Ulykkelig Saab eier

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 06:57

En liten historie om min Saab 9-5 aero. I november 2010 dro jeg til Stavanger og byttet inn min 2005 smart roadster brabus exclusive i en 2002 mod 9-5 aero som skulle være i topp stand. Allerede på vei hjem fra Stavanger røyk termostaten. Det gikk selger (Sandnes bruktbil) med på å betale. De neste 1 år og 1mnd har vært forferdelige. Har byttet luftmassemåler, måtte reparere en del som var feilmontert. Pluss endel andre småting og da Saab verkstedet prøvekjørte bilen datt hele høyre baklykt av. Dette var etter 4 mnd. To mnd etter måtte bremseskiver og klosser rundt hele bilen byttes og en del andre ting, måtte ut med 12500 ink. 150000 service i Sverige. Så nærmet det seg oktober og eu kontroll. Regnet med at det skulle gå fint, men det var brukt Biltema pærer som hadde smeltet koplinger, pluss endel smått, da jeg satte den på verksted var bunnpannen dønn tett, måtte bytte noen store og en liten foring bak som var veldig dyre (endel tusenlapper) turboen måtte byttes, eksosen måtte byttes, spjelhuset måtte byttes, hull i bremsekraftforsterker og flere ting som jeg ikke kommer på i farten. Syns det er ganske ille å måtte koste på en bil jeg ga 180000 for for 1,5 år siden så sinnsykt mange tusen. Kjøpte bilen fordi jeg fikk barn og trengte større bil. Har alltid hatt sansen for Saab og trodd det var solide biler. Nå lyser varsellampen for automatkassen, og check engine lampen og bilen er vanskelig å starte om morgenen. Kjører ikke veldig hardt og har tatt oljeskift hver 10000 km. (mobil 1 5w30 full syntetisk) kjører stort sett ikke annet en tur retur Oslo-Årnes og har kjørt ca 20000 siden jeg kjøpte bilen. Er det jeg som har vært forferdelig uheldig, eller må jeg regne med 40-80 tusen i året i verkstedregninger? :(
Bilen er en drøm å kjøre så lenge alt er som det skal.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Paradigm N558 » 13 apr 2012, 07:25

Oi, ja det var historien sin det.
Nei, jeg har ikke inntrykket av at Saab 9-5 er en dårlig bil, slitasjedelene har jo røket hos meg også, og i mange tilfeller har jeg satt på oppgraderte deler før det i det heletatt ble et problem... Orignalt er av og til litt for... komfortabelt :lol:
Men din historie er jo helt fjern! Men bytte av bremseskriver og klosser er jo normalt, og det er noe du sikkert kunne påpekt hos forhandler når du så på bilen.

Men det var da.. nå må du få lest utav feilkodene, om du har både Check Engine og Check Transmission så kan det være greit å snike seg innom en forhandler med rett utstyr for å få dette avlest.
Trenger ikke bli dyrt, men kan fort bli veldig dyrt om det er noe riktig galt og du kjører rundt uten å lese av data.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 07:48

Ja, syns jeg har vært veldig uheldig. Så har ikke selger vært særlig villig til å være med å betale noen ting. Bremsene skulle jeg nok nevnt for selger, men dro fra Oslo etter endt kveldsskift kl 22.00 på fredags kveld, kjørte hele natten og tok inn på hotell kl 06 om morgenen. Sov noen få timer og møtte selgeren i tre tiden på dagen. Så var det straka vegen hjem om kvelden/natten og på jobb igjen på søndag kveld. Ekstra surt er det at jeg lot han få smarten for 100000 fordi jeg var ærlig og nevnte noen bitte små ting som var galt. Han fikk den alt for billig, men jeg slet med å få tatt den i innbytte hos bilforhandler. Fordi jeg var lite oppservang (kun meg selv og takke for det) oppdaget jeg ikke at bilen er bruktbil import som har gått to år i Tyskland, dette ble ikke opplyst i annonsen og det står i salgsmld at det ikke er import. Da jeg påpekte dette overfor selger fikk jeg til svar at det hadde ingenting å si da den nesten var ny da den ble importert..... To år på tysk autobahn er ikke ubetydelig syns nå jeg. Er det i det hele tatt mulig å finne ut om bilen har gått mye lenger en det som står? Eneste selger (Sandnes bruktbil) har tilbydt seg er å skaffe noen av delene til den prisen han får de for... Det er absolutt ikke interresant i det hele tatt. Sjekket firmaet og selger grundig før jeg dro, for å være sikker på at han var seriøs. Han selger flest bruktbiler i rogaland og da jeg ikke kunne finne noe negativt regnet jeg med at det var en seriøs selger. dumt av meg... Har en sak gående med Forbrukerrådet nå, så får vi se hvor det ender.. :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Paradigm N558 » 13 apr 2012, 07:51

Jeg var usikker på kilometerstanden på bilen til gamlingene, da ringte jeg bare biltilsynet som kunne dra opp kilometerstanden på alle EU-kontrollene... det holder det :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2012, 08:14

Leit å si det, men dette kan du nok delvis skylde deg selv for. Slitedeler som bremser og foringer bør man sjekke når man kjøper en såpass gammel bruktbil, og det bør ikke komme som noen overraskelse at slitedeler slites. Kjøper har undersøkelsesplikt, man kan ikke bare skyve alt på selger selv om denne har opplysningsplikt. Hva som er oppgitt om bilen, typen handel osv vil selvsagt innvirke på balansen mellom hva som bør forventes av kjøper og selger.
Noen av feilene du har hatt faller jo ikke under dette, de kan til en viss grad settes på kontoen for uflaks, men jeg må nå si det høres ut som om du har kjøpt en bil som bærer preg av dårlig vedlikehold. Og det er noe som bør kontrolleres når man kjøper bruktbil (servicehefte alene betyr lite hvis bilen ellers ikke er vedlikeholdt av tidligere eier).
Generelt er dette driftssikre biler, men kjente akillesheler finnes på denne som på alle andre biler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2012, 08:28

Skal forresten gi deg et tips; siden sila i bunnpanna di har vært tett, og turboen din har havarert, så kan det se ut som om motoren din har et problem med oilsludge. Turboladeren på Aeroen tåler mye juling, så når denne havarerer tidlig så er det tegn på at noe virkelig ikke stemmer. Rens av oljesila kan ha vært nok, men sannsynligvis er det noe som ulmer her. Det du bør gjøre, er å sjekke om motoren har siste oppgraderingssats til veivhusventilasjonen (søk på forumet for mer info). Skift olje hver 10 000 km, bruk en olje av god kvalitet, med rett viskositet (for aero 0W-40) og Dexos2 eller GM-LL-A-025 merking.
Søk etter "oilsludge" på forumet, så finner du mye informasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 08:45

Nå skrev jeg vel at bilen har hatt oljeskift hver 10000km. Bilen skulle være i 100% tipp topp stand i følge selger. Selvfølgelig er det ikke overraskende at slitedeler ryker. Men at luftmassemåler, turbo, spjellhus, hull i bremsekraftforsterker ++ er ikke noe en "normal" kjøper har noen forutsetninger for å kunne sjekke. Ei heller at ballongen detter av. Bilen sto på Saab merkeverksted, han så ikke det med turboen og heller ikke bunnpannen. Men takk og pris er samboeren til kusinen min saabmekaniker og tok en GRUNDIG sjekk av hele bilen, ellers ville ikke de feilene blitt oppdaget før jeg hadde hatt fullstendig motorhavari. Og ja, jeg har lest MYE om Saab etter alle problemene og jeg har de aller siste oppgraderingene, så sludge skal ikke være noe som helst problem....

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 08:47

Skulle selvfølgelig stå baklykt og ikke ballong... :)

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 08:58

Ble forresten anbefalt mobil 1 5w 30 full syntetisk. Men det er kanskje bedre med de du nevner? Takker for alle gode tips. Bilen fremsto som meget pen og velholdt, servicer var fulgt. Det som er mest idiotisk er det med import biten, selvfølgelig kun min feil, men hadde samboer med termin i november og den turen til Stavanger ble bare stress og mas for min del, lite søvn og rett på jobb kvelden etter og mer fokus på andre ting den første tiden etter bilkjøpet. Da jeg var ung å singel brukte jeg 6 mnd på å finne akkurat den bilen jeg ville ha. Endte opp med å importere selv fra tyskland. Hadde aldri problemer med den. Men denne gangen ble som sagt litt annerledes. Men sjekket selgeren og firmaet nøye og det virket så seriøst og til den prisen "håpet" jeg på å få en skikkelig bil. :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2012, 10:18

Kanarifugl skrev:Ble forresten anbefalt mobil 1 5w 30 full syntetisk. Men det er kanskje bedre med de du nevner?
Viskositet 0W-40 er anbefalt i verkstedboka for motorer med høyt effektuttak iallfall. Europris selger Mobil 1 0W-40 med GM-LL-A-025 merking i litersflasker til kr 99,90 pr stk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av hmsilset » 13 apr 2012, 10:59

Kjøpte Saab 9-5 for 6-7 uker siden, og har vært middels heldig.Jeg tror nok at det med Saab er som med mange andre merker.Tilstanden på bilen, og påkostnadene kommer veldig an på hvordan forrige eier pleide og kjørte bilen :)

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Ulykkelig Saab eier

Legg inn av audun-eg N228 » 13 apr 2012, 11:22

Høres ut som du har vært litt i overkant uheldig.
Det som i midlertid er så fint med Saab, er at det finnes dedikerte fans som har veldig god greie på bilene som f. eks. her på forumet. Det har i hvert fall spart meg for en del unødvendige utgifter i og med at jeg gjennom forumet får kjennskap til hvor man kan finne deler til gode priser og i tillegg veilledning slik at man faktisk kan gjøre en del reparasjoner selv også.

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 14:11

Jepp, sant det. Var mye innom her og leste den første tiden. Står mye bra, og mange gode tips som er verdifulle å ta med seg.

Kanarifugl
Innlegg: 9
Registrert: 13 apr 2012, 06:23

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Kanarifugl » 13 apr 2012, 14:17

Ingvar N629 skrev:
Kanarifugl skrev:Ble forresten anbefalt mobil 1 5w 30 full syntetisk. Men det er kanskje bedre med de du nevner?
Viskositet 0W-40 er anbefalt i verkstedboka for motorer med høyt effektuttak iallfall. Europris selger Mobil 1 0W-40 med GM-LL-A-025 merking i litersflasker til kr 99,90 pr stk.
Utrolig billig da, tror jeg ga 280 eller noe for den andre. Takk for tipset. :)
Har forresten fått satt inn litt større turbo, litt større eksos og sånn, så bilen er nesten klar for "oppgradering" men har liksom ikke turt å gjøre noe mer med bilen. Det vil i såfall
bli gjort av seriøse folk som har veldig greie på Saab.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Ulykkelig Saab eier

Legg inn av Paul N1176 » 13 apr 2012, 14:30

Kanarifugl skrev:. Og ja, jeg har lest MYE om Saab etter alle problemene og jeg har de aller siste oppgraderingene, så sludge skal ikke være noe som helst problem....
hvis silen i bunnpanna har vært tett, så er det nok sludge du har hatt/har, hjelper lite å sette på ny veivhusventilasjon når motor allerede er "smittet"
jeg ville hvertfall tatt av toppdeksel hvis jeg var deg, da får du en god pekepinn på hvordan det ser ut vidre nedover i motoren, i tillegg så tart det ikke så lang tid...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Svar