingsdalen.
noen erfaringer derrifra?
eg vet det er litt forskjellig feil... men håper ikke de skriver opp slikt som dugg i frontlys, ene lyset er bittelitt skeivt osv...
er spent på hva de sier....
og lurer fælt på hva som skjuler seg bak ødelagte pixsler i displayet hver gang eg starter bilen.... må trykke clear 3 ganger før det slukkes...
vet ikke helt, spennende.... el skummelt...
må fikse ting på sikt... kan ikke ta alt på en gang... i første omgang er det EU som må til... det er litt viktig i grunn
men ellers er den god å kjøre. bråker endel syns eg, men det er vell normalt for en diesel bil.... håper eg
Sist redigert av felicety den 10 apr 2012, 18:40, redigert 1 gang totalt.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
Sælen er ok de, har hatt bil der et par ganger. Du må nok regne med å få feil på lyktene som du beskriver, dette er noe de skal være streng på. Det kan jo hende du er heldig og bare får 1-erfeil på det.
Typiske meldinger i display er feil på lys, for lite spylervæske, osv. Vanligvis ikke noe alvorlig så lenge det ikke er varsellamper i dashbordet.
2,2en er en liten bråkebøtte ja, det er en kjent sak.
Typiske meldinger i display er feil på lys, for lite spylervæske, osv. Vanligvis ikke noe alvorlig så lenge det ikke er varsellamper i dashbordet.
2,2en er en liten bråkebøtte ja, det er en kjent sak.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 25 jun 2011, 21:35
- Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
- Sted: bergen
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
EdHunter N815 skrev:Sælen er ok de, har hatt bil der et par ganger. Du må nok regne med å få feil på lyktene som du beskriver, dette er noe de skal være streng på. Det kan jo hende du er heldig og bare får 1-erfeil på det.
Typiske meldinger i display er feil på lys, for lite spylervæske, osv. Vanligvis ikke noe alvorlig så lenge det ikke er varsellamper i dashbordet.
2,2en er en liten bråkebøtte ja, det er en kjent sak.
neida, ikke noe mld i dashbordet.. ikke utenom det vanlige alt slukkes i hvertfall innen 10 sek etter startet....
men den spinner lett i oppoverbakker... om det er pga. at eg ikke er vandt til å kjøre bil med futt i eller noe mer alvorlig gale... finner eg vell ut på fredag er kjempe spent.
hadde masse trøbbel med forgje bil ( fransk spetakkel) så håper denne vil være litt greiere med meg
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
Spinner lett i oppoverbakke tror eg heller at det er clutchen din som slurer når den får skikkelig motstand
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
På Saabspråk heter det TiD og ikke TDI Gratulerer med en god bil
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
har kjøpt min første saab i dag:D
Høres ut som du kan ha kjøpt både sekken og katta...
Blir fort dyrt om du må bytte clutch, hovedlykter, sid osv. Spesielt hvis du ikke skruer selv... Desverre!
Blir fort dyrt om du må bytte clutch, hovedlykter, sid osv. Spesielt hvis du ikke skruer selv... Desverre!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 25 jun 2011, 21:35
- Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
- Sted: bergen
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
doo-kie skrev:Høres ut som du kan ha kjøpt både sekken og katta...
Blir fort dyrt om du må bytte clutch, hovedlykter, sid osv. Spesielt hvis du ikke skruer selv... Desverre!
tja, kan være du har rett... blir ikke en billig affære og få igjennom eu. men, eg føler vell det er værdt det
den er jo så god å kjøre....
det værste som de fant på eu kontrollen, var vell.... lekasje... hylse i diff og tettning i diff. og litt (endel) bremse... både rør og slanger... +++
men men..... prøver veldig hardt ikke ta sorgene på forskudd..... kremt...
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 25 jun 2011, 21:35
- Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
- Sted: bergen
Re: har kjøpt min første saab i dag:D
Aleks-ander_N948 skrev:På Saabspråk heter det TiD og ikke TDI Gratulerer med en god bil
oki skal prøve huske det... er helt ny på dette...