Side 1 av 1
triptronic 7
Lagt inn: 05 apr 2012, 17:17
av olsson89
hallo
noen som vet om dere går ann og chipe triptronic 7 systemet på saab 900?
kjøpte meg en med det systemet og sa den var chipet men har akkurat hatt opp boksen og sjekka og sitter ikke noe chip der i det hele tatt har ikke blitt loddet inn noe nytt som man ser der i hvertfall
ble litt skuffet da jeg hadde opp boksen å så etter om den var chipet og ikke var det
på forhånd takk om noen vil svare på dette
Re: triptronic 7
Lagt inn: 05 apr 2012, 17:53
av Ingvar N629
Tipper du mener Trionic? T7 fantes aldri på Saab 900, men 900 turbo fra 94 og nyere hadde Trionic 5. Hvis den er trimmet på skikkelig vis så er boksen programmert om, det er skikkelig tvilsom amatørtrim hvis det er loddet inn ekstra chip.
Re: triptronic 7
Lagt inn: 05 apr 2012, 22:19
av olsson89
men t5 har du jo ikke lms da
men jeg har en 95 modell 900 med lms og ecopower står det på toppdeksle tillegg så står t 7.7 på hjernen på den
har ikke funnet motor koden på den enda
Re: triptronic 7
Lagt inn: 06 apr 2012, 01:15
av EdHunter N815
I så fall må det være byttet motor i bilen til en T7-motor, sansynligvis fra en 9-3. T7 kom ikke før sent i 97, da den kom i 1998-modellen av 9-5. Det var ingen biler som var levert med T7 før 9-5 kom. Det er derfor helt umulig at bilen din har T7 orginalt.
Ellers er det som Ingvar sier angånde trim; Det er ingen med seriøsiteten i behold som lodder inn chip på noen som helst bil med trionic 7. Denne måten å trimme på hører enkelt og greit fortiden til, nå omprogrammeres orginalhjernen uten å gjøre noen fysiske endringer. De fleste store trimfirma leverer trim i form av en liten boks som man kobler direkte i bilens diagnosekontakt. Så trykker man på en knapp og venter et par minutter, og bilen er ferdig trimmet.

Re: triptronic 7
Lagt inn: 06 apr 2012, 17:27
av Paradigm N558
EdHunter N815 skrev:I så fall må det være byttet motor i bilen til en T7-motor, sansynligvis fra en 9-3. T7 kom ikke før sent i 97, da den kom i 1998-modellen av 9-5. Det var ingen biler som var levert med T7 før 9-5 kom. Det er derfor helt umulig at bilen din har T7 orginalt.
Ellers er det som Ingvar sier angånde trim; Det er ingen med seriøsiteten i behold som lodder inn chip på noen som helst bil med trionic 7. Denne måten å trimme på hører enkelt og greit fortiden til, nå omprogrammeres orginalhjernen uten å gjøre noen fysiske endringer. De fleste store trimfirma leverer trim i form av en liten boks som man kobler direkte i bilens diagnosekontakt. Så trykker man på en knapp og venter et par minutter, og bilen er ferdig trimmet.

FYI: Bodø Bilpleie chipper biler, også Saab 9-5, og de trodde ikke på meg når jeg sa at jeg kunne flashe bilen med ny sw.
Re: triptronic 7
Lagt inn: 10 apr 2012, 00:50
av olsson89
det er nok byttet ja
for har ikke funnet noen andre med t7 i
men da må man vel til noen som driver med chipping for og finne ut om den er chippet da?
Re: triptronic 7
Lagt inn: 10 apr 2012, 00:58
av Hjelle, N6
Om du vil finne ut kva program som står i bilen kan du enten ta ut boksa, og sjekke om levrandøren har sett en merkelapp på boksa. Ellers må du få nokon med Tech2 til å sjekke kva program som finns i boksa di.
Kva farge er tennkassetten din då? Raud eller svart? Har magnetventilen din 2 eller 3 kablar på el. tilkoplinga?
Re: triptronic 7
Lagt inn: 10 apr 2012, 16:02
av olsson89
står ikke noe på boksen i det hele tatt heller
det jeg synes er så rart att det ikke gjør det
den er hvit
om det er 2 eller 3 er jeg ikke sikker på
Re: triptronic 7
Lagt inn: 10 apr 2012, 18:00
av EdHunter N815
olsson89 skrev:står ikke noe på boksen i det hele tatt heller
det jeg synes er så rart att det ikke gjør det
den er hvit
om det er 2 eller 3 er jeg ikke sikker på
Det er ikke alle trimfirma som stempler på boksene, dette avhenger også av hvor lenge det er siden den ble trimmet. I nyere tid har de som sagt begynt med små flashmoduler som du får i posten og kobler til bilen selv. Da programmeres boksen uten å i det hele tatt ta den ut av bilen.
Hvit tennkassett eksisterer ikke så vidt meg bekjent, så den må være lakkert i så fall. Prøv å skrape litt i kanten så kommer nok den ekte fargen frem.
Om du tar av pluggen på magnetventilen så ser du om den har 2 eller 3 pinner.
Hvis du tar et godt bilde av motorrommet så skal vi ganske kjapt kunne konstatere hvilken motor som står i.
