har kjøpt min første saab i dag:D

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av felicety » 02 apr 2012, 00:39

kjøpt meg saab i dag :D endelig!
har veldig lenge hadt lyst på saab... vet ikke hvorfor, men siste 4-5 mnd er det kun det eg har sett etter på bruktmarkedet.
og endelig..... en 9-3 2000 model 2.2 TDI.
de eg har vurdert tidligere har vært 900 fra tidligere på 90 tallet... men kom frem til at eg heller bruker noen kr mer, og går for 9-3.
mye pga diselforbruket. men også... den dra GODT til.
det er ikke en feilfri bil... langt derrifra [-o< ... så om noen saab entusiaster i Bergen eller omheng ville tatt en titt for meg, hadde eg blitt veldig glad.
noen som vet forresten om det er dyrt å få avlest feilkoder?? eller om noen privat kunne tenkt seg og hjelp meg litt og funnet ut om den er i god stand rett og slett... jenter og bil... usj. sånne som meg, skulle nok egentlig ikke hadt bil...... ;)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av redturbo » 02 apr 2012, 09:05

Anbefaler en "eierskiftekontroll" på et SAAB-verksted. Det er ofte rimelig fordi verkstedet ser dette som mulighet til å etablere et kundeforhold. En slik kontroll hos Saab City utenfor Oslo koster ca 600 Kr. Du må ikke forveksle verdien av en slik kontroll med EU-kontroll.
Jenter..? Vet om en kvinne som tok rotta på et VW-verksted etterå ha kjøpt seg en feilkode-avleser etter å ha blitt forsøkt lurt til dyr "elektronisk feilrettingsreparasjon". Hun kunne ikke noe om bil i utgangspunktet etter eget utsagn, men brukte internett for å "ta tilbake makta". Tror ikke sunn skepsis og orienteringsevne har så mye med kjønn å gjøre.
Til lykke med "ny" bil!

StåleNR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 04 apr 2008, 10:09
Medlemsnummer: N1556
Navn: Ståle Nordmo Risto
Bil: 2002 Saab 9-3 2.2TiD - solgt
Sted: Troms

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av StåleNR » 02 apr 2012, 14:13

Gratulerer med en fin bil, har akkurat samme selv i 2002-modell, og vet hvor mye du koser deg med å kjenne på kreftene i den dieselen der! :D

Jeg har også blitt kjent med motorlampa og limp home-modusen et par ganger. Mitt lokale verksted tok 400 kr for å lese av feilkoder, litt dyrt synes jeg mht at det tok ikke mange minuttene, men jeg fikk i alle fall løst problemet. Jeg forsøkte først en bluetooth OBDII-dongle for android (koples til diagnosekontakten og sender det til Androidtelefon via bluetooth) men den kom ikke inn på hjernen på 2.2-literen. Så den er det ikke vits i å forsøke.

Btw, hvis det mot formodning skulle være innsugslufttemperaturgiveren som utløser feilkode (jada, riktig skudd i blinde å gjette på at det er akkurat det feilkoden gjelder :lol: ), kan det være verdt å forsøke å rengjøre den i stedet for å kjøpe en ny til tusen spenn. Når jeg bytta min, var den gamle rett og slett bare ekstremt grisete, og en runde med rensing kunne vært en bra plass å starte i stedet for å kjøpe ny med en gang.

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av felicety » 10 apr 2012, 18:01

i dag har eg tatt ibruk bilen min :)
og fått bestilt time til EU kontroll. valgte å bestille hos sælenauto i fyllingsdalen.
noen erfaringer derrifra?
eg vet det er litt forskjellig feil... men håper ikke de skriver opp slikt som dugg i frontlys, ene lyset er bittelitt skeivt osv...
er spent på hva de sier....
og lurer fælt på hva som skjuler seg bak ødelagte pixsler i displayet hver gang eg starter bilen.... må trykke clear 3 ganger før det slukkes...
vet ikke helt, spennende.... el skummelt...
må fikse ting på sikt... kan ikke ta alt på en gang... i første omgang er det EU som må til... det er litt viktig i grunn :)
men ellers er den god å kjøre. bråker endel syns eg, men det er vell normalt for en diesel bil.... håper eg ;)
Sist redigert av felicety den 10 apr 2012, 18:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av EdHunter N815 » 10 apr 2012, 18:25

Sælen er ok de, har hatt bil der et par ganger. Du må nok regne med å få feil på lyktene som du beskriver, dette er noe de skal være streng på. Det kan jo hende du er heldig og bare får 1-erfeil på det.

Typiske meldinger i display er feil på lys, for lite spylervæske, osv. Vanligvis ikke noe alvorlig så lenge det ikke er varsellamper i dashbordet.

2,2en er en liten bråkebøtte ja, det er en kjent sak. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av felicety » 12 apr 2012, 00:41

EdHunter N815 skrev:Sælen er ok de, har hatt bil der et par ganger. Du må nok regne med å få feil på lyktene som du beskriver, dette er noe de skal være streng på. Det kan jo hende du er heldig og bare får 1-erfeil på det.

Typiske meldinger i display er feil på lys, for lite spylervæske, osv. Vanligvis ikke noe alvorlig så lenge det ikke er varsellamper i dashbordet.

2,2en er en liten bråkebøtte ja, det er en kjent sak. :)

neida, ikke noe mld i dashbordet.. ikke utenom det vanlige :) alt slukkes i hvertfall innen 10 sek etter startet....
men den spinner lett i oppoverbakker... om det er pga. at eg ikke er vandt til å kjøre bil med futt i eller noe mer alvorlig gale... finner eg vell ut på fredag :) er kjempe spent.
hadde masse trøbbel med forgje bil ( fransk spetakkel) så håper denne vil være litt greiere med meg :)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av saab9000aero » 22 apr 2012, 08:41

Spinner lett i oppoverbakke tror eg heller at det er clutchen din som slurer når den får skikkelig motstand :(
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 22 apr 2012, 14:29

På Saabspråk heter det TiD og ikke TDI :lol: Gratulerer med en god bil :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av doo-kie » 22 apr 2012, 15:02

Høres ut som du kan ha kjøpt både sekken og katta...
Blir fort dyrt om du må bytte clutch, hovedlykter, sid osv. Spesielt hvis du ikke skruer selv... Desverre!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av felicety » 24 apr 2012, 00:10

doo-kie skrev:Høres ut som du kan ha kjøpt både sekken og katta...
Blir fort dyrt om du må bytte clutch, hovedlykter, sid osv. Spesielt hvis du ikke skruer selv... Desverre!

tja, kan være du har rett... blir ikke en billig affære og få igjennom eu. men, eg føler vell det er værdt det ;)
den er jo så god å kjøre....
det værste som de fant på eu kontrollen, var vell.... lekasje... hylse i diff og tettning i diff. og litt (endel) bremse... både rør og slanger... +++
men men..... prøver veldig hardt ikke ta sorgene på forskudd..... kremt...

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: har kjøpt min første saab i dag:D

Legg inn av felicety » 24 apr 2012, 00:11

Aleks-ander_N948 skrev:På Saabspråk heter det TiD og ikke TDI :lol: Gratulerer med en god bil :wink:

oki ;) skal prøve huske det... er helt ny på dette... :p

Svar