Side 1 av 1
*LØST* 9000 M92 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 08 apr 2012, 20:24
av PerH N1870
Ladelampa lyser svakt og jeg leser av stakkarslige 11.6V på Info panelet når jeg kjører med 2-3000 rpm.
Når jeg ruser opp til 4-5000 rpm så kommer jeg opp i ca 12.5V - fortsatt for lavt.
Jeg vet ikke om dette har kommet plutselig eller over tid fordi kona har kjørt bilen den siste tiden.... Hun har nok ikke fulgt med på spenningen når hun har kjørt bilen. Det var først i dag hun meldte at "noe" lyste på dashbordet...
Jeg tar gjerne i mot gode tips på hvordan jeg skal feilsøke

9000 M93 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 08 apr 2012, 20:39
av doo-kie
Tipper du må bytte regulator. Børstene er utslitt. Enkelt å greit å bytte, 2 stjerneskruer. Du kommer til fra undersiden av bilen. Blir lettere å komme til om du tar bort oljefilteret.
Re: 9000 M92 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 09 apr 2012, 21:36
av Morten N88
Oljefiltetret lar du være, det står jo helt motsatt i forhold til dynamoen på 9000...
Går å ta det ovenfra, men er litt trangt. Er det suger eller turbo? Er det suger er ene skruen som holder regulatoren håpløs å komme til grunnet det store innsuget. Enkleste er å dele innsuget, to skruer med 12 el 13mm hode i hver ende. Da er det bare å løfte hele stasen opp

Noen har slangeklemmer på gummibitene i skjøten inn mot torpedoveggen.
9000 M92 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 09 apr 2012, 21:48
av doo-kie
Om det er likt som den 93 cs jeg hadde er det slik jeg beskrev det absolutt lettest. Var gjort på 2min på løftebukk.
Re: 9000 M92 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 09 apr 2012, 21:56
av Morten N88
Er det en turbo er det mer plass mot dynamoen enn på sugerne. Men det finner du ut av. Du har i allefall fått to mulige måter å gjøre det på

Re: 9000 M92 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 09 apr 2012, 22:40
av PerH N1870
Etter mye strev og frisk ordbruk er regulatoren endelig ute. Trangt som bare f...
Jeg forstod ikke det med oljefilteret til Doo-Kie siden filteret er langt unna dynamoen og ikke i veien på noe vis på min bil. Må nok være en annen plassering på 93 CS til Doo-Kie enn på min bil.
Prøvde først å jobbe fra undersiden, men kom ikke til den ene stjerneskruen fordi et stag fra innsuget ned til ramma stod i veien.
Gikk derfor i gang den tungvindte veien gjennom høyre hjulbue. Demonterte innerskjerm, reima og løsnet servopumpa og dyttet den unna vei.
Da kom jeg til de to boltene som fester dynamoen.
Fikk da lirket i dynamoen og snudd den rundt slik at reimhjulet peker innover. Da så jeg rett på regulatoren og jeg fikk løsnet de to stjerneskruene til laderegulatoren enkelt og greit.
Det var ikke mye igjen på kullbørstene så jeg tipper ny regulator gjør susen.
Bilen er en suger og jeg så ikke tipset om å demontere deler av innsuget før jeg var godt i gang med å gå inn fra siden. Jeg tenkte faktisk selv på muligheten å demontere deler av innsuget, men kom frem til at å gå inn fra siden var den enkleste for meg. Kan hende jeg tok feil.
Takk for tips !
Håper montering går litt enklere
Skal melde tilbake når jeg har skrudd sammen igjen.
Re: *LØST* 9000 M92 - Ladelampa lyser svakt
Lagt inn: 15 apr 2012, 21:56
av PerH N1870
Da er ny laderegulator (125,-) på plass og alt er fryd og gammen.
Ladespenningen er nå på behaglige 14.4V
En pussig ting skjedde når jeg kom til det punkt å ta vekk avlasteren til multireima. Da begynte det plutselig å dryppe en del kjølevæske fra overgangen mellom vannpumpa og blokka.
Jeg tenker draget på multireima ga en ekstra belastningen på vannpumpa som provoserte frem lekkasjen.
Fikk meg altså en ny jobb rett i fanget og denne jobben hadde jeg ikke vært borti før.
Det viste seg at fra utløpet av vannpumpa går et rør med et mellomstykke inn til blokka (rett under eksosmanifoilen). Tettingen er med en papirpakning på pumpehuset og et par o-ringer inn mot blokka.
Her håper jeg dere får opp et bilde som forklarer bedre hva jeg snakker om
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... edd67d887b
Fikk høre at disse o-ringene ofte blir sprø og dårlig med årene (vi snakker tross alt om 20 år gamle o-ringer)
Jobben var enkel når jeg først fikk tak i delene. Trengte en papirpakning til lokket på vannpumpa og to o-ringer (136,- totalt)
Så nå er bilen god igjen - så lenge det varer ..
