Side 1 av 3

AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 05 apr 2012, 20:57
av Klontis
Har en 185hk 2.3t 01mod.
Har fått satt inn en ny styreboks etter at den gamle låste seg.
Den gir mye mere bunndrag,men gir mindre utslag på turbonåla enn før
når jeg trykker gassen langt inn.
Styreboksen stemmer med årsmodellen,men kan det være en aero-boks?
Vil det hjelpe å stramme waste-gaten på lavtrykks-turboen jeg har?

Håper at noen har erfaringer å dele :)

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 05 apr 2012, 21:34
av Pål N526
Skal ikke være nødvendig. Ville ha fått lest ut sw for å se om det stemmer med bilen. Vin må bla. ha en g og ikke e i seg for å vise at det er en aero(husker ikke plassering). Holder til?


/ d

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 06 apr 2012, 22:25
av Klontis
Pål N526 skrev:Skal ikke være nødvendig. Ville ha fått lest ut sw for å se om det stemmer med bilen. Vin må bla. ha en g og ikke e i seg for å vise at det er en aero(husker ikke plassering). Holder til?


/ d
Jeg bor ved Vikersund. Er Vin det samme som chassisnr så har det flere e-er,men ingen g.
Jeg mistenker at boksen jeg har nå (fulgte med bruktbilen) er for 2.3T,mens bilen min er en 2.3t (185hk).
Hva er egentlig forskjellen på disse motorene bortsett fra turboen? Dysene er ifølge EPC like...
Bilen virker som sagt sprekere enn før,men holder liksom igjen hvis jeg drar pedalen i bånn.
Går jevnt og fint ellers og bensinforbruket er helt fint :D
Noe jeg evnt bør gjøre for å tilpasse motoren til programmet,siden du mener at jeg ikke bør stramme wastegaten?
2.3T skal vel lade en halvkilo mer??

NB. kjører 95okt nå...

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 07 apr 2012, 15:32
av na_X
Ville ha fått sjekket software, hvis du har et aero-program i en vanlig 185hk så kan vel turbo få et kort liv bl.a..
Det er andre ventiler i toppen på aero i tillegg til annen turbo, ellers så er vel resten stort sett lik som jeg har fått med meg.

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 08 apr 2012, 20:23
av Klontis
na_X skrev:Ville ha fått sjekket software, hvis du har et aero-program i en vanlig 185hk så kan vel turbo få et kort liv bl.a..
Det er andre ventiler i toppen på aero i tillegg til annen turbo, ellers så er vel resten stort sett lik som jeg har fått med meg.
Hvor mye turboen slites avhenger vel av kjørestilen?
Kan andre ventiler i toppen by på problemer eller skader?

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 08 apr 2012, 21:29
av Ingvar N629
De vanlige eksosventilene tåler ikke varmen et aeroprogram utvikler, det kan jo være noe å tenke på når man trimmer også!!!
Ventilene kan skades og bli utette, og da stiger varmen ytterligere rundt ventilen og ventiltallerkenen kan brennes løs fra skaftet og trille ned i forbrenningsrommet.

Fra 2001-modell fikk alle 2,3 de samme eksosventilene som aero, av Nimonic type.

Aeroprogram i en ikke-Aero bil vil ikke gi full effekt hvis ikke VIN stemmer med Aero.

Turboen din er uansett for liten, ikke bare for toppeffekt men det lille turbinhuset gir høyere avgassmottrykk også ved høyt momentuttak, dette vil gi høyere temperatur på eksossiden.
Kompressoren er jo selvsagt også alt for liten, lufta når maksimal hastighet og selv om programmet ber om mer ved å la turbinturtallet øke og øke, så er temperaturen det eneste som øker. Luftmassestrømmen øker ikke.

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 09 apr 2012, 11:29
av Klontis
Ingvar N629 skrev:De vanlige eksosventilene tåler ikke varmen et aeroprogram utvikler, det kan jo være noe å tenke på når man trimmer også!!!
Ventilene kan skades og bli utette, og da stiger varmen ytterligere rundt ventilen og ventiltallerkenen kan brennes løs fra skaftet og trille ned i forbrenningsrommet.

Fra 2001-modell fikk alle 2,3 de samme eksosventilene som aero, av Nimonic type.

Aeroprogram i en ikke-Aero bil vil ikke gi full effekt hvis ikke VIN stemmer med Aero.

Turboen din er uansett for liten, ikke bare for toppeffekt men det lille turbinhuset gir høyere avgassmottrykk også ved høyt momentuttak, dette vil gi høyere temperatur på eksossiden.
Kompressoren er jo selvsagt også alt for liten, lufta når maksimal hastighet og selv om programmet ber om mer ved å la turbinturtallet øke og øke, så er temperaturen det eneste som øker. Luftmassestrømmen øker ikke.
Har 01-mod så da er altså ikke eksosventilene noe problem.
Skjønner at turboen er for liten,men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Men viktigst av alt,kan jeg ødelegge motoren hvis jeg kjører med dette til jeg får fiksa et annet program?
Hvor får jeg tak i et garantert originalt 2.3t 01 program???

Kjører 95-okt nå og har mest langkjøring. Gir på litt ut fra kryssa bare :)

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 09 apr 2012, 11:38
av Ingvar N629
Klontis skrev: men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Ikke annet enn at forutsetningene for reguleringen vil være enda lenger fra slik systemet er laget enn du er nå, med program for feil turbolader. Kort sagt, NEI.
Klontis skrev:Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Da kan jeg jo si så mye som at Saab-forhandleren i Larvik ikke skjønner filla av hvordan dette fungerer!

Få flashet et originalprogram i boksen du har. Flere på dette forumet kan hjelpe deg med dette, send pm.

Kjør pent med programmet du har, så ødelegger du ingenting.

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 09 apr 2012, 12:53
av Klontis
Ingvar N629 skrev:
Klontis skrev: men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Ikke annet enn at forutsetningene for reguleringen vil være enda lenger fra slik systemet er laget enn du er nå, med program for feil turbolader. Kort sagt, NEI.
Klontis skrev:Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Da kan jeg jo si så mye som at Saab-forhandleren i Larvik ikke skjønner filla av hvordan dette fungerer!

Få flashet et originalprogram i boksen du har. Flere på dette forumet kan hjelpe deg med dette, send pm.

Kjør pent med programmet du har, så ødelegger du ingenting.
Takk for svar :D

Så jeg har 2 alternativer, Aero-turbo eller originalt 2.3t program?
Da vil alt være greit?

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 09 apr 2012, 13:08
av Ingvar N629
Klontis skrev:

Takk for svar :D

Så jeg har 2 alternativer, Aero-turbo eller originalt 2.3t program?
Da vil alt være greit?
Det stemmer, men skal du bytte til TD04 turbo så bør du sjekke opp at du faktisk har et aero-program i bilen nå, og det må nok endres VIN før det vil gi full effekt.

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 09 apr 2012, 17:33
av Hjelle, N6
Ellers er alternativet å kjøpe eit steg 1 ifrå en eller annen trimlevrandør...

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 10 apr 2012, 18:03
av Klontis
Pål N526 skrev:Skal ikke være nødvendig. Ville ha fått lest ut sw for å se om det stemmer med bilen. Vin må bla. ha en g og ikke e i seg for å vise at det er en aero(husker ikke plassering). Holder til?


/ d
På bilen (skjermen og frontruta) står det YS3EF45E513029616 men "scanneren" fra Biltema leser YS3EF58E113054059
fra diagnose-kontakten. Hvordan henger dette VIN-opplegget sammen? Håper du kan forklare en amatør :D

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 10 apr 2012, 18:10
av Klontis
Ingvar N629 skrev:
Klontis skrev:
Det stemmer, men skal du bytte til TD04 turbo så bør du sjekke opp at du faktisk har et aero-program i bilen nå, og det må nok endres VIN før det vil gi full effekt.
Funnet et nr på rute/ skjerm,men leser et annet nr fra diagnosen. Hvordan henger dette
sammen? (se innlegg over).

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 10 apr 2012, 18:40
av EdHunter N815
har tolket ut VIN numrene du har oppgitt:

Bil:
YS3 - Saab Automobile AB
E - Saab 9-5
F - SE w/dual airbags
4 - 4-door sedan
5 - 5-speed manual
E - 2,3L Turbo (LPT)
5 - "Check digit"
1 - 2001
3 - Trollhättan, Sweden Line B
029616 - Serial number

Styrdon:
YS3 - Saab Automobile AB
E - Saab 9-5
F - SE w/dual airbags
5 - Wagon
8 - 4-speed automatic
E - 2,3L Turbo (LPT)
1 - "Ckeck digit"
1 - 2001
3 - Trollhättan, Sweden Line B
054059 - Serial number

Boksen din er fra en bil med automatgir, og må omprogrammeres for å fungere optimalt. Utenom dette er det som du ser ingen forskjeller av betydning, men biler med automatgir og manuelt gir har en god del forskjeller i programmet.

Re: AERO-progr i 9-5

Lagt inn: 10 apr 2012, 18:52
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev: Boksen din er fra en bil med automatgir, og må omprogrammeres for å fungere optimalt. Utenom dette er det som du ser ingen forskjeller av betydning, men biler med automatgir og manuelt gir har en god del forskjeller i programmet.
Opplys meg! Den var ny.