AERO-progr i 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 05 apr 2012, 20:57

Har en 185hk 2.3t 01mod.
Har fått satt inn en ny styreboks etter at den gamle låste seg.
Den gir mye mere bunndrag,men gir mindre utslag på turbonåla enn før
når jeg trykker gassen langt inn.
Styreboksen stemmer med årsmodellen,men kan det være en aero-boks?
Vil det hjelpe å stramme waste-gaten på lavtrykks-turboen jeg har?

Håper at noen har erfaringer å dele :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Pål N526 » 05 apr 2012, 21:34

Skal ikke være nødvendig. Ville ha fått lest ut sw for å se om det stemmer med bilen. Vin må bla. ha en g og ikke e i seg for å vise at det er en aero(husker ikke plassering). Holder til?


/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 06 apr 2012, 22:25

Pål N526 skrev:Skal ikke være nødvendig. Ville ha fått lest ut sw for å se om det stemmer med bilen. Vin må bla. ha en g og ikke e i seg for å vise at det er en aero(husker ikke plassering). Holder til?


/ d
Jeg bor ved Vikersund. Er Vin det samme som chassisnr så har det flere e-er,men ingen g.
Jeg mistenker at boksen jeg har nå (fulgte med bruktbilen) er for 2.3T,mens bilen min er en 2.3t (185hk).
Hva er egentlig forskjellen på disse motorene bortsett fra turboen? Dysene er ifølge EPC like...
Bilen virker som sagt sprekere enn før,men holder liksom igjen hvis jeg drar pedalen i bånn.
Går jevnt og fint ellers og bensinforbruket er helt fint :D
Noe jeg evnt bør gjøre for å tilpasse motoren til programmet,siden du mener at jeg ikke bør stramme wastegaten?
2.3T skal vel lade en halvkilo mer??

NB. kjører 95okt nå...

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av na_X » 07 apr 2012, 15:32

Ville ha fått sjekket software, hvis du har et aero-program i en vanlig 185hk så kan vel turbo få et kort liv bl.a..
Det er andre ventiler i toppen på aero i tillegg til annen turbo, ellers så er vel resten stort sett lik som jeg har fått med meg.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 08 apr 2012, 20:23

na_X skrev:Ville ha fått sjekket software, hvis du har et aero-program i en vanlig 185hk så kan vel turbo få et kort liv bl.a..
Det er andre ventiler i toppen på aero i tillegg til annen turbo, ellers så er vel resten stort sett lik som jeg har fått med meg.
Hvor mye turboen slites avhenger vel av kjørestilen?
Kan andre ventiler i toppen by på problemer eller skader?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 08 apr 2012, 21:29

De vanlige eksosventilene tåler ikke varmen et aeroprogram utvikler, det kan jo være noe å tenke på når man trimmer også!!!
Ventilene kan skades og bli utette, og da stiger varmen ytterligere rundt ventilen og ventiltallerkenen kan brennes løs fra skaftet og trille ned i forbrenningsrommet.

Fra 2001-modell fikk alle 2,3 de samme eksosventilene som aero, av Nimonic type.

Aeroprogram i en ikke-Aero bil vil ikke gi full effekt hvis ikke VIN stemmer med Aero.

Turboen din er uansett for liten, ikke bare for toppeffekt men det lille turbinhuset gir høyere avgassmottrykk også ved høyt momentuttak, dette vil gi høyere temperatur på eksossiden.
Kompressoren er jo selvsagt også alt for liten, lufta når maksimal hastighet og selv om programmet ber om mer ved å la turbinturtallet øke og øke, så er temperaturen det eneste som øker. Luftmassestrømmen øker ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 09 apr 2012, 11:29

Ingvar N629 skrev:De vanlige eksosventilene tåler ikke varmen et aeroprogram utvikler, det kan jo være noe å tenke på når man trimmer også!!!
Ventilene kan skades og bli utette, og da stiger varmen ytterligere rundt ventilen og ventiltallerkenen kan brennes løs fra skaftet og trille ned i forbrenningsrommet.

Fra 2001-modell fikk alle 2,3 de samme eksosventilene som aero, av Nimonic type.

Aeroprogram i en ikke-Aero bil vil ikke gi full effekt hvis ikke VIN stemmer med Aero.

Turboen din er uansett for liten, ikke bare for toppeffekt men det lille turbinhuset gir høyere avgassmottrykk også ved høyt momentuttak, dette vil gi høyere temperatur på eksossiden.
Kompressoren er jo selvsagt også alt for liten, lufta når maksimal hastighet og selv om programmet ber om mer ved å la turbinturtallet øke og øke, så er temperaturen det eneste som øker. Luftmassestrømmen øker ikke.
Har 01-mod så da er altså ikke eksosventilene noe problem.
Skjønner at turboen er for liten,men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Men viktigst av alt,kan jeg ødelegge motoren hvis jeg kjører med dette til jeg får fiksa et annet program?
Hvor får jeg tak i et garantert originalt 2.3t 01 program???

Kjører 95-okt nå og har mest langkjøring. Gir på litt ut fra kryssa bare :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2012, 11:38

Klontis skrev: men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Ikke annet enn at forutsetningene for reguleringen vil være enda lenger fra slik systemet er laget enn du er nå, med program for feil turbolader. Kort sagt, NEI.
Klontis skrev:Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Da kan jeg jo si så mye som at Saab-forhandleren i Larvik ikke skjønner filla av hvordan dette fungerer!

Få flashet et originalprogram i boksen du har. Flere på dette forumet kan hjelpe deg med dette, send pm.

Kjør pent med programmet du har, så ødelegger du ingenting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 09 apr 2012, 12:53

Ingvar N629 skrev:
Klontis skrev: men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Ikke annet enn at forutsetningene for reguleringen vil være enda lenger fra slik systemet er laget enn du er nå, med program for feil turbolader. Kort sagt, NEI.
Klontis skrev:Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Da kan jeg jo si så mye som at Saab-forhandleren i Larvik ikke skjønner filla av hvordan dette fungerer!

Få flashet et originalprogram i boksen du har. Flere på dette forumet kan hjelpe deg med dette, send pm.

Kjør pent med programmet du har, så ødelegger du ingenting.
Takk for svar :D

Så jeg har 2 alternativer, Aero-turbo eller originalt 2.3t program?
Da vil alt være greit?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2012, 13:08

Klontis skrev:

Takk for svar :D

Så jeg har 2 alternativer, Aero-turbo eller originalt 2.3t program?
Da vil alt være greit?
Det stemmer, men skal du bytte til TD04 turbo så bør du sjekke opp at du faktisk har et aero-program i bilen nå, og det må nok endres VIN før det vil gi full effekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2012, 17:33

Ellers er alternativet å kjøpe eit steg 1 ifrå en eller annen trimlevrandør...

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 10 apr 2012, 18:03

Pål N526 skrev:Skal ikke være nødvendig. Ville ha fått lest ut sw for å se om det stemmer med bilen. Vin må bla. ha en g og ikke e i seg for å vise at det er en aero(husker ikke plassering). Holder til?


/ d
På bilen (skjermen og frontruta) står det YS3EF45E513029616 men "scanneren" fra Biltema leser YS3EF58E113054059
fra diagnose-kontakten. Hvordan henger dette VIN-opplegget sammen? Håper du kan forklare en amatør :D

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 10 apr 2012, 18:10

Ingvar N629 skrev:
Klontis skrev:
Det stemmer, men skal du bytte til TD04 turbo så bør du sjekke opp at du faktisk har et aero-program i bilen nå, og det må nok endres VIN før det vil gi full effekt.
Funnet et nr på rute/ skjerm,men leser et annet nr fra diagnosen. Hvordan henger dette
sammen? (se innlegg over).

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 10 apr 2012, 18:40

har tolket ut VIN numrene du har oppgitt:

Bil:
YS3 - Saab Automobile AB
E - Saab 9-5
F - SE w/dual airbags
4 - 4-door sedan
5 - 5-speed manual
E - 2,3L Turbo (LPT)
5 - "Check digit"
1 - 2001
3 - Trollhättan, Sweden Line B
029616 - Serial number

Styrdon:
YS3 - Saab Automobile AB
E - Saab 9-5
F - SE w/dual airbags
5 - Wagon
8 - 4-speed automatic
E - 2,3L Turbo (LPT)
1 - "Ckeck digit"
1 - 2001
3 - Trollhättan, Sweden Line B
054059 - Serial number

Boksen din er fra en bil med automatgir, og må omprogrammeres for å fungere optimalt. Utenom dette er det som du ser ingen forskjeller av betydning, men biler med automatgir og manuelt gir har en god del forskjeller i programmet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2012, 18:52

EdHunter N815 skrev: Boksen din er fra en bil med automatgir, og må omprogrammeres for å fungere optimalt. Utenom dette er det som du ser ingen forskjeller av betydning, men biler med automatgir og manuelt gir har en god del forskjeller i programmet.
Opplys meg! Den var ny.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar