Saab900STC skrev:Querulanten skrev:
Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Är en sanning i sig själv det, men det är Watt man accelererar med.
Varför sätter man på turbo?
Man vill öka luftmänden i cylindern så man kan spruta in mer bränsle = få ut mer kraft från varje cylinder, varje varv motorn går!
Watt!
Mvh Anders
Gjør en digresjon jeg og:
Effektbegrepet, kW eller hk inneholder TID. Det sier altså noe om hvor fort man kan gjøre en jobb. Hesten kan trekke 75 kpm/s - 2 hester det dobbelte osv. Det betyr også at to hester kan trekke samme mengde på halve tida...
Dreiemoment, Nm beskriver bare en kraft. Den sier ingen ting om hvor lang tid denne krafta leveres over. Jamfør med et gammelt vannmøllehjul. Det leverer et enormt dreiemoment, men er ikke akkurat raskt å endre hastighet på...
Vanskelig å gjøre dette klinkende klart!
Sammenlikner man med store dieselmotorer (les: lastebil) ser man at også der er hestekrefter viktige. Produsentene ønsker å levere maskiner som gjør at 50-tonnerene kan akselere og følge trafikken mest mulig. Scania leder visst blant "vanlige" trekkbiler, med 620 hk.
Så til tross for at turbodieselmaskinene ofte leverer masse dreiemoment blir de ingen racermaskiner. Det som er bedre er virkningsgraden (+40% på diesel og +25% på bensin). Det betyr altså at av den tilførte energien blir en større andel gjort om til bevegelsesenergi - som driver kjøretøyet framover.
Men, man skal holde seg for god til å tro på all "barneskolefantaseringa" f eks den hysteriske prestesønnen på NRK2, mandager 2005, driver med.
MAN KAN IKKE SAMMENLIKNE EN TURBODIESEL MED EN SUGEBENSIN.
Samme slagvolum og turbotrykk på en diesel og en bensin vil uansett gi en raskere motor i bensinutgaven!
Ellers tror jeg nok bilsporten for lengst hadde gått over til VAG's 1,9 TDI!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)