Vurderer kjøp av Saab 93 bensin, automat, rundt 2000mod. Kikker på 2.0 på 150 HK. Er det noen med erfaringer/preferanser her. Hva slags ”sykdommer” er det på disse bilene, hva bør jeg eventuelt se etter?
Og, i disse drivstoffpriser…. Bilen vil i all hovedsak kun gå på småkjøring, noen med erfaring rundt drivstoffforbruk?
Saab 93, 2.0 automat/Erfaringer?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 93, 2.0 automat/Erfaringer?
Oilsludge på biler med B205-motor (2000-2002). Har inntrykk av at problemet er generelt større på biler med automat, pga annen driftsprofil på motoren. Forbruket kan være trivelig på langkjøring, kjerringa sin 2002-modell 9-3 med 2,0t 150 hk kjørte vi på 0,63 fra Stavanger til Trondheim, uten sommel. Bilen er relativt lett og 5. giret er langt, så det er mulig å kjøre den rimelig på landeveien. Med litt småkjøring, kaldstarter og fruens kjørestil, ikke veldig flink til å passe på turtallet, så ligger den rundt 0,9 etter bytte til B235R-motor. Tipper landeveisforbruket på den nå ligger lavere enn med 2-literen, så forbruk på småkjøring med en 2-liter er nok litt over 0,9. Dette er en manuell, regn med at den bruker mer med automat.
Ellers bør du titte på det "herlige" forhjulsopphenget, og sjekke rust i fjærbein.
Ellers bør du titte på det "herlige" forhjulsopphenget, og sjekke rust i fjærbein.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan