trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

STEELGREY
Innlegg: 27
Registrert: 26 des 2007, 02:00
Medlemsnummer: N135
Navn: roar enoksen
Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
Sted: batnfjordsøra

trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av STEELGREY » 06 apr 2012, 13:23

har kjøpt meg en 89 900 t8 special.
den er treigstartet når den er kald, får alt for masse bensin virker det som. fjusker, høres ut som den ikke går på alle lukter sur eksos. etter litt rusing så kommer den å går helt fint.
har bytta plugger på den no, men hjelpte ikke. prøvde bare for morro skyld å ta av kontakten på kaldstart dysa i mårres, men var likedan.
er så mange år siden jeg har skrua på 900 med k-jetronik no at jeg har glemmt det meste.
har en misstanke om at d kan være styretrykke som er feil, men jeg motar alle forslag med takk.
har med en ny/brukt styretrykksventil som jeg vurderer å bytte i dag, men usikker på hvilken stand den er i, hadde da vært greit å kunna testa den på noen måte før jeg montert den.
som sagt alle forslag til feilsøkingstips motas med takk.
sliter også med lavt turbotrykk, vil ikke opp på høye turtall.
må liksom komme opp i 4 og 5 gir før den yter, men kommer den over ca 4000rpm så detter trykket ned til midt på gulskalaen.
forslag der å? har ikke rukket å feilsøkt så masse på det enda, travelt opptatt med å polere å shine bilen:P
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av little_e » 06 apr 2012, 17:51

Er dette K-Jetronic, KA-Jetronic, eller KE-Jetronic?
Om det er K-Jetronic eller KA-Jetronic, mål styretrykk, systemtrykk og holdetrykk.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Atzz » 06 apr 2012, 19:19

Det er nok K-Jetronic med lambda på em 89-mod. Enkleste måten å finne ut om det er K-jet, eller K-jet med lambda er å sjekke om det er en styreboks under baksetet.

Meg bekjent så er ikke disse bilene levert med KE-Jetronic.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av little_e » 06 apr 2012, 21:11

Da måler trådstarter styretrykk, holdetrykk og systemtrykk.
Videre er det lurt å skifte luftfilter samt bensinfilter, og sjekke at bensinpumpen leverer spesifisert mengde.
Sjekk også for vakuumlekkasjer. Finner trådstarter en slange som i det hele tatt virker tvilsom, bytt den.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Atzz » 06 apr 2012, 23:50

Ville også testet om lambda fungerer, da denne er VIKTIG når K-jet er med lambda. På K-jet uten lambda er kjeglen i bensinfordeleren tilpasset hver enkelt motor, men når systemet er med lambda, så er ikke kjeglen legre tilpasset hver enkelt motor. Her justeres blandingen rett ved hjelp av lambda....




Opplever du problemer på varm/kald motor, Full/halv gass, eller ved tomgang?


Jeg ville sjekket om den styreboksen under baksetet er der. Det skal også være en solenoid i tilslutning til bensinfordeleren, denne er satt fast på skilleveggen mellom motorrom og skjerm, foran luftfilteret. Denne skal lage en buzzelyd når motoren går.

Om verken solenoiden eller styreboksen er å oppdrive, så har bilen vanlig K-jet, dog har jeg tro på at lambda er tilstede i og med at det er en 89 mod

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av little_e » 07 apr 2012, 00:02

På K-Jetronic med lambda (og KA-Jetronic som også har lambda) justeres styretrykket kontinuerlig litt opp/ned, og dermed trykket i nedre kammerne i mengdefordeleren.
Dette fører til at blandingen blir litt fetere eller litt magrere, etter som lambdasonden føler blandingen i eksosen.

Lambdasonden bør byttes senest hver 100 000 km, og vet man ikke når denne er skiftet sist er det luft å skifte denne.

Dersom bilen er førstegangsregistert i Norge som ny bil 1.1-89 eller senere har bilen lambdasonde og katalysator.
Er den import, kan den ha unnsluppet, da det var noen få land i Europa som var sene med å innføre påbud om lambdasonde og katalysator.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Atzz » 07 apr 2012, 01:05

little_e skrev:På K-Jetronic med lambda (og KA-Jetronic som også har lambda) justeres styretrykket kontinuerlig litt opp/ned, og dermed trykket i nedre kammerne i mengdefordeleren.
Feil!

Lambdareguleringen har ingen innvirkning på styretrykket i seg selv.
Bensinen går via en struping til de nedre kamrene, og så tappes det av ulike mengder bensin fra de nedre kamrene, og via strupingen endres trykket i de nedre kamrene.

Har bok hvor systemene fra bosch er forklart i detalj ;)

STEELGREY
Innlegg: 27
Registrert: 26 des 2007, 02:00
Medlemsnummer: N135
Navn: roar enoksen
Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
Sted: batnfjordsøra

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av STEELGREY » 07 apr 2012, 01:53

jepp det er med lamda å styreboks i baksete.
har en misstanke om at det kan være tull med styretrykk selv.
den fjusker ved kaldstart og av og til ved pådrag, virker som den lugger litt av og til ved gearskift.
noen som har peilig på hvordan jeg justerer styretrykke vis det er feil da?
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Atzz » 07 apr 2012, 19:21

Er vel lite å justere på, er vel bytte av styretrykkregulator som gjelder.


Har du sjekket at lambda funker?

STEELGREY
Innlegg: 27
Registrert: 26 des 2007, 02:00
Medlemsnummer: N135
Navn: roar enoksen
Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
Sted: batnfjordsøra

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av STEELGREY » 07 apr 2012, 20:20

oki.
sett litt på youtube der var det en film om å måle styretrykke på k.jetronic såg ut som de hadde laga et hull i ei topp der og inne der var det en justeringsskru.
har ikke sjekka om lambdan virker. noen som veit hva den skal ha i verdier når jeg ohmer den?
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 apr 2012, 21:25

STEELGREY skrev:oki.
sett litt på youtube der var det en film om å måle styretrykke på k.jetronic såg ut som de hadde laga et hull i ei topp der og inne der var det en justeringsskru.
har ikke sjekka om lambdan virker. noen som veit hva den skal ha i verdier når jeg ohmer den?
4 ohm, pluss minus 2.
Men høyres ut som om du har problem med styretrykket på kald motor...

STEELGREY
Innlegg: 27
Registrert: 26 des 2007, 02:00
Medlemsnummer: N135
Navn: roar enoksen
Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
Sted: batnfjordsøra

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av STEELGREY » 07 apr 2012, 21:36

oki takker.
noen som ev har en ny ventil liggende.
jeg har en men vet ikke om den er iorden. så er den fra en eldre 900 t.
er en liten nippel i framkant av den som jeg mener det skal en vakumslange inn på. det er det ikke på den som står i bilen.
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 apr 2012, 21:45

Er eit utal ventilar i sving desverre, og Bosch-nummeret endra seg omtrent frå år til år. Du må nesten sjekke opp kva Bosch-nummer som er på din før du kjøper ei erstatning. Har en flett ny ventil med -136 liggandes, som skal være den som skal passe for M84-> iflg. verkstedhandboka. Men trur ikkje den har noka tilkopling for vakumslange.

STEELGREY
Innlegg: 27
Registrert: 26 des 2007, 02:00
Medlemsnummer: N135
Navn: roar enoksen
Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
Sted: batnfjordsøra

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av STEELGREY » 07 apr 2012, 22:34

ok. skal sjekke hva som står på min :)
kan det ha sammenheng med at turbotrykke detter ned på halvveis gult når det blir turtall på motoren, fra ca 3000rpm? tenker på at styretrykke er feil.
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 apr 2012, 23:25

Grunnen til at eg tenkte styretrykk er jo at du seier den fjuskar når du har fått den igong, samt er tungstarta, men går greit når du får gidd den litt turtal.
Om styretrykket er feil på varm motor kan du vel også få diverse artige feil, at turbotrykket kan dale er ikkje eit utenkelig resultat ;)
Men det beste er jo å få målt trykket slik at en veit istaden for å synse.

Svar