trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 26 des 2007, 02:00
- Medlemsnummer: N135
- Navn: roar enoksen
- Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
- Sted: batnfjordsøra
trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
har kjøpt meg en 89 900 t8 special.
den er treigstartet når den er kald, får alt for masse bensin virker det som. fjusker, høres ut som den ikke går på alle lukter sur eksos. etter litt rusing så kommer den å går helt fint.
har bytta plugger på den no, men hjelpte ikke. prøvde bare for morro skyld å ta av kontakten på kaldstart dysa i mårres, men var likedan.
er så mange år siden jeg har skrua på 900 med k-jetronik no at jeg har glemmt det meste.
har en misstanke om at d kan være styretrykke som er feil, men jeg motar alle forslag med takk.
har med en ny/brukt styretrykksventil som jeg vurderer å bytte i dag, men usikker på hvilken stand den er i, hadde da vært greit å kunna testa den på noen måte før jeg montert den.
som sagt alle forslag til feilsøkingstips motas med takk.
sliter også med lavt turbotrykk, vil ikke opp på høye turtall.
må liksom komme opp i 4 og 5 gir før den yter, men kommer den over ca 4000rpm så detter trykket ned til midt på gulskalaen.
forslag der å? har ikke rukket å feilsøkt så masse på det enda, travelt opptatt med å polere å shine bilen:P
den er treigstartet når den er kald, får alt for masse bensin virker det som. fjusker, høres ut som den ikke går på alle lukter sur eksos. etter litt rusing så kommer den å går helt fint.
har bytta plugger på den no, men hjelpte ikke. prøvde bare for morro skyld å ta av kontakten på kaldstart dysa i mårres, men var likedan.
er så mange år siden jeg har skrua på 900 med k-jetronik no at jeg har glemmt det meste.
har en misstanke om at d kan være styretrykke som er feil, men jeg motar alle forslag med takk.
har med en ny/brukt styretrykksventil som jeg vurderer å bytte i dag, men usikker på hvilken stand den er i, hadde da vært greit å kunna testa den på noen måte før jeg montert den.
som sagt alle forslag til feilsøkingstips motas med takk.
sliter også med lavt turbotrykk, vil ikke opp på høye turtall.
må liksom komme opp i 4 og 5 gir før den yter, men kommer den over ca 4000rpm så detter trykket ned til midt på gulskalaen.
forslag der å? har ikke rukket å feilsøkt så masse på det enda, travelt opptatt med å polere å shine bilen:P
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Er dette K-Jetronic, KA-Jetronic, eller KE-Jetronic?
Om det er K-Jetronic eller KA-Jetronic, mål styretrykk, systemtrykk og holdetrykk.
Om det er K-Jetronic eller KA-Jetronic, mål styretrykk, systemtrykk og holdetrykk.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Det er nok K-Jetronic med lambda på em 89-mod. Enkleste måten å finne ut om det er K-jet, eller K-jet med lambda er å sjekke om det er en styreboks under baksetet.
Meg bekjent så er ikke disse bilene levert med KE-Jetronic.
Meg bekjent så er ikke disse bilene levert med KE-Jetronic.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Da måler trådstarter styretrykk, holdetrykk og systemtrykk.
Videre er det lurt å skifte luftfilter samt bensinfilter, og sjekke at bensinpumpen leverer spesifisert mengde.
Sjekk også for vakuumlekkasjer. Finner trådstarter en slange som i det hele tatt virker tvilsom, bytt den.
Videre er det lurt å skifte luftfilter samt bensinfilter, og sjekke at bensinpumpen leverer spesifisert mengde.
Sjekk også for vakuumlekkasjer. Finner trådstarter en slange som i det hele tatt virker tvilsom, bytt den.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Ville også testet om lambda fungerer, da denne er VIKTIG når K-jet er med lambda. På K-jet uten lambda er kjeglen i bensinfordeleren tilpasset hver enkelt motor, men når systemet er med lambda, så er ikke kjeglen legre tilpasset hver enkelt motor. Her justeres blandingen rett ved hjelp av lambda....
Opplever du problemer på varm/kald motor, Full/halv gass, eller ved tomgang?
Jeg ville sjekket om den styreboksen under baksetet er der. Det skal også være en solenoid i tilslutning til bensinfordeleren, denne er satt fast på skilleveggen mellom motorrom og skjerm, foran luftfilteret. Denne skal lage en buzzelyd når motoren går.
Om verken solenoiden eller styreboksen er å oppdrive, så har bilen vanlig K-jet, dog har jeg tro på at lambda er tilstede i og med at det er en 89 mod
Opplever du problemer på varm/kald motor, Full/halv gass, eller ved tomgang?
Jeg ville sjekket om den styreboksen under baksetet er der. Det skal også være en solenoid i tilslutning til bensinfordeleren, denne er satt fast på skilleveggen mellom motorrom og skjerm, foran luftfilteret. Denne skal lage en buzzelyd når motoren går.
Om verken solenoiden eller styreboksen er å oppdrive, så har bilen vanlig K-jet, dog har jeg tro på at lambda er tilstede i og med at det er en 89 mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
På K-Jetronic med lambda (og KA-Jetronic som også har lambda) justeres styretrykket kontinuerlig litt opp/ned, og dermed trykket i nedre kammerne i mengdefordeleren.
Dette fører til at blandingen blir litt fetere eller litt magrere, etter som lambdasonden føler blandingen i eksosen.
Lambdasonden bør byttes senest hver 100 000 km, og vet man ikke når denne er skiftet sist er det luft å skifte denne.
Dersom bilen er førstegangsregistert i Norge som ny bil 1.1-89 eller senere har bilen lambdasonde og katalysator.
Er den import, kan den ha unnsluppet, da det var noen få land i Europa som var sene med å innføre påbud om lambdasonde og katalysator.
Dette fører til at blandingen blir litt fetere eller litt magrere, etter som lambdasonden føler blandingen i eksosen.
Lambdasonden bør byttes senest hver 100 000 km, og vet man ikke når denne er skiftet sist er det luft å skifte denne.
Dersom bilen er førstegangsregistert i Norge som ny bil 1.1-89 eller senere har bilen lambdasonde og katalysator.
Er den import, kan den ha unnsluppet, da det var noen få land i Europa som var sene med å innføre påbud om lambdasonde og katalysator.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Feil!little_e skrev:På K-Jetronic med lambda (og KA-Jetronic som også har lambda) justeres styretrykket kontinuerlig litt opp/ned, og dermed trykket i nedre kammerne i mengdefordeleren.
Lambdareguleringen har ingen innvirkning på styretrykket i seg selv.
Bensinen går via en struping til de nedre kamrene, og så tappes det av ulike mengder bensin fra de nedre kamrene, og via strupingen endres trykket i de nedre kamrene.
Har bok hvor systemene fra bosch er forklart i detalj
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 26 des 2007, 02:00
- Medlemsnummer: N135
- Navn: roar enoksen
- Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
- Sted: batnfjordsøra
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
jepp det er med lamda å styreboks i baksete.
har en misstanke om at det kan være tull med styretrykk selv.
den fjusker ved kaldstart og av og til ved pådrag, virker som den lugger litt av og til ved gearskift.
noen som har peilig på hvordan jeg justerer styretrykke vis det er feil da?
har en misstanke om at det kan være tull med styretrykk selv.
den fjusker ved kaldstart og av og til ved pådrag, virker som den lugger litt av og til ved gearskift.
noen som har peilig på hvordan jeg justerer styretrykke vis det er feil da?
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Er vel lite å justere på, er vel bytte av styretrykkregulator som gjelder.
Har du sjekket at lambda funker?
Har du sjekket at lambda funker?
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 26 des 2007, 02:00
- Medlemsnummer: N135
- Navn: roar enoksen
- Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
- Sted: batnfjordsøra
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
oki.
sett litt på youtube der var det en film om å måle styretrykke på k.jetronic såg ut som de hadde laga et hull i ei topp der og inne der var det en justeringsskru.
har ikke sjekka om lambdan virker. noen som veit hva den skal ha i verdier når jeg ohmer den?
sett litt på youtube der var det en film om å måle styretrykke på k.jetronic såg ut som de hadde laga et hull i ei topp der og inne der var det en justeringsskru.
har ikke sjekka om lambdan virker. noen som veit hva den skal ha i verdier når jeg ohmer den?
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
4 ohm, pluss minus 2.STEELGREY skrev:oki.
sett litt på youtube der var det en film om å måle styretrykke på k.jetronic såg ut som de hadde laga et hull i ei topp der og inne der var det en justeringsskru.
har ikke sjekka om lambdan virker. noen som veit hva den skal ha i verdier når jeg ohmer den?
Men høyres ut som om du har problem med styretrykket på kald motor...
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 26 des 2007, 02:00
- Medlemsnummer: N135
- Navn: roar enoksen
- Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
- Sted: batnfjordsøra
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
oki takker.
noen som ev har en ny ventil liggende.
jeg har en men vet ikke om den er iorden. så er den fra en eldre 900 t.
er en liten nippel i framkant av den som jeg mener det skal en vakumslange inn på. det er det ikke på den som står i bilen.
noen som ev har en ny ventil liggende.
jeg har en men vet ikke om den er iorden. så er den fra en eldre 900 t.
er en liten nippel i framkant av den som jeg mener det skal en vakumslange inn på. det er det ikke på den som står i bilen.
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Er eit utal ventilar i sving desverre, og Bosch-nummeret endra seg omtrent frå år til år. Du må nesten sjekke opp kva Bosch-nummer som er på din før du kjøper ei erstatning. Har en flett ny ventil med -136 liggandes, som skal være den som skal passe for M84-> iflg. verkstedhandboka. Men trur ikkje den har noka tilkopling for vakumslange.
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 26 des 2007, 02:00
- Medlemsnummer: N135
- Navn: roar enoksen
- Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
- Sted: batnfjordsøra
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
ok. skal sjekke hva som står på min
kan det ha sammenheng med at turbotrykke detter ned på halvveis gult når det blir turtall på motoren, fra ca 3000rpm? tenker på at styretrykke er feil.
kan det ha sammenheng med at turbotrykke detter ned på halvveis gult når det blir turtall på motoren, fra ca 3000rpm? tenker på at styretrykke er feil.
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic
Grunnen til at eg tenkte styretrykk er jo at du seier den fjuskar når du har fått den igong, samt er tungstarta, men går greit når du får gidd den litt turtal.
Om styretrykket er feil på varm motor kan du vel også få diverse artige feil, at turbotrykket kan dale er ikkje eit utenkelig resultat
Men det beste er jo å få målt trykket slik at en veit istaden for å synse.
Om styretrykket er feil på varm motor kan du vel også få diverse artige feil, at turbotrykket kan dale er ikkje eit utenkelig resultat
Men det beste er jo å få målt trykket slik at en veit istaden for å synse.