Gl?dende turbo!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Glødende turbo!!

Legg inn av 9000tic » 16 nov 2004, 02:30

Har justert turbotryket på maks på stag og apc på min 88 9000t.

Ved litt hard kjøring feks toppfart test på E6 ved moss(230km hehe) 8) 8) ble manifoil,turbo og ca 15 cm av eksosrøret rødglødende(fint å grille på).:lol:
Vil d hjelpe å sette på 3" downpipe med tanke på tempen?. :?

Er vel ikke helt bra for turboen å rødgløde hele tiden heller vel?
Skal faktisk ikke så mye kjøring til før det gløder ganske bra.

samt kan 3" downpipe monteres uten noen problem med motorstyring?

Sitter simonz anlegg på bilen(er vel ikke så mye mer effekt i d vel)
SAAB SAAB SAAB

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 nov 2004, 03:14

Större downpipe = snabbare evakuering av dom heta gaserna = kallare!
Troligen innebär det också snabbare "spoolup", det betyder i sin tur mer tryck tidigare, men om det måste kompenseras för detta med ny mjukvara är jag osäker på!
Jag har som tumregel att all hårdvaruförändring i motorkonfiguration måste följas av mjukvara i motorstyrningen!
Men det är jag det! :lol:
För att vara på den säkra sidan, ring någon "chip"firma och fråga!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 16 nov 2004, 06:53

Jeg tror faktisk det er nokså normalt at turboen blir så varm at den blir rød. Man skal huske på at den surrer med et vanvittig turtall, når den er i bruk. Hvor mye det er på disse bilene er jeg usikker på, men på en lastebil så snurrer den ,hvis jeg ikke husker helt feil, opp til et hundre tusen omdreininger i minuttet. Da er det gjerne ikke så rart at det blir en smule varmt. Jeg er ikke helt sikker på om du har vannkjølt turbo eller ei, men hvis den ikke er vannkjølt ville jeg ikke ha slått av motoren før det har gått minst ett par minutter etter at du har parkert. Det er fordi at når du stopper motoren så bortfaller oljetrykket til turboen, noe som igjen fører til at oljen som blir igjen i turboen levrer seg og blir til koks i lagrerne på turboen og dette fungerer omtrent som sand. I tillegg til at oljetilførselen til turboen kan tette seg. Så sant du kan, vil jeg råde deg til å bruke en syntetisk olje av et skikkelig merke. Shell Helix er eksempel på et uskikkelig merke. Personlig kjører jeg av prinsipp med Mobil 1, 5W 50, men det finnes nok noen andre merker som duger også.
NB: Har du kjørt med mineralsk olje en stund, skal du være forsiktig med å gå over til syntetisk, da du rissikerer at motoren, som kanskje ikke har gjort det før, begynner å bruke olje. Det er fordi at den syntetiske oljen er så kraftig, (rene løsemiddelet), at den løser opp gammel koks,(som kan være med på å holde motoren tett), ja til og med pakninger,(ventiltetninger f.eks.). Hvis du likevel velger å gjøre det, kan det lønne seg å bytte oljen to ganger med syntetisk, fordi at smøreevnen til oljen etter første oljeskift, blir kraftig redusert p.g.a. all smuss og skitt,(koks etc.), som løses opp i motoren. Begynner motoren din å bruke olje er det bare å pakke om, en overhalt motor bruker normalt ikke olje i hvertfall. Så fremt det blir gjort av en som vet hva han gjør da. :-)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 nov 2004, 09:48

Turboen på min snurrer med 200 000 rpm. Selv med vannkjølt turbo (som du også har) så gløder det en stund etter hard kjøring. Vær derfor nøye med å la den stå på tomgang og kjølne før du stenger av. Hvis jeg har kjørt skikkelig hardt, lar jeg den stå i et par minutter. Tror ikke du får det mye kaldere med større avgass system, men det hjelper vel litt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 16 nov 2004, 18:13

Noen som har satt på 3" anlegg og tuta og kjørt etterpå uten å gjøre noe med motor styringer?
SAAB SAAB SAAB

Querulanten

Legg inn av Querulanten » 16 nov 2004, 19:03

Johnny skrev: opp til et hundre tusen omdreininger i minuttet. Da er det gjerne ikke så rart at det blir en smule varmt. Jeg er ikke helt sikker på om du har vannkjølt turbo eller ei, men hvis den ikke er vannkjølt ville jeg ikke ha slått av motoren før det har gått minst ett par minutter etter at du har parkert. Det er fordi at når du stopper motoren så bortfaller oljetrykket til turboen, noe som igjen fører til at oljen som blir igjen i turboen levrer seg og blir til koks i lagrerne på turboen og dette fungerer omtrent som sand. I tillegg til at oljetilførselen til turboen kan tette seg. Så sant du kan, vil jeg råde deg til å bruke en syntetisk olje av et skikkelig merke. Shell Helix er eksempel på et uskikkelig merke. Personlig kjører jeg av prinsipp med Mobil 1, 5W 50, men det finnes nok noen andre merker som duger også.
NB: Har du kjørt med mineralsk olje en stund, skal du være forsiktig med å gå over til syntetisk, da du rissikerer at motoren, som kanskje ikke har gjort det før, begynner å bruke olje. Det er fordi at den syntetiske oljen er så kraftig, (rene løsemiddelet), at den løser opp gammel koks,(som kan være med på å holde motoren tett), ja til og med pakninger,(ventiltetninger f.eks.). Hvis du likevel velger å gjøre det, kan det lønne seg å bytte oljen to ganger med syntetisk, fordi at smøreevnen til oljen etter første oljeskift, blir kraftig redusert p.g.a. all smuss og skitt,(koks etc.), som løses opp i motoren. Begynner motoren din å bruke olje er det bare å pakke om, en overhalt motor bruker normalt ikke olje i hvertfall. Så fremt det blir gjort av en som vet hva han gjør da. :-)

Mvh
Johnny
Dette er en digresjon.
Med STOR fare for å være frekk... :-x
Her var det vel uvanlige mye svada!

1 Årsaken til at manifold, turbo og eksosrør blir glødende er nok i hovedsak det faktum at det foregår en forbrenning inne i motoren. Forbrenning utvikler varme avgasser. Disse er kjent som EKSOS og går gjennom EKSOSmanifold, turbo og eksosrør. Den lille opplagrede vifta inne i turbohuset får nok ikke mye til å gløde...

2 Shell Helix er dårlig det da? Den helsyntetiske Helixen kommer visstnok fra samme raffineri som Mobil 1, og har mye de samme tilsetningene...

3 Årsaken til at man får økt oljeforbruk ved overgang til helsyntetisk er IKKE at helsyntetiske oljer kommer fra MARS og inneholder superfantastiske megaløsemidler. De er enkelt og greitt TYNNERE enn mineralske. Dette vil på GAMLE motorer og motorer som har gått MYE gi oljeforbruk da pakninger og tettinger ikke er like tette som de var!

Lykke til videre i synsinga!
Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier! :D

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 nov 2004, 20:05

Querulanten skrev: Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier! :D
Är en sanning i sig själv det, men det är Watt man accelererar med. :lol:
Varför sätter man på turbo?
Man vill öka luftmänden i cylindern så man kan spruta in mer bränsle = få ut mer kraft från varje cylinder, varje varv motorn går!
Watt! :D

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 16 nov 2004, 20:32

9000tic skrev:Noen som har satt på 3" anlegg og tuta og kjørt etterpå uten å gjøre noe med motor styringer?
Du kan trygt sette på 3" frontrør uten at det gir noen store utslag iht motorstyring. Det vil fungere bedre enn det gjør nå, og det vil bli bedre flow. Må også nevne at det i utgangspunktet er fy, fy og stramme på WG staget. :D

Hadde større turbo og 3" hele veien på min 9-5, og etter banekjøring var faktisk turboen så varm at den nesten var lys gul. Kunne faktisk skimte konturene av propellen gjennom huset!!!
Den tok ikke noen varige men av det. Den går forsatt i en annen 9-5 uten problemer.

BTW: var det du som var innom oss i dag?
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 16 nov 2004, 20:55

9000tic skrev:Noen som har satt på 3" anlegg og tuta og kjørt etterpå uten å gjøre noe med motor styringer?
Jeg satte 3" pluss at jeg fjernet originaladapter og sveiste på adapteret som fulgte med turboen (T28BB)... (komplett 3" ferrita m/racekat og 4" enderør :D )
Før adapteret kom på plass, "slo" turboen seg inn først ved ca. 1500 omdreininger..
Etter at eksosen fikk mer "fri" passasje, har jeg et vanvittig pådrag fra ca. 1000-1100 omdreininger.. Noe jeg merket var ganske "daff" før.. nå spinner jeg bare... 8) Ikke morsomt for dekka.. men høyrefoten har klart seg utmerket å tilvenne forskjellen..

En annen ting var at turboen "kutta" rundt 4500-5000 rpm, ved noen anledninger... hvorpå jeg nok bør justere ladetrykket noe ned....

I tillegg jobber turboen lettere, noe som gir økt levetid?? Samt at bensinforbruket gikk noe ned... ifølge Sid'en da..

Angrer jeg på å bytte til 3"?? Nei!!!
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 nov 2004, 21:08

Opplevde at grunntrykket sank litt når jeg monterte 3" på og900'n, men det er jo bare å justere opp. :wink:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

temp

Legg inn av Petter 900 T » 16 nov 2004, 22:52

Øyh, turboen Skal lyse som en høyfjells-sol! Nemlig!

Stålet i turboen er laget for det, men husk å la den kjøle seg ned ordentlig før du skrur av........

Bytt olje ofte så er alle glade :lol: (ink. din turbo)
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 16 nov 2004, 23:17

Saab900STC skrev:
Querulanten skrev: Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier! :D
Är en sanning i sig själv det, men det är Watt man accelererar med. :lol:
Varför sätter man på turbo?
Man vill öka luftmänden i cylindern så man kan spruta in mer bränsle = få ut mer kraft från varje cylinder, varje varv motorn går!
Watt! :D

Mvh Anders
Gjør en digresjon jeg og:

Effektbegrepet, kW eller hk inneholder TID. Det sier altså noe om hvor fort man kan gjøre en jobb. Hesten kan trekke 75 kpm/s - 2 hester det dobbelte osv. Det betyr også at to hester kan trekke samme mengde på halve tida...

Dreiemoment, Nm beskriver bare en kraft. Den sier ingen ting om hvor lang tid denne krafta leveres over. Jamfør med et gammelt vannmøllehjul. Det leverer et enormt dreiemoment, men er ikke akkurat raskt å endre hastighet på...
Vanskelig å gjøre dette klinkende klart! :x

Sammenlikner man med store dieselmotorer (les: lastebil) ser man at også der er hestekrefter viktige. Produsentene ønsker å levere maskiner som gjør at 50-tonnerene kan akselere og følge trafikken mest mulig. Scania leder visst blant "vanlige" trekkbiler, med 620 hk.

Så til tross for at turbodieselmaskinene ofte leverer masse dreiemoment blir de ingen racermaskiner. Det som er bedre er virkningsgraden (+40% på diesel og +25% på bensin). Det betyr altså at av den tilførte energien blir en større andel gjort om til bevegelsesenergi - som driver kjøretøyet framover.
Men, man skal holde seg for god til å tro på all "barneskolefantaseringa" f eks den hysteriske prestesønnen på NRK2, mandager 2005, driver med.
MAN KAN IKKE SAMMENLIKNE EN TURBODIESEL MED EN SUGEBENSIN.
Samme slagvolum og turbotrykk på en diesel og en bensin vil uansett gi en raskere motor i bensinutgaven!

Ellers tror jeg nok bilsporten for lengst hadde gått over til VAG's 1,9 TDI!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 17 nov 2004, 00:42

Querulanten skrev: Dette er en digresjon.
Med STOR fare for å være frekk... :-x
Her var det vel uvanlige mye svada!

1 Årsaken til at manifold, turbo og eksosrør blir glødende er nok i hovedsak det faktum at det foregår en forbrenning inne i motoren. Forbrenning utvikler varme avgasser. Disse er kjent som EKSOS og går gjennom EKSOSmanifold, turbo og eksosrør. Den lille opplagrede vifta inne i turbohuset får nok ikke mye til å gløde...

2 Shell Helix er dårlig det da? Den helsyntetiske Helixen kommer visstnok fra samme raffineri som Mobil 1, og har mye de samme tilsetningene...

3 Årsaken til at man får økt oljeforbruk ved overgang til helsyntetisk er IKKE at helsyntetiske oljer kommer fra MARS og inneholder superfantastiske megaløsemidler. De er enkelt og greitt TYNNERE enn mineralske. Dette vil på GAMLE motorer og motorer som har gått MYE gi oljeforbruk da pakninger og tettinger ikke er like tette som de var!

Lykke til videre i synsinga!
Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier! :D
Er det sånn man skal svare når man er gjest i et forum? Synes dette er overmåte frekt jeg da! Tenker da på at dette er anonymt, og at det er MINST like mye feil i dette innlegget som i det som blir kritisert. Lurer fælt på hvaslags kompetanse Querulanten har på olje... Mye de samme tilsetningene er ikke det samme som at oljene er likeverdige i en hardt belastet motor! Og Querulanten er ikke ekte kverulant, de er kun ute etter å få alt riktig, ikke angripe ufullstendige opplysninger med sine egne likedanne! Ville vanligvis ikke skrevet et slikt innlegg, det håper jeg at alle som etter hvert kjenner meg forstår, men dette er jo ikke noe personlig angrep på noen, i og med at vi ikke vet hvem denne personen er! Åja! Ang. lysende turbo: Dersom hele turboen gløder rødt, er det nok litt for varmt. Det er opplagringen i midten som er avkjølt av vann og olje og smurt med olje. Det er jo bare eksosdelen av turboen som lyser... Så lenge motoren går får turboen olje og vann og lagrene skjærer seg ikke.Som Johnny var inne på: Dersom du stopper motoren uten å la den kjøle seg litt først, kan oljen som blir stående i oljereturen og i lageret bli så varm at den kokser. Returen kan kokse tett over tid. Det anbef. av GIK Turbo å sjekke oljereturen ved bytte av turbo. Så uansett farge er det viktigste nedkjølingen etter kjøring.... Og syntetisk olje tåler høyere temp uten å bli ødelagt...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 17 nov 2004, 09:14

Yes! Endelig en som virkelig vet hva han snakker om!

Det er et par ting du må forklare meg:
Årsaken til at manifold, turbo og eksosrør blir glødende er nok i hovedsak det faktum at det foregår en forbrenning inne i motoren. Forbrenning utvikler varme avgasser. Disse er kjent som EKSOS og går gjennom EKSOSmanifold, turbo og eksosrør. Den lille opplagrede vifta inne i turbohuset får nok ikke mye til å gløde...
Hvordan kan det ha seg at manifoilen på en sugemotor ikke blir rødglødende, med mindre man bruker skjærebrenner på den da?

Kan det tenkes at det er noe som heter friksjon?
Den helsyntetiske Helixen kommer visstnok fra samme raffineri som Mobil 1
Var telefonen opptatt hos Norske Shell da du prøvde å sjekke om dette var riktig og derfor ringte du kanskje husmorlaget i Skjåk?
Årsaken til at man får økt oljeforbruk ved overgang til helsyntetisk er IKKE at helsyntetiske oljer kommer fra MARS og inneholder superfantastiske megaløsemidler. De er enkelt og greitt TYNNERE enn mineralske. Dette vil på GAMLE motorer og motorer som har gått MYE gi oljeforbruk da pakninger og tettinger ikke er like tette som de var!
Har du åpnet en motor som er kjørt på syntetisk olje, kontra en som er kjørt på mineralsk? I fall du da ikke kunne konstatere at det omtrent ikke fantes koksbelegg på f.eks. innsiden av blokka til den som det var brukt syntetisk på: Var det lenge siden du pusset brillene dine? Eller kanskje du ennå ikke har anskaffet deg det?

Og til slutt: Hvilke forutsetninger har du for å skrive det du skrev?

Kaste stein i glasshus ville neppe gartneren ha gjort i hvertfall.

Mvh
Johnny

(Mvh: Om "v-en" står for vennlig eller vemlig får en selv vurdere denne gang!)
:disbelief:
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Gjest

Legg inn av Gjest » 17 nov 2004, 09:57

Har du åpnet en motor som er kjørt på syntetisk olje, kontra en som er kjørt på mineralsk? I fall du da ikke kunne konstatere at det omtrent ikke fantes koksbelegg på f.eks. innsiden av blokka til den som det var brukt syntetisk på:
Bra innlegg! Og når det gjelder syntetiske oljer lurer jeg på om SAAB's turboolje er helsyntetisk? Kjøpte ei bøtte i Trollhattan med turboolje, og mener jeg leste at den var delsyntetisk. Ble derfor brukt som munnskyllevann før jeg fylte med skikkelig olje. Er det derfor motorene på 9-5 kokser og skjærer seg også?

Serviceintervallene på nyere 9000 sier at turbomotorne berger med oljeskift hver 20' km. Jeg ville til nød kjørt min 10' km med samme olje. Foretrekker å bytte hver 5000 km for min del. Men hvis SAAB bytter delsyntetisk olje hver 20' km er det ikke rart det kokser :absolute:

Svar